speets Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 (edited) Twee courgettes, uit gekocht zaad ('Golden yellow'), op dezelfde manier behandeld, in dezelfde grond gezet.Ze groeien allebei goed en toch zie ik een groot verschil.Ik denk dat er iets niet helemaal goed is gegaan met de zaadwinning. Of is er iets anders aan de hand? Edited June 23, 2016 by Guest Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 met gele courgette bedoel je dan de kleur van het blad?want de planten die gele vruchten produceren hebben normaal gesproken gewoon groen blad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jdw Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Heb precies dezelfde soort gele courgette en die ziet er qua bladkleur ook eender uit als op de foto. Een beetje gelig dus, in tegenstelling tot zijn groene broer. Verleden jaar had ik deze al en geeft prima oogst dus maak je geen zorgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 19, 2016 Author Share Posted June 19, 2016 Ik maak me ook absoluut geen zorgen hoor Het is alleen vreemd dat de voorste veel geler blad heeft dan de achterste, aangezien het hetzelfde zaad is. Of zou moeten zijn. Ik denk zelf dat het zaad niet genetisch gelijk is. Dus dat ik twee soorten heb. En inderdaad: die met gele vruchten kan ook wat gelig blad geven. Ik zal morgen even een foto van opzij maken, want kennelijk is deze niet duidelijk genoeg. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riraro Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Ik heb een gele en goene courgette naast elkaar staan, kleur vh blad is nagenoeg gelijk maar de vorm ervan is duidelijk verschillend. Kan t toch niet stiekem zijn dat die voorste ergens in zijn bestaan een tekort van iets heeft opgelopen? Of heb je ook al vruchtbeginseltjes die duidelijk geel en groen zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Hier heeft de courgette een donkergroen blad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 23, 2016 Author Share Posted June 23, 2016 (edited) Even een duidelijkere foto.Het gaat er om dat dit 2 planten zouden moeten zijn van hetzelfde ras: 'Golden yellow'.Ze zijn precies hetzelfde behandeld.Ik denk dat het zaad niet genetisch gelijk is. Kruisbestuiving. Foutje dus. De vraag was of dit verschil ook een andere oorzaak kan hebben want het is al het tweede zakje zaad dat niet (helemaal) klopt.En nu hou ik mijn hart vast voor de pompoenen. Volgende keer toch maar ergens anders bestellen Edited June 23, 2016 by Guest Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnekeW Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Wacht het af wat de vruchten gaan doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 24, 2016 Author Share Posted July 24, 2016 Update: er was inderdaad iets aan de hand. Ik vond het al verdacht dat ze geel blad kregen vanaf het begin, vanaf het tweede blad. Ook de reserveplant die ik later zaaide, wilde niet goed groeien. En nu is het helemaal mis: het blad krult, vertoont dwerggroei en de vruchten zijn aangetast. Dat blijkt een virus te zijn. Kawweljanke Ik las dat er tegenwoordig bijna alleen nog maar resistente rassen gekweekt worden.Dus volgend jaar toch maar weer zaad uit de handel kopen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts