Borsalino Geplaatst: 30 november 2011 Auteur Geplaatst: 30 november 2011 Het Shiitake substraat is mooi doorgroeid met witte schimmel, de schimmel begint nu bruin te kleuren. Alles verloopt op schema zoals voorzien. Kan bijna niet wachten op mijn eerste Shiitake's. Bij ze zalmoester nog niks te zien buiten de witte schimmel. Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 november 2011 Geplaatst: 30 november 2011 Het broed zit nu twee week in de zak..er gebeurd niets, bij jou Hans? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 30 november 2011 Geplaatst: 30 november 2011 Dat duurt nog 1 tot 2 weken dan plots is het alles wit, aan de randen begint een beetje.Hoe warm staan jouw bakken Jet ? Quote Players only love you when they're playing.
Anneke Geplaatst: 30 november 2011 Geplaatst: 30 november 2011 Bij welke andere zwam of paddestoel leunt de smaak aan van de Nameko? Nameko heeft een hele aparte smaak, zoetig en niet taai, eigenlijk gewoon heel erg lekker!Ben benieuwd naar de shiitakes, ik heb ooit roze oesterzwam gekweekt, maar vond ze niet zo lekker. Quote "NATUURLIJK"
Anneke Geplaatst: 30 november 2011 Geplaatst: 30 november 2011 Borsalino, hoe groot zijn die bakken en waar koop je ze, lijkt me reuze handig!En wat die je tegen groene schimmel? Quote "NATUURLIJK"
Borsalino Geplaatst: 30 november 2011 Auteur Geplaatst: 30 november 2011 Borsalino, hoe groot zijn die bakken en waar koop je ze, lijkt me reuze handig!En wat die je tegen groene schimmel? 40 X 60 zijn propagators. Als je groene schimmel hebt dan is er iets mis met ofwel je substraat of waar je het in doet of mee mengt.Komt erop neer dat je het vervuilt hebt met onreine toestand. Een ietsje pietsje groen tikkeltje word wel overwoekert door de witte schimmel. bv een vieze vuile emmer gebruiken kan resulteren in groene schimmel. Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 november 2011 Geplaatst: 30 november 2011 Hoe warm staan jouw bakken Jet ?19 à 20 graden. Ze kunnen eventueel wat warmer ( of kouder) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Anneke Geplaatst: 1 december 2011 Geplaatst: 1 december 2011 Borsalino, hoe groot zijn die bakken en waar koop je ze, lijkt me reuze handig!En wat die je tegen groene schimmel? 40 X 60 zijn propagators. Als je groene schimmel hebt dan is er iets mis met ofwel je substraat of waar je het in doet of mee mengt.Komt erop neer dat je het vervuilt hebt met onreine toestand. Een ietsje pietsje groen tikkeltje word wel overwoekert door de witte schimmel. bv een vieze vuile emmer gebruiken kan resulteren in groene schimmel.Maar doe jij de snippers ook eerst koken om te steriliseren? Quote "NATUURLIJK"
hansm Geplaatst: 1 december 2011 Geplaatst: 1 december 2011 Nee is prima Jet, en gaatjes heb je ook in de zak neem ik aan, dan is het nu afwachten Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 1 december 2011 Geplaatst: 1 december 2011 OK dank je, ik wacht weer rustig af... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Borsalino Geplaatst: 1 december 2011 Auteur Geplaatst: 1 december 2011 Anneke, heb niks gesterileerd of gepasteuriseerd. Gewoon de houtchips gemengd met de gips en vermiculiet, dan het broed eronder gemengd.Heel het zootje in de bak van de propagator gekieperd en 4 liter water over gekapt en Kees was klaar. Quote
Anneke Geplaatst: 1 december 2011 Geplaatst: 1 december 2011 Okay, vindt ik een hele goeie manier van kweken, kunnen de champignonkwekers nog veel van leren met al hun chemicaliën.Ik dacht dat het alleen bij oesterzwam kon door dat het mycelium zo snel groeit, je doet er dus alleen gips doorheen en vermiculiet.Ga ik ook eens proberen Zitten er in zo,n propagator ook gaatjes onder in of is het een dichte bak? Quote "NATUURLIJK"
Borsalino Geplaatst: 1 december 2011 Auteur Geplaatst: 1 december 2011 De bak is dicht zonder gaatjes. Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 december 2011 Geplaatst: 2 december 2011 O mooi! heb je je buik vol van champignons kan je aan de Shi Takes beginnen! Heb je die stammetjes bij Mycobois gekocht of zelf geënt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Borsalino Geplaatst: 2 december 2011 Auteur Geplaatst: 2 december 2011 Zijn van een kennis van een vriend, hebben er samen nog net geënt, en zijn daar in zijn bos blijven liggen, ideale omstandigheden.Mocht er enkele oude geënte meenemen al. Maar er is een probleem met die kennis, hoor er niks meer van Quote
Borsalino Geplaatst: 2 december 2011 Auteur Geplaatst: 2 december 2011 Appelvrouw, hoelang dompel jij je stammetjes Shiitake? Heb ze 12 uur gedompeld en lees her en der dat ze minstens 24 uur gedompeld moeten worden Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 december 2011 Geplaatst: 2 december 2011 Bors ik zal je eerlijk zeggen..in dat soort dingen ben ik een verschrikking. Ik dompel de stammen in mijn beekje, en vergeet regelmatig dat daar wat inligt..haha dan ligt zo`n stam daar 3 dagen. Geeft niets, paddenstoelen zat. Soms komen ze gewoon als het erg geregend heeft, of na een weersomslag..koud naar warm en omgekeerd. Laatst begin november nog lette ik helemaal niet meer op de Shi Takes, en toen zag Lie de stammetjes met héle grote paddenstoelen erop..niks van gemerkt.Dus sorry, geen duidelijk antwoord... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Borsalino Geplaatst: 3 december 2011 Auteur Geplaatst: 3 december 2011 Dan ga ik ze volgende keer langer dompelen. Nu ga ik me van 1 Shiitake niet overeten hoor, al zie ik ergens wel nog een sponsachtig knopje. Quote
Borsalino Geplaatst: 3 december 2011 Auteur Geplaatst: 3 december 2011 Je moet deze handleidingen eens nalezen, is wel in het duits Geheel andere werkwijze, stropellets 7 dagen gedompeld om te fermenteren.Stammetjes Shiitake met broed in sleuven. http://www.shii-take.de/irw_lang.444555.page.534e5f416e6c656974756e67656e.html Quote
Borsalino Geplaatst: 3 december 2011 Auteur Geplaatst: 3 december 2011 Door de opmerkzaamheid van Limoncello staan er op de stammetjes oesterzwam ook al baby's klaar.Ik had het zelf nog niet gezien, de leeftijd waarschijnlijk. Bij de stammetjes Shiitake komen er nog sponsachtige knopjes te voorschijn, blijft dus niet bij dat ene exemplaar. Quote
Limoncello Geplaatst: 3 december 2011 Geplaatst: 3 december 2011 Ja het ziet er echt veelbelovend uit uw paddestoelen (en uw serre is nog schoner in 't echt). De leeftijd zal er niet veel te maken hebben maar eerder de ogen, ge moet dus meer wortelkes eten denk ik, mijn grootmoeder zei dat dat goed was voor het zicht (Borsalino is een bron aan informatie en zo gewillig om die gratis te delen, zo een beetje gelijk een sprekend boek ) Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Borsalino Geplaatst: 4 december 2011 Auteur Geplaatst: 4 december 2011 Net geen champignons genoeg, moeder de vrouw ging ossetong in Madeirasaus met champignons maken.Anders had je er meegekregen, nu had ik er maar net genoeg. Quote
Limoncello Geplaatst: 4 december 2011 Geplaatst: 4 december 2011 Geen probleem Borsa Ik heb 2 testbakjes om witte en bruine paddestoelen te kweken. Als dat goed lukt dan probeer ik de andere (shiitake, oesterzwammen en co) Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Borsalino Geplaatst: 4 december 2011 Auteur Geplaatst: 4 december 2011 Die van de Aveve?Ben benieuwd wat daaruit komt, allee bedoel wel paddestoelen he Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.