Jump to content

Aardbeien opgegeten door.....

Riraro

Recommended Posts

Ik heb ruim 1m2 aan aarbeien in de volle grond staan (helaas iets dichter op elkaar dan gepland door de uitlopers van vorig jaar) en heb nu het probleem dat ze nog net niet voor mijn ogen door iets worden opgegeten. Echt alles wat een beetje rood is, is uren later weg.

Ik heb al gezocht naar slakken, leek mij t meest logisch, maar ik vind er zelfs s avonds in de regen enkele. Als ik er in/rondom mn moestuin van 9m2 5 vind is dat erg veel. Ik heb ook overal slakkenkorrels en ondertussen 3 biervallen rondom (waar in week 2 slakken in zijn gevonden), dus ik gok dat t iets anders is.

Wat eet er nog meer aardbeien, behalve dus slakken en vogels?

Kunnen het muizen zijn?

Ik hoop t niet, komen wel veel voor in de omgeving en we hebben jaren terug veelvuldig nestjes gehad in oude boomstronken en bielsen, maar heb ze nu al jaren niet meer gezien. Er is behalve de aarbeien ook amper vraat aan de overige planten.

Zal voor de zekerheid maar op zoek gaan naar een val

Edit om 17:12: zojuist weer een grotendeels rode aardbei weg en de muizenval op 20cm was dichtgeklapt. Wat het dus ook is, het is geen slak (kan ook geen slijmspoor vinden) en die plek was ook zeker niet bereikbaar voor vogels.

Ik heb nu liever slakken geloof ik, die kan ik gewoon pletten met een baksteen

Met de vallen (waar nog niets in zit), wat kippengaas en verankering vh net op de plekken waar geen gaas staat lijkt het erop dat er vannacht en vandaag nog niets is opgegeten In ieder geval zijn de deels rode aardbeien die ik vanaf de rand kan zien en die in het 'jachtgebied' staan onaangetast.

Heb wel voor de zekerheid '2' planten uit het midden uitgegraven en in grote potten gezet, maar 1 vd 2 is volgens mij meer 3 grote planten dan 1, want mn pot stond gelijk vol Maar er zitten wel al +50 aarbeitjes aan de planten in die pot, dus voorlopig hoef ik er niet meer te redden

1465212488342-165327675981631465212507.jpg

Muizen zijn gek op aardbeien. Ik ontdekte afgelopen weekend dat ze een groot deel van mijn onrijpe aardbeien gewoon eraf gebeten hebben en verzameld als voorraad. Muizen zijn erg lastig om weg te houden want ze bijten zich erdoor en in mijn geval zijn het ook soms woelmuizen en die gaan gewoon ondergronds.. Op de foto zie je een gedeelte van hun voorraad.

Ik heb maar besloten om het aardbeienbed op te geven voor dit jaar en voortaan geen aardbeien met te doen.

WP20160605075520Pro99681465218518.jpg

Muizen zijn gek op aardbeien. Ik ontdekte afgelopen weekend dat ze een groot deel van mijn onrijpe aardbeien gewoon eraf gebeten hebben en verzameld als voorraad. Muizen zijn erg lastig om weg te houden want ze bijten zich erdoor en in mijn geval zijn het ook soms woelmuizen en die gaan gewoon ondergronds.. Op de foto zie je een gedeelte van hun voorraad.

Ik heb maar besloten om het aardbeienbed op te geven voor dit jaar en voortaan geen aardbeien met te doen.

Oh nee, dat is nog erger dan bij mij. Lijkt er bij mij op dat de extra maatregelen in ieder geval voor vandaag helpen. Ik heb zojuist even snel gekeken en kon zonder bladeren op te hoeven tillen een stuk of 6 grotendeels rode aardbeien zien en ze zijn nog helemaal heel. Deze zijn roder dan de 4 die gisterochtend aanwezig waren en rond lunchtijd half waren opgegeten.

Ik kruis alvast mn vingers voor vannacht en morgen.

Misschien helpt t om de planten in bakken te doen en hoog te zetten/hangen? Dat ga ik ook ptoberen, in ieder geval tot ik, wat het ook is, naar de volgende wereld heb geholpen

ik had hier ook last van bij de aardbeien lang de rand van mijn balkon.

Ik heb de oorzaak gevonden! Mijn dochter van 3 vindt ze heeerlijk!

Die heb ik niet, dus dat kan ik als verdachte alvast uitsluiten

Slakken en pissebedden, maken meestal een gat en hollen de aardbei uit.

Van ander stelend ongedierte en vogels hebben we weinig last, dankzij onze kat.

Meestal plaats ik wel een groot aantal oude cd's, bij het rijp worden van de eerste aardbeien, als extra afschrikmiddel tegen vogels.

Muizen zijn meestal een kort leven hier beschoren, dus daar hoef ik geen vallen voor te zetten.

Muizen zijn meestal een kort leven hier beschoren, dus daar hoef ik geen vallen voor te zetten.

En hoe is het zo geregeld, dat muizen bij jou maar een kort leventje hebben? Bij mij leven ze lang genoeg om nog even de aardbeien mee te pikken; mijn tuin is een walhalla voor woelmuizen en wat ik kan doen om de vraat binnen de perken te houden is mij nog niet duidelijk. Ik heb al andere lekkere hapjes laten staan; mijn kat is kogelrond en er zweeft elke nacht een kerkuil (de beste muizenvangers op aarde) boven de moestuin. De muizen zijn echter nog steeds aan de winnende hand...

Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet

Helaas hielp bij mij stro niet, menig aardbei werd nog steeds aangevreten.

Eerste keer was best een l*llige ervaring.

Denk je een mooie aardbei te kunnen plukken (gaten maken ze meestal aan de onderkant), is hij hol en zit hij vol met pissebedden en naaktslakjes.

Ik heb nu een railwerk gemaakt van oude hengeldelen waar de trossen overheen hangen, hopelijk is dat afdoende.

@Mijnunbiet; Door onze kat tijger, een schat voor mensen, maar je moet niet iets anders zijn.

5IjhTWU.jpg

Alleen de kikker laat hij met rust.

Muizen houden niet van de geur van echte laurier (Laurus Nobilis). Ik heb bij het tuincentrum een plantje gekocht. Vaak zitten er heel veel kleine plantjes in een pot. Pluis ze uit en zet her en der een plantje overal tussen of in een haagje om je aardbeienveldje bijvoorbeeld. Bij mij lijkt het te werken.

Bij mij 'was' steeds meteen het gehele rode deel helemaal weg, en ik zeg was aangezien er sinds het gaas en verankering vh net geen aarbeien lijken te zijn verdwenen en ik net yoghurt heb gegeten met 6 heerlijke aarbeien erin. Dat is meer dan ik in de afgelopen 2 jaar in totaal heb kunnen eten

Stro gebruik ik altijd tegen rot, maar de pissenbedden lopen er gewoon doorheen hier.

Gok bij mij dus echt op iets als een muis ook al heb ik m niet kunnen vinden en ga kijken of ik de laurier elders in de tuin kan verplaatsen.

Katten worden bij ons 'helaas' erg goed geweerd door de hond, wat kattenschrik en een schutting met prikkeldraad (meer ivm overschot aan meeuwen jaren terug en nu ivm de hond, maar katten vinden t ook niks)