Geplaatst: 2 juni 20169 j Ik hoop dat ze goed zijn want het is eerste keer dat aardbeien heb geplant en kreeg als planten in zak met potgrond erin.
Geplaatst: 2 juni 20169 j Auteur Top! Je bericht heeft mij goed gevoel gegeven. Is het je opgevallen dat ze niet op elkaar lijken? Het is van 1 plant zelf. Trouwens ik heb sinds dag 1 in de woonkamer staan.
Geplaatst: 3 juni 20169 j mi zie ik bijna rijpe en onrijpe ananas aardbei, dus 1 soortwaarom staan ze binnen? buiten lijkt me beter voor zo een bosrandplantje (wel afschermen, verzorgen etc. natuurlijk) 3 juni 20169 j aangepast door Gast
Geplaatst: 3 juni 20169 j Auteur Oh, dus ik kan elke moment plukken? Het ziet er zo klein uit en de pitten zijn nog groen in plaats van rood. Het regent alleen maar en tijdje terug was te warm. Er zijn hier te veel van beesten en insecten, daar was ik bang voor dat schade zoude lopen, Franse soort heb ik wel buiten geplaatst maar dan wel sinds paar dagen terug.
Geplaatst: 3 juni 20169 j Is nog niet rijp, pitjes moeten inderdaad nog verkleuren en tevens wat dieper wegvallen in het vruchtvlees.Aan het dieper wegvallen van de pitjes zie je hoe rijp ze zijn, aan de kleur zelf zie je niets.Ik heb ze zelf ook al een paar jaar staan.
Geplaatst: 3 juni 20169 j Auteur Oke, daar moet ik aan opletten. Ik ben echt benieuwd naar de smaak. Hoe onderhoud je ze dat je hele jaar door kan laten leven?
Geplaatst: 3 juni 20169 j Fris zoet, zo kan ik ze het best omschrijven.Ze zijn niet zo intens qua smaak als een gewone aardbei, maar het is leuk om er een ander smaakje bij te hebben. Zo ziet een bijna rijpe eruit; Je moet heel erg opletten dat ze niet te overrijp worden, want dan worden ze zacht/sponsig.En uitkijken voor de scherpe rand van de pot als de stengels met vruchten daarover gaan hangen.Ze mogen niet knikken, dat kan je voorkomen door op die plek wat over de rand heen te zetten (stukje schuim, opengesneden tuinslang o.i.d.) Plant stond voor het mooie eigenlijk te veel in de schaduw, planten met meer zon gaven mooiere aardbeien. Overhouden is een kwestie van gewoon door blijven verzorgen als ze uitgebloeid zijn.Zodra de plant blad begint te verliezen, op een koudere plaats zetten (pas op met vorst) en stoppen met water geven.Uiteraard oppassen dat de grond niet kurkdroog wordt, als je hem binnen overhoudt.
Geplaatst: 3 juni 20169 j Auteur Aha oké dat is duidelijk. Inderdaad het is leuk om nog als extra te hebben. Bedankt voor je foto dat is veel duidelijk. Trouwens ik vind ze heel erg goed uit zien en zelfs dan van mijne. Bedankt voor je tips daar zal extra rekeningen mee houden want zelfs kleine tips kam heel erg belangrijk zijn. Ik dacht juist dat schaduw slecht voor de planten waren, maar dat heb ik zo te zien mis. Hou je ze dan buiten dan?
Geplaatst: 4 juni 20169 j Met teveel in de schaduw, doelde ik op het aantal uren dat hij per dag schaduw krijgt.Elke plant heeft zijn eigen voorkeur qua standplaats, de ene staat weer graag zonnig, de ander weer graag halfschaduw.Met dat laatste wordt dan bedoeld dat hij overdags de helft van de dag schaduw krijgt.Een aardbeiplant is van origine een bosrand plant, die staan dus daar ook al niet de hele dag in de zon. Bij mij staat alles in de tuin, op de huiskamerplanten na. Een huiskamerplant is over het algemeen een tropische plant, die het met een goede verzorging dus prima doet in de (meestal) warme woonkamer.Een voor het Nederlands klimaat geschikte buitenplant in de woonkamer laten opgroeien brengt meestal problemen met zich mee, omdat je de buitenomstandigheden niet goed kunt nabootsen.In een kas is het weer een heel ander verhaal, want daar gaat het er eigenlijk om, om een vroegere oogst te krijgen.
Geplaatst: 4 juni 20169 j Auteur Dat is mij opgevallen want bij de verpakkingen zie je symbool op staan. Ik heb net even gekeken bij 1 van misvormde (slechte bestuiving) aardbei zag ik een lichte rode vlek staan.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.