Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb weer wat nieuws waar ik een vraag over heb en denk dat dit topic daar wel geschikt voor is.

Sinds deze week zie ik de jongere blaadjes die donker beginnen te kleuren een beetje verschrompelen.. Zoals op de foto te zien:

1464980857921-33906240391451464980898.jpg

1464981085395-130718903994791464981103.jpg

Ik heb al wat topics zitten doorzoeken, maar niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden..

Iemand die hier wat meer over weet?

Denk persoonlijk dat het niet veel voorstelt.

Planten groeien lekker en de eerste bloemtrossen vormen volop.

Maar ben wel benieuwd!

Vriendelijke groet,

Elian

Geplaatst:

Uit een eerder bericht van je in deze topic;

Maar nu komen ook nieuwe jonge blaadjes op met een zwarte rand

Is dit niet gewoon oude reeds aanwezige schade, die er nu uit aan het groeien is?

Laat ook eens een volledige foto van de betreffende plant(en) zien.

Hoe is het trouwens verder met je planten, heeft het spoelen nog geholpen?

Geplaatst:

Ik denk dat insecten schaden aan je planten geven. Zoals hier boven staat kan je beter een duidelijke foto plaatsen dat je ook duidelijker antwoorden terug kan krijgen en hoe ziet onderzijde van de bladeren uit?

Frans: heeft het zin om de bladeren te knippen? Als ik zo naar bovenstaande foto's kijk is er nog genoeg ruimte aan de bladeren.

Geplaatst:

Dit is in ieder geval geen ongedierte schade, voor zover ik het kan beoordelen.

Inknippen van beschadigde bladeren doe ik niet aan, je krijgt dan toch weer bruin op je knip rand.

Verwijderen van bladeren doe ik zelf alleen maar als ze verdort of ziek zijn.

Een plant heeft bladgroen nodig om goed en gezond te kunnen groeien, wanneer je onnodig teveel gezond blad weghaalt, dan rem je de plant in zijn groei.

Geplaatst:

Bedankt voor de snelle reacties!

Als eerste heb ik uiteraard gezocht naar beestjes of iets anders op de bladeren als eventuele oorzaak.

Op de paar bladluizen na (Die ik al weken achterna zit haha ) En toevallig ook nog 3 rupsjes kon ik verder niets ontdekken.

Zat nog even te denken aan begint meeldauw, maar dat waren wat slijmspoortjes van de rupsjes.

Dat dit waarschijnlijk gewoon de aangetaste blaadjes zijn die mijn plant 2 weken geleden vertoonde, had ik heel nog niet aan gedacht eigenlijk!

De nieuwe bladeren die erna zijn gekomen zien er ook weer lekker fris uit

Deze lijken ook harder te groeien als de gene die wat aangetast zijn.

Bij nader inzien denk ik dus ook dat het niet zoveel voorstelt, maar was toch nieuwsgierig om er even naar te vragen.

Kleine foto update:

De 9 plantjes in de 3 bakken. Geplant in de laatste week van april. (Frigo Ostara's)

1465029763519142087882369631465029850.jpg

De eerste bloemtrosjes.

1465029849718-117215309641831465030031.jpg

Hier zie je goed het groeiverchil.

Voorste jonge blad groeit beter en harder als de nog aangetaste erachter.

1465030026775-189067993615251465030157.jpg

En het kleine beetje schade waar de rupsjes druk mee bezig waren

1465030314278158442779378881465030374.jpg

De kleinere plantjes lopen wat achter met de bloemtrossen, maar dit lijkt me normaal..

En laat die zo'n nu maar weer komen

Groeten, Elian

Geplaatst:

Ik heb net even bij mijn planten gekeken en heb zowel bij de aardbeien in bakken als vaste grond, af en toe ook zo'n soort blaadje er tussen.

Zijn misgroeide bladeren, verder zien de planten er bij mij gewoon top uit.

Ik zou de oorzaak ervan niet weten, zolang de planten er verder gezond uit zien, maak ik me er niet druk om.

Geplaatst:

Als je op de jonge blaadjes kijkt, zie je dan ook witte of doorzichtige luizen?

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst: (aangepast)

En zijn het er veel? Dan zijn zij misschien de schuldigen.

aangepast door Gast

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Nee zijn er niet veel.

Vanaf dag 1 dat is ik ze tegen ben gekomen vermaak ik me elke dag even met het fijn knijpen van deze groene vriendjes haha..

Aangezien het maar 9 plantjes zijn die ik heb, doe ik het lekker zo ipv te spuiten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...