Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Linzencurry met spinazie

harmony

Recommended Posts

sgoodl74011371222357.jpg

Voor ca 4 personen:

Nodig:

3 el zonnebloemolie

1 afgestreken tl djinten (komijnpoeder)

1 el ras al hanout

stukje gemberwortel van 2x2cm

3 t knoflook

200 gram blonde linzen

1 ui

400 gram kipfilet of varkensvlees, in reepjes

verse spinazie

2 of 3 el rode currypasta

2 grote handen koriander

1 el fijngehakte munt

Verhit in een koekenpan wat olie en bak het vlees tot het gaar is. In margarine of olie, wat je lekker vindt.

Verhit dan de zonnebloemolie in een wok. Voeg djinten en ras al hanout toe, schep even om en doe er dan de gewassen linzen bij. Goed roeren, niet al te hoog vuur.

Meng de gesnipperde ui erdoor en fruit langzaam mee. Pers de knoflook en voeg bij de linzen.

Roer de currypasta erdoor en wat water of groentebouillon, zoveel dat de linzen erin gaar kunnen worden.

Als de linzen gaar zijn, spinazie fijngesneden erdoor mengen, dan het vlees.

Goed doorwarmen. Koriander en munt erboven op en het linzengerecht is klaar.

Lekker met tzatziki (halve komkommer raspen, in zeef met wat zout, dan uitlekken en door 5 grote eetlepels Griekse yoghurt roeren, samen met wat geperste knoflook) en naan.

Het lijkt me heerlijk, ik ben gek op curry`s en op linzen.

Zodra de kleinkindjes ( die alleen maar pasta met kaas eten, of pannenkoek) weg zijn ga ik het maken.

Wil je me even bijpraten over ras el hanout???

En verder, blonde linzen, ik ken zwarte(puy, klein en groen) en bruine en rode. Misschien, aan je pan te zien zijn het de bruine?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Recept van Smulweb:

Ras El Hanout is een typisch marokkaanse kruidenmengeling en het betekent letterlijk "het beste van de winkel". Het mengsel bestaat uit minstens 12 ingrediënten maar soms worden er wel 50 in verwerkt.

Het wordt vooral in de Marokkaanse keuken gebruikt en is te verkrijgen in de meeste Belgische grootwarenhuizen of marokkaanse winkels.

Welke kruiden en in welke hoeveelheid worden gebruikt is onder de kruidenwinkels een zorgvuldig bewaard geheim. Het mengen wordt als een kunst beschouwd.

Ras El Hanout is lekker bij stoofpotjes, gevogelte, vlees, wild, rijst en couscous.

Recept:

1.25 theelepel zwarte peper korrels

- 1 theelepel gemberpoeder

- 1 theelepel komijnzaad

- 1 theelepel korianderzaad

- 1 theelepel gemalen kaneel

- 0.25 theelepel geraspte nootmuskaat

- 0.25 theelepel kardemomzaad

- 0.25 theelepel paprikapoeder

- 0.25 theelepel gemalen kurkuma

- 0.25 theelepel zout

- 0.25 theelepel gemalen piment

- 4 kruidnagels

Maak alles fijn in een vijzel en meng goed door elkaar.

Ik heb het ook kant-en-klaar van de Marokkaanse winkel.

Groetjes,

Monique

wc_filewrapper?filetype=jpg&img=20060407052547.jpg

Door het zelf maak recept van de ras-al-hanout, bedacht ik me ineens.... harissa!!! Lekker!! Eens kijken of ik een recept kan vinden...

Harissa is te omschrijven als een kruidige sambal... rode peper pasta, met kruiden erbij... en dan ligt het aan de maker hoe het gaat smaken.

Bij smulweb zag ik onderstaand recept... alleen: slechts 10 dagen houdbaar...

Dus nu vraag ik me af hoe ik ervoor kan zorgen dat de houdbaarheid 6 a 12 maanden wordt??

Harissa is een pittige specerijenpasta die vooral in de Marokkaanse keuken veel wordt gebruikt. Je kunt harissa kant en klaar kopen in Turkse of Marokkaanse winkels of zelf maken. Harissa blijft afgesloten in de koelkast tien dagen houdbaar. In de vriezer kun je het een maand bewaren

Bereidingstijd:

30-60 minuten

Gang:

Bijgerecht

Keuken:

Marokkaanse keuken

Smaak:

Pittig

Techniek:

Bakken

Soort gerecht:

Bijgerecht

Uit eigen keuken:

Nee (i)

Ingrediënten voor 4 personen

1 el plantaardige oli, 1 grote rode paprika, fijgesneden, 3 rode pepers, zaad en lijsten verwijderd, fijngesneden, 2 teentjes knoflook, geperst, 1 el gemalen korianderzaad, 1 el gemalen komijn, 1 el gemalen karwij (Kummel), 2 el tomatenpuree, zout vers gemalen peper

Hulpmiddelen

Keukenmachine of staafmixer

Bereidingswijze

Verhit de olie in ee grote pan met dikke bodem. Bak de paprika, peper, knoflook, koriander, komijn, karwij en tomatenpuree +/- 10 min. zachtjes koken, tot de paprika gaar is.

Pureer het mengsel in de keukenmachine tot een gladde puree. Breng op smaak met zout en peper en laat afkoelen

Serveertips

Bewaar de harissa in een goed afgesloten pot

• 4 months later...

Jouw recept net weer gemaakt, wat een heerlijkheid toch.Dan kan het nog even intrekken voor vanavond. Omdat ik geen kip of reepjes had heb ik het met merquez worstjes gemaakt..en geen brood maar wel lekkere gekookte aardappeltjes, dat gaat denk ik helemaal goed!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 year later...