Jump to content

Buxus nog te redden?

mkleinman

Recommended Posts

Vandaag de buxus gesnoeid die op de erfscheiding staat.

Onze kant ziet er nog goed uit.

buxushaag79151464640900.jpg

De bovenkant is echter een stuk beroerder, grote dode takken en heel veel grote kale plekken

buxushaag229371464640937.jpg

De kant van de buurman ziet er ook beroerd uit met hele grote kale plekken. Groot probleem hier is dat er rondom zijn hele tuin deze haag zo hoog staat, grote delen krijgen dus bijna geen zonlicht.

Is er nog wat van deze buxushaag te maken of krijgen we die grote gaten niet meer dicht?

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.

• 4 weeks later...

Ik denk het wel, alleen gaat dit wel een paar jaar duren als je pech hebt.

Toen ik in mijn huidige huis kwam wonen was de tuin erg onderkomen. Voordat ik er introk is de tuin opnieuw aangelegd, hieronder ook rigoreus snoeiwerk. Er was zeker al 10 jaar niet meer gesnoeid. Een buxus haag was twee keer zo dik geworden met als resultaat dat ze die letterlijk door midden hebben gesnoeid. Blad aan 1 kant was geheel verdwenen. Zaten alleen nog de dikke hoofdstammen. Haagje was wel al heel houd, nu 3 jaar later is hij nog niet dicht, maar duidelijk wel hersteld.

Nog een andere soort buxus hetzelfde, eerste jaar helemaal kaal geweest aan onze kant, vanaf dit jaar is hij echt dicht groen aan alle kanten.

En ik als leek, de buurman heeft een naaldboom ('bolletje') langs de erfscheiding staan. Doordat er zolang niet was gesnoeid was die door de haag verdrongen en over de erfscheiding heen. Ik krijg die nooit meer uit de haag, wel heb ik het hele overhangende stuk gesnoeid. Ook kaal, grote gaten. 1 jaar was hij dicht.

Moet ik er wel bij zeggen dat deze echt al decennia oud zijn.

De buurman heeft een naald/blad boom twee jaar terug gesnoeid zoals jij ook, een haagje op kniehoogte. Groeit wel dicht maar extreem langzaam. Bij dit haagje duurt dat nog wat langer dan drie jaar.

Dus ik verwacht van wel, maja ik ben een leek. Ik zou het sowieso eens aankijken. Bovenop komt nu wel weer aardig wat licht. Ik denk met zo weinig licht bij jou dat je beter bovenop een stuk kan missen dan aan de zijkant.

Buxus is heel erg veerkrachtig is mijn ervaring. Twee jaar terug een 20-tal kleine struikjes gekregen om een kleine haag aan te leggen. Een groot deel had al grotendeels bruin blad. Toch geplant. Eerste jaar niet veel gedaan, nu tweede jaar zit er duidelijk nieuw blad aan onder het bruine blad. Ik heb dit jaar zelfs al de 'haag' vorm kunnen snoeien (eerste stap)

Hoe lang geleden is het dat de bovenkant getrimd is van deze heg?

Zo'n heg heeft naar de buitenzijde toe, een steeds dichter bladerendek.

Aan de binnenzijde zit bijna niets, alleen maar wat dikkere takken.

Wanneer je te lang wacht met snoeien, dan snoei je het grootste gedeelte van dat dichte bladerendek weg.

Dat is ook zo te zien aan de dikkere takken aan de bovenzijde op de foto's bij jou gebeurt.

Het beste is om het gewoon goed bij te houden en eventueel meerdere keren per jaar te snoeien als de heg heel hard groeit.

Je neemt dan veel minder weg van dat dichte bladerendek, waardoor het zich makkelijker hersteld.

Uiteraard nooit tijdens heel erg warme periodes snoeien.

Onze kant snoei ik elk jaar 1 of 2 keer. De bovenkant is de afgelopen 5 jaar denk ik niet gesnoeid en de haag was intussen behoorlijk hoog geworden. In overleg met de buurman heb ik hem dus daarom dit jaar aardig terug gesnoeid.

Grote probleem is bij de buurman aan de binnenkant. Daar zit helemaal niets groens meer aan en door de vorm van zijn tuin en een haag rondom komt daar ook bijna geen zonlicht meer op waardoor ik weinig hoop heb dat die terug gaat groeien.

Nadeel is dat de haag bij de buurman op zijn grond staat. Als ik hem terug snoei op de erfgrens dan blijft er helemaal niets groens over.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.