Jump to content

Een groene en een gele courgetteplant uit hetzelfde zaad :-0

speets

Recommended Posts

Twee courgettes, uit gekocht zaad ('Golden yellow'), op dezelfde manier behandeld, in dezelfde grond gezet.

Ze groeien allebei goed en toch zie ik een groot verschil.

Ik denk dat er iets niet helemaal goed is gegaan met de zaadwinning. Of is er iets anders aan de hand?

2016-06-19-1212031466345711.JPG

Edited by Guest

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Heb precies dezelfde soort gele courgette en die ziet er qua bladkleur ook eender uit als op de foto. Een beetje gelig dus, in tegenstelling tot zijn groene broer. Verleden jaar had ik deze al en geeft prima oogst dus maak je geen zorgen.

Ik maak me ook absoluut geen zorgen hoor

Het is alleen vreemd dat de voorste veel geler blad heeft dan de achterste, aangezien het hetzelfde zaad is. Of zou moeten zijn.

Ik denk zelf dat het zaad niet genetisch gelijk is. Dus dat ik twee soorten heb.

En inderdaad: die met gele vruchten kan ook wat gelig blad geven.

Ik zal morgen even een foto van opzij maken, want kennelijk is deze niet duidelijk genoeg.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik heb een gele en goene courgette naast elkaar staan, kleur vh blad is nagenoeg gelijk maar de vorm ervan is duidelijk verschillend.

Kan t toch niet stiekem zijn dat die voorste ergens in zijn bestaan een tekort van iets heeft opgelopen? Of heb je ook al vruchtbeginseltjes die duidelijk geel en groen zijn?

Even een duidelijkere foto.

Het gaat er om dat dit 2 planten zouden moeten zijn van hetzelfde ras: 'Golden yellow'.

Ze zijn precies hetzelfde behandeld.

Ik denk dat het zaad niet genetisch gelijk is. Kruisbestuiving. Foutje dus.

De vraag was of dit verschil ook een andere oorzaak kan hebben want het is al het tweede zakje zaad dat niet (helemaal) klopt.

En nu hou ik mijn hart vast voor de pompoenen. Volgende keer toch maar ergens anders bestellen

2016-06-2295221466675336.JPG

Edited by Guest

• 1 month later...

Update: er was inderdaad iets aan de hand.

Ik vond het al verdacht dat ze geel blad kregen vanaf het begin, vanaf het tweede blad.

Ook de reserveplant die ik later zaaide, wilde niet goed groeien.

En nu is het helemaal mis: het blad krult, vertoont dwerggroei en de vruchten zijn aangetast. Dat blijkt een virus te zijn.

Kawweljanke

Ik las dat er tegenwoordig bijna alleen nog maar resistente rassen gekweekt worden.

Dus volgend jaar toch maar weer zaad uit de handel kopen

DSCF546535841469372200.JPGDSCF546668521469372201.JPGDSCF546794531469372202.JPGDSCF546857201469372203.JPG