Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemiddag,

Ik heb een aantal weken geleden komkommer of courgette geplant (moestuin van de ah).

De start was goed maar nu stuit ik op het volgende probleem. Zoals je kunt zien op de toegevoegde foto's is de plant goed gegroeid, er zitten zelfs bloemen aan. Helaas vind ik de bloemen regelmatig in de plantenbak en groeit er dus geen komkommer of courgette. Weten jullie misschien wat hier de oorzaak van is?

Hierbij wat foto's.

2016061118322149561465663379.jpg2016061118320946631465663365.jpg2016061118320186041465663346.jpg

Groeten,

Euredice

Geplaatst:

Dat zijn voornamelijk mannelijke bloemen.

Het wachten is op de vrouwen, anders wordt het niets

Precies in het midden van de foto (volgende keer graag rechtop) zie ik een vrouwelijke bloem (achter een steel).

Je ziet het vruchtbeginsel al zitten: een mini-courgetje

Verder naar beneden zit nog een kleinere. Het komt goed.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Het kan even duren voor de vrouwelijke bloemen komen. De plant staat er fris bij, normaal komt dat wel goed. Maar heel af en toe zit er toch eentje bij die alleen mannelijke bloemen geeft. Heb ik al een paar keer gehad met patissons en courgettes.

Is trouwens een courgette, komkommers hebben kleinere bloemen.

Geplaatst:

Voor de zekerheid kun je een mannelijke bloem afbreken en daarmee de vrouwelijke bloem bestuiven. Dan ben je zeker dat het minicourgetje gaat uitgroeien tot een grote courgette. Als de vrouwelijke bloem niet bestoven wordt zal het vruchtbeginsel geel worden en afvallen.

Vaak maakt een courgette in het begin alleen mannelijke bloemen aan voordat de vrouwelijke bloemen komen. De plant moet als het ware even op gang komen.

Bij mij is de bestuiving vaak een probleem, een courgettebloem bloeit maar een paar uur ('s ochtends) en in dat tijdsbestek moet ook de bestuiving plaatsvinden. Ik doe het dus meestal handmatig omdat anders veel vruchtbeginsels het hier niet redden.

Geplaatst:

Je kunt het even aankijken, vallen de vruchtbeginsels af dan kun je het altijd nog gaan doen. Persoonlijk, en omdat ik nogal gek op courgette ben, ga ik op zeker en bestuif ze zelf.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...