loes Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Mij niet verkeerd citeren Erny ! je naam staat er toch niet bij? net als er bij jou quotes niet staat wie je citeert dus geen idee wat je daarmee wil bereiken. Quote
Itoero Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 In een gezond ecosysteem heb je geen bestrijdingsmiddelen nodig. Da's een geweldige dooddoener.Dat vond ik ook dus ik heb er een zin aan toegevoegd. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Bubbels Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Heb tot en met vorig jaar biologische slakkenkorrels gebruikt en ook daar dit jaar geen gebruik meer van gemaakt. Ik gebruik helemaal niks. Spuit niet, strooi niet, brand zelfs niet. Dit is voor mij de sport, de lol, het avontuur. Ik heb 3 kippenhokken met bijzonder gretige slakkenliefhebbers en ik ben inderdaad zo'n muts die na een regenbuitje met een bakje de bekende plekken afgaat, een bakje "sushi" voor de kippen scoort en vervolgens hoopt dat er de volgende dag toch iets minder zullen zijn. Ik doe buiten de tomaten om aan wisselteelt in mijn tuin, tussen de tomaten staan afrikaantjes (volgens mij doet het geen zier maar ik vind het er wel beregezellig uitzien ) en ik doe dagelijks 1 of 2 grondige inspecties van alle gewassen. That's it. Mijn buurman dondert al genoeg zooi op zijn land. Daar heeft de natuur (en dan vooral de bijen) niet nog meer van nodig. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
speets Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Ik vind het een legitieme vraag. Jammer dat er oordelen geveld worden Ik strooi slakkenkorrels en gebruik de schaar.Verder vernevel ik biologisch spulletje op basis van ketonen tegen luis enzo, als die schade veroorzaken.Een enkele keer spuit ik onkruidverdelger als het echt niet anders kan. Alles met mate en alleen curatief. Behalve die slakkenkorrels: die strooi ik preventief bij bepaalde groentjes die ze anders tot de grond toe af kluiven Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
[email protected] Geplaatst: 13 juni 2016 Auteur Geplaatst: 13 juni 2016 Het gebruik van gif door mensen met siertuin of moestuin vind ik een zwaktebod. Dus inderdaad de gemakkelijkste meest luie "oplossing". Los van het feit dat het géén oplossing is. Stel, zoals bij mij het geval was, uwe eik wordt opgevreten door honderden rupsen? Wat doet ge? M.a.w.: kiest ge voor de rupsen of voor uwe eik.Die eik kan nog 200jaar CO2 uit de lucht halen.Als ge kiest voor de rupsen (motten) dan kunnen hun nakomelingen nog 100 eiken vellen. En zeg nu aub niet dat ge ze manueel uit de boom gaat plukken. Dat gelooft geen mens!Trouwens véél succes ermee want ze zijn giftig! Quote MvrgJacques http://bonsai.diyhomegarden.eu/
pippi Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Ja maar Jacques, er staan heel veel eiken gewoon in een bos en die eiken worden honderden jaren oud zonder dat er iemand ooit een rups dood spuit of er handmatig uitplukt. Een eik die belaagd wordt door plagen en ziektes is gewoon niet zo'n eik die voorbestemd is voor zo'n lang leven. En ik snap je gevoel hoor, ik had ook een eik, en ik was er in het begin stikblij mee en helemaal trots op, en van mij had hij gigagroot mogen worden zodat mijn achterkleinkinderen er in konden klimmen, maar die mankeerde ook van alles. En dan is het op een gegeven ogenblik klaar. Want een eik die zo bevattelijk is voor ellende, die gaat niet 200 jaar de atmosfeer verbeteren. En alle beetjes gif die je gebruikt om zo'n boom toch nog te redden, zijn bij elkaar slecht voor die eiken elders die wel groot en statig en (nog) gezond staan te zijn en jaarlijks voedsel produceren voor allerlei dieren (en mensen, je kan eikels gebruiken om brood mee te bakken). Gif spuiten in een tuin om een plant te 'redden', heeft altijd een negatief effect op andere (wilde) flora en fauna en indirect ook op mensen. Want je kan 'met mate' en alleen curatief spuiten en dat rukt allemaal niet, je strooit met gif. Laat het gaan, zou ik zeggen. Dan zal die boom vol met rupsen zitten, nou, dat worden een partij vlinders of motten, ik denk dat de vogelpopulatie in je buurt er helemaal gelukkig mee is, die zorgen dan ook echt wel dat er flink wordt uitgedund en er volgend jaar minder rupsen zijn. En gaat die boom dood, laat die boom dan dood gaan, dooie bomen zijn helemaal niet slecht voor je grond, je hebt gewoon een hugelbed zonder al het zware werk. Ik ga dit najaar proberen om paddenstoelen te kweken op het restant van mijn eik. Dat is toch veel leuker dan al dat trekken aan een dood paard? Quote
loes Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Het gebruik van gif door mensen met siertuin of moestuin vind ik een zwaktebod. Dus inderdaad de gemakkelijkste meest luie "oplossing". Los van het feit dat het géén oplossing is. Stel, zoals bij mij het geval was, uwe eik wordt opgevreten door honderden rupsen? Wat doet ge? M.a.w.: kiest ge voor de rupsen of voor uwe eik.Die eik kan nog 200jaar CO2 uit de lucht halen.Als ge kiest voor de rupsen (motten) dan kunnen hun nakomelingen nog 100 eiken vellen. En zeg nu aub niet dat ge ze manueel uit de boom gaat plukken. Dat gelooft geen mens!Trouwens véél succes ermee want ze zijn giftig!nogmaals, waarom quote je niet de persoon? Dan weet iedereen tegen wie je het hebt en krijgt diegene een melding zodat hij/zij sneller kan reageren. ik heb zelf geen bomen. Maar als de boom nog klein genoeg is om de rupsen uit de boom te plukken, waarom niet? Niet veel anders dan slakken rapen en dat doen er hier ook velen. Quote
Jaydot Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Sorry, Jacques, ook van mij geen antwoord op je vraag. Het is voor mij volslagen onbegrijpelijk dat mensen willens en wetens gif toevoegen aan hun leefomgeving. Ik koop zelfs geen planten meer bij tuincentra (en al helemaal niet bij supermarkten of bouwmarkten) omdat ik vrees dat ze vol zitten met gifresidu of, erger nog, opgekweekt zijn uit zaad dat gecoat is in neonicotinoïden. "Gewasbeschermingsmiddelen" vind ik een gruwelijk misleidende marketingterm. Plagen komen en gaan. Als planten eraan bezwijken, hadden ze onvoldoende weerstand. De weerstand van je planten kun je beïnvloeden door te zorgen voor optimale bodemgesteldheid. Dat kost tijd, maar m.i. is dat nou juist de kunst van tuinieren. Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
Itoero Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Zijn er dan geen vogels die die rupsen opeten?Hoe groot is uw tuin? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Claudia69 Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Ik denk ook: als mijn eik opgevreten wordt door 1000 rupsen, staat hij wellicht niet op de juiste plaats, zijn er te weinig natuurlijke vijanden aanwezig, moet ik misschien iets anders planten. Ik heb momenteel een jonge vlier staan die al sinds aanplant onder de luizen zit. Ik heb ze alleen gekneusd zo nu en dan en voor de rest de boel de boel gelaten. Is momenteel wat aan het wegtrekken. Ik zou iets kunnen spuiten als de luizenplaag zou aanhouden en de plant het daardoor niet goed zou doen, maar ik denk dat het eigenlijk omgekeerd is, nl. dat de plant het niet goed doet omdat ze niet goed staat, en daardoor onder de luizen komt te zitten, en het vervolgens nog slechter doet. Die ruimt zichzelf daar uit de weg voor iets anders dat er beter zou kunnen staan. Quote
Itoero Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Als die eik de kans krijgt om een grote jongen te worden, dan was het doden van die rupsen een noodzaak.Op een grote eik leven enorm veel insecten en er kunnen vogels in huizen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
speets Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Als ge kiest voor de rupsen (motten) dan kunnen hun nakomelingen nog 100 eiken vellen. Welnee jòh, hoe kom je daar nou bij? Eiken kunnen best tegen een stootje. Zoals gezegd: rupsen zijn voer voor vogels, en de motjes die er uit komen worden opgegeten door vleermuizen. Dat is een natuurlijke gang van zaken en in een gezond ecosysteem vormt dat geen enkel probleem. De problemen ontstaan vaak pas door menselijk ingrijpen. Daar zijn genoeg voorbeelden van Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Waaslander Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Ik kweek ook biologisch bewuste keuze . En vind het soms erg moeilijk waneer iets te gebruiken . Zo vorig jaar erg veel last in begin van het jaar van bonenluis ,dan gelezen dat heemoes thee hier een oplossing voor zou zijn , eerst twijfels omdat je kattestaart niet in je tuin wilt brengen om de duur er toch gemaakt ik had ook gelezen dat het moest gebruikt worden bij overtrokken weer dus eerste dagen geen geschikt weer ,en dan zag ik enkele lieveheerbeestje er op dus niet meer gespoten hiermee . En na tijdje was luis weg. Ik heb wel mijn vragen over sommige producten die gebruikt worden zoals zeepsop en dergelijke . Ik vraag me af als je toch iets wil gebruiken bij zaailingen dan je niet beter ben met de biologische producten die in de handel worden aangeboden? Zelf nog niet meegemaakt. Quote
Waaslander Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Als nog een voorbeeld een topic van vorig jaar "sodakorrels meezaaien met de wortels." Volgens mij hoort dit niet in u grond als je eigenschappen leest waarvoor het een hulpmiddel zou zijn. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.