pippi Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Ik had destijds wat aardbeiplantjes over die er niet meer bij pasten in de volle grond, en die heb ik in potjes gezet. Inmiddels hier en daar uitgedeeld, en de drie 'slechtste' heb ik gehouden. Ik heb er eerlijk gezegd niet heel erg goed voor gezorgd, ze staan eigenlijk in te kleine potten en nou ja, dan krijg je ellende natuurlijk. Nu zitten daar rupsjes op. Ze zitten op nul van de planten die eromheen stonden. Geen idee wat voor rupsjes het zijn, nog heel klein en groen en het zijn er niet heel veel, misschien alles bij elkaar een stuk of 8. Ze eten wel flink van die plantjes, de blaadjes waar er eentje op zit worden gatenkaas. Heb effe geen foto, maar dit lijkt er wel veel op: Nou vind ik het eigenlijk de moeite niet waard om er iets aan te doen, de rest van de aardbeien staat er prima bij en heeft nergens last van, en van deze drie verwachtte ik sowieso niet zo veel. Dus ik kan ze weg gooien, of ik kan ze laten staan en op laten vreten door die rupsen zodat dat uiteindelijk of leuke vlinders worden, ofwel een verschrikkelijke plaag, het kan nog alle kanten op. Ik neig een beetje naar 'laat maar gaan', vooral omdat het moederbeest blijkbaar juist die zwakke plantjes heeft uitgekozen om het kroost op af te zetten en ze echt alleen op die drie aardbeien zitten (op mijn ribes die redelijk hersteld is van de luizen zitten ook twee rupsen, maar dat zijn hele andere en die zijn al aan het inkapselen, die mogen ook blijven zitten, want ik had ze gegoogled en volgens mij worden dat hele mooie vlinders). Wat het ook is, ik heb nou van alles gehad van luizen en trips en spint en schimmels en vlekken en slakken en of ik er nou helemaal hysterisch over deed of niet, de meeste planten herstelden eigenlijk wel. Okee, slakken blijf ik wel wegvangen en ik blijf biervallen zetten, maar verder vind ik het eigenlijk wel een beetje mooi geweest met stressen over elk vlekje en plekje en gaatje. Al met al staat er van alles in de tuin vrolijk te groeien en te bloeien, ondanks hier en daar wat dorre of aangevroten blaadjes. En het barst van de bijen en de hommels en de zweefvliegjes inmiddels. En lieveheersbeestjes! Poeh, wel een lang zeurverhaal, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie ertegenaan kijken. Zouden jullie die paar rupsjes vermoorden of er ook niet zo'n punt van maken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Het zijn geen rupsen maar bladwesp larves en die kunnen behoorlijk veel schade aanrichten (weet ik helaas uit eigen ervaring).Houden zich voornamelijk op aan de onderkant van de bladeren.Zoveel mogelijk wegplukken en doden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted June 1, 2016 Author Share Posted June 1, 2016 Dankjewel, ik heb gegoogled en je hebt helemaal gelijk, het zijn bladwespen. Ik denk dat ik toch als een soort experiment de planten met z'n drietjes in een flinke pot met goeie grond ga zetten. Misschien kan ik aardbeitjes (want die zitten er wel aan) dan nog redden, en dan ga ik wel bedenken wat ik na de aardbei-oogst met die planten ga doen. Ik las dat bladwesplarven ook gegeten worden door sluipwespen die ook luizen en spint eten, en in een ideale situatie heb je in je tuin voldoende prooinsecten om voldoende roofinsecten van voedsel te voorzien zonder dat je een plaag krijgt. En dat heb ik veel liever dan dat ik volgende jaren nog steeds panisch moet gaan lopen doen over een bladluis omdat ik geen lieveheersbeestjes heb, omdat ik het seizoen daarvoor elke bladluis dood heb gespoten met huismiddeltjes. Ik wil uiteindelijk een tuin waar het zichzelf allemaal wel regelt, en waar het gonst van de insecten. Dus ik ga die paar larfjes niet doodmaken, laat ik maar eens kijken wat er gebeurt. En als alles straks opgevroten wordt mag je zeggen van "Ik zei het toch." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Zo'n ideale situatie is eigenlijk alleen te verkrijgen in een afgesloten omgeving.In een tuin heb je al vrij snel een plaag, als je zelf niet meehelpt in het bestrijden ervan en/of de balans te behouden. Bij mij begon het in een enkele pot, vervolgens vond ik ze ook terug in bakken elders in de tuin en later ook in de aardbeien in vaste grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Ik heb de variant die de kruisbes kaal eet en ook de rode en witte aalbes. Na vorig jaar heb ik ze de oorlog verklaard, waarvan ik de eerste slag lijk te winnen. Ik verwijder de rupsen die ik zie en spuit de planten vervolgens in met een mengsel van driehoekszeep, olijfolie en water. Het lijkt voor zover te helpen, maar opletten is wel noodzakelijk. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts