Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorige week heb ik al een vak met bonen leeg kunnen halen omdat deze aangetast was door maden (bonenvlieg?). Zojuist alles even gaan checken en het vak met radijsjes zat ook helemaal vol. Een paar eruit kunnen pikken bij de courgette. Wat kan ik hier het beste tegen doen?

Geplaatst:

Ah crap, ik laat mijn telefoon meestal binnen want heb toch altijd vieze handen. Zal later kijken of ik nog daders vind en er een foto van maken!

Geplaatst:

Hier regent het al bijna twee dagen non-stop, als in de straten overstromen etc. Zo goed mogelijk alles af proberen te dekken maar helaas is toch alles flink nat geworden

Geplaatst:

Er zit zo een doek onder, daaronder zit de bedekking van het dak. Het water kan wel weg maar met de regen de laatste dagen was de afvoer verstopt waardoor het een nacht onder water heeft gestaan.

Geplaatst:

Ik denk dat alles veel te nat is. Klopt dat?

Als je nog een keer op het dak wil gaan telen, dan de bak niet rechtstreeks op het dak plaatsen, maar op balkjes/pallet oid. Dan kan het te veel aan water beter weg.

Muggen leggen eitjes in stilstaand water, bijvoorbeeld op een plat dak waar water op staat, maar een moerassige moestuinbak kan ook prima. Was je bak niet zo drassig geweest, dan geen eitjes en geen maden.

Zaak is om die aarde in je bak snel weer droog te krijgen.

Geplaatst:

Het stopt hier inderdaad maar niet met regenen! Ik heb een aantal kleine plantjes die nog te redden waren toch maar naar binnen verhuisd. Blij dat ik veel in potten heb staan! Alles even laten drogen en dan inderdaad even alle aarde eruit, iets eronder leggen (pallet moet ook kunnen toch?) en weer opnieuw alles erin. Meteen maar even goed zeil aanschaffen en nog tips voor een doek o.d. voor beestjes? Voor erover te leggen?

Geplaatst:

Goed plan om alles zo droog mogelijk te zetten. Misschien kun je er een partytent overheen zetten zodat het niet zo inregend? Veel meer kun je niet doen, je hebt ook gewoon pech met extreem weer nu denk ik.

Geplaatst:

Past helaas niet binnen mijn budget. Maar een pallet o.d. eronder zou wel kunnen neem ik aan? Hopen dat het snel allemaal wat kan drogen zodat ik weer met de kinderen aan de slag kan!

Geplaatst:

De maden op de foto`s zijn larven van vliegen, niet van muggen. Muggen leggen hun eitjes in het water waar de muggenlarven ook leven.

Als ik de foto zie lijkt het wel of ik maden zie in de mesthoop, is dat gewoon aarde of ligt er veel mest bovenop. Vliegen leggen hun eieren in deze mest en vreten daarna alles op wat ze tegen komen. Ik zou zoveel mogelijk alle maden eruit zoeken en dood maken en dan meteen zorgen dat het water weg kan. Als alles droger wordt het je veel minder last van die beestjes.

Je kunt eventueel een paar gaten boren in de zijkant van de bak en dan een beetje onderaan, dan kan het water ook makkelijker weg.

Wel jammer als je al je werk opgegeten ziet worden.

Succes!

Sjaak

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...