Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik kom uit zuid-limburg. Volgens deze http://www.fruitbomen.net/informatie/p/1/blauwe-bessen-op-kleigrond/ kaart zit ik op leem grond. Dit zou goed kunnen.

Nu wil ik twee amerikaanse bosbessen plaatsen in een kleine border (60x200). Wat moet ik hier aan de grond veranderen? De verkoper zei er turf doorheen te doen. Maar hoeveel? Grond eruit halen? Of misschien toch in een pot die ik ingraaf?.

Geplaatst:

Een pot is beter dan volle grond. Hoewel je de kleine border misschien ook als een soort "grote pot" kunt opvatten. Een min of meer afgesloten gebied, waar minder menging van de speciale omstandigheden die bb vraagt met de omgeving optreedt op den duur en de speciale bodemomstandigheden makkelijker te maken zijn. Bovendien wortelt een bb ondiep, waardoor ze niet eens zo veel bodem gebruikt.

Traditioneel wordt er voor bb altijd geroepen dat vooral de PH van de grond doorslaggevend is. Jij hebt hoogstwaarschijnlijk loss-grond en die is per definitie vaak kalkrijk en niet of hoogstens zeer licht zuur. En zonder de problemen die het opriep, net als bij vanzelfsprekend telen met alleen kunstmestbemesting, te kennen was het middel daarvoor: gebruik zure turf om je grond zuur te maken. Adviezen wat betreft hoeveelheid konden wat verschillen....soorten turf en hun zuurheid ook nog.....maar iets tussen 25 a 50% was wel de uitkomst. Bovendien bevat turf weinig voeding, vooral stikstof en dat vindt een bb wel fijn. In midden en noord-Limburg op de van nature arme en eerder zure zandgronden daar zij vele bosessenkwekerijen/plantages want de bodem is er uitermate geschikt voor....

Toch is er nog een tweede manier, die ik zelf met tot hier 1 bb struik en een 30-tal Rododendrons aan het toepassen ben en binnenkort met een reeks bb'struiken in de bostuin ga toepassen. Ook biologisch/ecologisch georiënteerde kwekers passen deze met succes toe. Deze fixeert zich niet op de, onterecht vaak geïsoleerd genoemde en uit zijn verband gerukte, PH-waarde van de bodem maar zoekt aansluiting bij de natuurlijke omstandigheden waarin wat genoemd wordt "zuurminnende planten" (weer die PH ) goed groeien. Reden hiervoor is ook dat er grote onherstelbare natuurschade is door de enorme afgravingen van veengebieden voor turf. Het gaat er om dat je een bodem met bijhorend bodemleven opbouwt die humusrijk en zeer schimmel-vriendelijk is....waardoor de schimmels die van nature verbonden zijn met deze planten (mycorrhiza en andere)... voor de gewenste/goede groeiomstandigheden zorgen. Je kunt zo een bodem laten ontstaan door enerzijds met schimmeldominante compost te werken (die op zichzelf niet zuur of hooguit een beetje zuur is) en een aanvullende bodembedekking met hout (snippers of haksel of molm of wat je ter beschikking hebt) en eventueel het toevoegen van de speciale mycorrizha-schimmels Hoewel de PH op zichzelf niet de kern van dit verhaal is, wordt door de zuren die schimmels afgeven de bodem dan inderdaad ook zuurder...maar of de PH dan 4.5 of 5.5 of 6.0 wordt is eigenlijk niet wezenlijk, want dit is niet de oorzaak maar een (makkelijk meetbaar en daarom onterecht steeds gebruikt) gevolg van de goede groeiomstandigheden. Schimmeldominante compost is niet moeilijk te maken...je zorgt vooral voor een hoog "bruin" aandeel. Hout om af en toe een strooisellaag op te brengen is ook wel te krijgen. Schimmels komen vanzelf en het speciale mycorrhiza-bodemleven kun je gewoon in een doosje kopen en rond de wortels van de plant aanbrengen, zit ook in bijv. hortensia/rododendron-voeding van bijv. DCM of kun je vinden en vragen aan bijv. iemand met een natuurlijke tuin waar dit soort planten goed groeien....

Aan jou de keuze wat je verantwoord vindt. (Mijn keuze moge duidelijk zijn )

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Een uitgebreide en zeer helpvolle reactie weknow, mijn dank is groot!

Ik moet nog even bedenken welke optie ik neem. Ik heb geen composthoop en ook niet van plan aan te leggen. Dat maakt optie drie wat lastiger. Ik dacht zelf ook inderdaad aan de 'border' als 'bak' te gebruiken. Misschien is dat voor simpele hobbyist die de BB in zijn tuin wilt voor het plezier de beste optie.

Geplaatst:

Ik begrijp dat niet helemaal.. Ipv het toevoegen van tuinturf kan ik dus ook een gelijke hoeveelheid houtsnippers erdoor mengen?

Dat lijkt me wel milieuvriendelijker.

Geplaatst:

Nedlets: als ik weknow goed heb begrepen zijn juist de twee opties:

1) turf (traditionele aanbeveling)

2) grond mengen met schimmelrijke compost zoals hij beschrijft, een extra schimmelcultuur toevoegen en dan de bodem bedekken met houtsnippers (niet ondermengen dus).

Zelf heb ik met pijn in het hart gekozen om eenmalig een zak tuinturf te kopen voor mijn blauwe bessen. Geen composthoop, geen ruimte voor een compostvat, geen auto: dat werd téveel gedoe.

Ik hoop dat ik, door volgend jaar alle potgrond en MM-mix die ik nu heb grondig te mengen en weer aan te vullen met (gratis) gemeentecompost, niet snel meer iets zal hoeven bijkopen aan potgrond ed.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Inderdaad...niet mengen! Zoals Raquette ook zegt. Hout in de bodem onttrekt stikstof, totdat het verteerd is. Nu zal het voor een bb geen enorm probleem zijn omdat die van arme grond houdt....hoewel heeft wel ietsiepietsie nodig. Maar bij andere fruitgewassen zou je toch wel serieus de groei belemmeren.

Zo een laag houtstrooisel rondom is ook wel mooi en helpt ook onkruid te verminderen en is een afscherming tegen uitdrogen van de grond... wat voor bb'en ook wel weer gunstig is.

Of het hout van coniferen komt is niet eens doorslaggevend. Coniferenhout + dennennaalden wordt inderdaad ietsje zuurder als het verteert, dan het meeste hout van loofbomen e.d. Maar het werkelijke effect komt van de schimmelkolonies die zich in die strooisellaag en de compost eronder gaan vestigen. Daarom ook die laag met rust laten zo veel mogelijk. Verstoring is meteen schade of zelfs vernietiging van het bodemleven. Veel kans zelfs dat al in het najaar een aantal paddenstoelen met vruchtlichamen zich laten zien. (Maar veel schimmels maken geen of maar af en toe "paddenstoelen", terwijl ze wel hele netwerken onder de grond vormen)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik heb gekozen voor een zak turf te kopen en deze deels door het deel van de border te mengen door hem feitelijk als bak te gebruiken. Om zo de eerste grondsamenstelling in orde te hebben. Ik zal tezijnertijd de toplaag bedekken met snippers.

Bedankt voor de reacties.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...