Peter Bottelier Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Het regent overvloedig en ik ben bang voor de aardappelziekte op mijn (gezonde) tomatenplanten. Zou het alsnog zin hebben om een afdakje te maken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svvoorden Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Hoe eerder hoe beter! Ik zette eerder de potten binnen als ze dit soort weer aangaven. Vanaf volgende week wordt het beter. Afdak maken en blad uitdunnen is zeker een goed idee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Helemaal mee eens. Als je het toch al van plan bent, dan is het echt hoe sneller hoe beter. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Tja, dit zal wel niet de meest gewenste oplossing zijn... Maar je kan ook gewoon spuiten tegen phytophthora. Ik doe dat ongeveer drie tot vier keer in het seizoen. Maar stop voordat de vruchten komen, hoewel je het er wel af wast is het idee niet geweldig Nogmaals, beter niet spuiten als het niet hoeft, want er zijn rassen die heel aardig resistent zijn.... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 En daarom komt er waarschijnlijk een afdakje. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Dat is een vergissing... Deze ziekte komt voort uit een schimmel uit de grond maar ook vanuit de regen... Dus een afdak is niet algeheel afdoende! Vooral niet ieder jaar op dezelfde plaats telen scheelt al voor een aanzienlijk percentage... Maar de gehele nachtschade familie reageert hierop, dus dat is geen makkelijke klus, zeker als je een niet al te grote tuin hebt.... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Met welk middel kun je het beste spuiten tegen de aardappelziekte indien een afdakje geen optie is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Dat is verschillend. Bij de Tuincentrum bij u om de hoek hebben ze vast wel wat voor je... Om het te compenseren doe ik altijd de laagste dosering en niet meer dan drie keer in het seizoen. Het is geen verontschuldiging waard want het is en blijft natuurlijk een gewasbeschermingsmiddel die niet gezond is! Maar je wilt toch wel Tomaten oogsten... Probeer gezond en biologisch te telen, maar soms ontkom je er niet aan... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Dat is geen vergissing hoor Antoine,De schimmel kan inderdaad in de grond zitten en verspreid zich via de lucht. het zit niet in de regen maar vochtigheid zorgt ervoor dat schimmels zich kunnen ontwikkelen. de planten droog houden is toch echt een bewezen werkbare methode. als er geen besmetting is dan is het ook niet meer zo'n groot probleem om de planten elk jaar op dezelfde plek planten, zeker wanneer de planten in potten worden gezet en de grond wordt vervangen. hangt ook nog af van de ziektedruk. in mijn omgeving ligt de ziektedruk blijkbaar niet zo hoog want ik teel al een paar jaar tomaten gewoon in de buitenlucht zonder afdakje zonder enige vorm van aardappelziekte. op sommige andere plekken kan dit beslist niet en is het vragen om problemen. Tja, dit zal wel niet de meest gewenste oplossing zijn... Maar je kan ook gewoon spuiten tegen phytophthora. Ik doe dat ongeveer drie tot vier keer in het seizoen. Maar stop voordat de vruchten komen, hoewel je het er wel af wast is het idee niet geweldig Nogmaals, beter niet spuiten als het niet hoeft, want er zijn rassen die heel aardig resistent zijn.... Gr Antonje stopt met spuiten voordat de vruchten komen? maar de aardappelziekte komt meestal pas later in het seizoen wanneer de planten al vol vruchten zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Dat is verschillend. Bij de Tuincentrum bij u om de hoek hebben ze vast wel wat voor je... Om het te compenseren doe ik altijd de laagste dosering en niet meer dan drie keer in het seizoen. Het is geen verontschuldiging waard want het is en blijft natuurlijk een gewasbeschermingsmiddel die niet gezond is! Maar je wilt toch wel Tomaten oogsten... Probeer gezond en biologisch te telen, maar soms ontkom je er niet aan... Gr Anton Nou, andere mensen kunnen er wel aan ontkomen hoor, het is gewoon een keuze om wel of niet met bestrijdingsmiddelen te werken. Als morgen al mijn tomaten en aardappels aangetast zijn donder ik de zooi in de kliko en dan probeer ik het volgend jaar nog een keer. En worden ze niet ziek, dan heb ik biologische aardappels en tomaten zonder gif. En daar deed ik het voor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Dat is een vergissing... Hoe kom je daar bij? Alleen theorie?De praktijk wijst juist uit dat een afdakje zeker geen vergissing is. Gaat zelfs uitstekend Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
svvoorden Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Meestal vind infectie plaats via sporen die uit de lucht op de plant waaien, vanaf andere geïnfecteerde planten. Als de plant nat is kan deze spore de plant zeer gemakkelijk infecteren en verspreiden. Met name als de temperatuur boven de 20°C uit komt gaat dit razendsnel. Een afdak en veel van het onderste blad van de plant wegknippen zorgt er gewoon voor dat de plant minder snel geïnfecteerd word en minder snel verspreid. Spuiten doe ik ook niet, maar dat moet iedereen zelf weten en mijn buiten tomaten in potten zet ik met dit weer binnen in de kas zolang ze niet te groot zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts