Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Wij hebben enkele paprikaplanten in onze serre staan. Er hingen al enkele middelgrote paprika's aan. Op twee dagen tijd zijn plots de grootste paprika's aangevreten. Niet een klein beetje, uit sommige zijn echt grote stukken uit. In zowat elke hoek van de serre zijn precies ook doorgangen onder de betonnen plaat gemaakt. Deze hebben een breedte van toch verscheidene centimeters. Zou er één of ander dier de serre binnendringen en de paprika's eten. De andere planten (tomaten, selder, prei,...) hebben nog geen bezoek gehad. Zou dit een rat of iets dergelijk kunnen zijn?

Geplaatst:

Ik denk eerder de grote vijand der moestuinen: de naaktslak.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Maar als zelfs het beton is aangetast, dan denk ik eerder aan een knaagdier, een slak zie ik dat nog niet zo gauw doen, of ben ik nu gek?

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

Ik bedoelde op de paprika's. Het beton natuurlijk niet.

Trek je anders eens een foto?

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Ongeveer 4 cm tunnelbuizen? Woelmuizen. Schattige diertjes, maar ontzettend vervelend. Graven enorme gangenstelsels en vreten je oogst op. En afdoende bestrijding is er niet echt, mijn kat eet er vier of vijf per dag maar dat helpt niks. Holen onder water zetten lukt niet want ze graven diepe afwateringen. Valletjes zitten steeds weer vol, maar ze gebruiken de tactiek van de aanstormende muizenmassa. Wat wel werkt is een (droog) mengsel van pleisterkalk en maismeel (half om half), en daarvan dan wat in een droog melkpak (2 liter). Alleen de muizen kunnen ervan eten, alles groter dan een muis heeft er geen last van (ook niet als de muizen worden gegeten) en de muis gaat er van dood. Je kan ook balletjes pindakaas maken gemengd met pleisterkalk (goed droog gehouden kan je die dan lang bewaren) en die dan bij de ingangen leggen. Maar ik mag dat allemaal niet doen van moeder overste. Dus heb ik wat aardperen laten staan (zijn ze gek op), deel ik mijn aardbeien met ze, en ga ik mijn maisplanten ontoegankelijk maken met plastic kraagjes.

En oh ja, de mollen die ik allemaal heb uitgemoord zijn de grootste vijand van de woelmuis. Ze zoeken de nesten op en eten de jongen op. Eigen schuld...

Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor jullie reacties. Het beton is niet aangetast, maar er zijn wel tunneltjes gegraven onder de betonnen platen. Ik had ze allemaal terug gevuld met aarde en vanochtend waren er weer 3 tunneltjes. Dat is inderdaad geen werk van slakken. Slakken kunnen volgens mij ook onmogelijk op korte tijd zoveel paprika eten. Het zouden dus inderdaad woelmuizen kunnen zijn. De tip van de pleisterkalk ga ik zeker proberen, bedankt hiervoor!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic