hansm Geplaatst: 5 juli 2011 Geplaatst: 5 juli 2011 ja ik kan je zowiezo wat strobroed oesterzwammen sturen als ik paketje voor je maak dus niet gaan kopen hoor,, volgens mij mag dat wel hoor beuk maar is eik beter zoals je eerst had, het gaat daarbij enkel om dat eik gewoon zo langzaam verteerd, ik doe rustig bv op wilg maar dan weet je dat je eerder weer nieuwe stammen nodig hebt.van dad zaagsel weet ik niet of daar micelium ingegroeid is maar ik herrinder me dat je zaagsel tussen de rode bieten van eik was je kunt een emmer hiervan mischien mee enten, proberen kan altijd toch, ik zou het zaagsel goed vochtig houden maar wel dat overtollig water makkelijk weg kan lopen.Zodra ik zelf eik zaagsel vindt stop ik gewoon wat pluggen in het zaagsel kijken of dat werkt Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 6 juli 2011 Auteur Geplaatst: 6 juli 2011 Ik weet denk wel wat je bedoeld, met hardhout voor paddestoelen wordt bv eiken snippers/zaagsel bedoeld.,wat betreft beuk zou ik kunnen navragen het valt wel onder hardhout maar die dierenwinkel snippers zijn zo ""clean'' dat ik het me afvraagof daar wel paddestoel op groeid, als het niet al teveel gewassen en drooggestookt is.zal beetje uitvogelen worden het is nog beetje pionieren met paddestoelen kweken.in iedergeval geen tropisch hardhout maar echt loofboomhout wordt bedoeld met paddestoelen hardhout beslist geen naaldhout dat is zachthout daar kunnen ze ook niet tegen ivm hars. Hier http://www.mycofun.nl/Paddenstoelen/Pagina's/Paddenstoelen_Kweken.html wordt net gebruikt gebruikt van uiterst cleane houtsnippers de PHWC methode. Hans als ik deze week start met de oesterzwammen op stro van wanneer tot wanneer ongeveer pluk ik dan?Dit met het oog op vakantie. Zaagsel heb ik wel, doch dit is bijna altijd van MDF Quote
hansm Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Mooie link, die kon ik nog niet en ga ik uitgebreid even lezen.Je vraag beantwoorden kan ik niet, ik heb er nooit opgelet hoe lang het duurt, oesterzwam op stro gaat in iedergeval vlug, en een paar x achter elkaar is er oogst.als ik moet gokken zou ik zeggen binnen 2 maanden na de start heb je de eerste oogst.Het is mij wel gebeurd dat ik vergeet in de bak te kijken en dat ik dan een oogst misgelopen had. Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 6 juli 2011 Auteur Geplaatst: 6 juli 2011 Het graanbroed was vanmorgen net toen ik de deur uit was om 7 uur al geleverd. Nu had ik net vandaag geen tijd om een baaltje stro te gaan halen en morgen weer een drukke werkdag voor den brode Heb het pakje in de ijskast gelegd. Quote
hansm Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Ja kan best wel een weekje hoor, als het maar niet bruin wordt door vocht in het pakket.wat bedoel je met graanbroed echt korrels of een pakketje stro wat doorgroeid is met mycelium ? (zoals laatste koop ik het) Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 6 juli 2011 Auteur Geplaatst: 6 juli 2011 Heb het toch gekocht als graanbroed.Zie zo op het eerste zicht zonder te openen geen stro zitten.Ziet er 1 witte boel uit, precies pizzadeeg Quote
Helly Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Heb je wel t goede besteld? Quote Good things come in small packages
Borsalino Geplaatst: 6 juli 2011 Auteur Geplaatst: 6 juli 2011 Besteld wel, zullen wel zien wat eruit groeit Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 ja ik kan je zowiezo wat strobroed oesterzwammen sturen als ik paketje voor je maak dus niet gaan kopen hoor,, volgens mij mag dat wel hoor beuk maar is eik beter zoals je eerst had, het gaat daarbij enkel om dat eik gewoon zo langzaam verteerd, ik doe rustig bv op wilg maar dan weet je dat je eerder weer nieuwe stammen nodig hebt.van dad zaagsel weet ik niet of daar micelium ingegroeid is maar ik herrinder me dat je zaagsel tussen de rode bieten van eik was je kunt een emmer hiervan mischien mee enten, proberen kan altijd toch, ik zou het zaagsel goed vochtig houden maar wel dat overtollig water makkelijk weg kan lopen.Zodra ik zelf eik zaagsel vindt stop ik gewoon wat pluggen in het zaagsel kijken of dat werkt Ja graag!! Ik stop dit beetje gewoon in wat stro? vers zaagsel heb ik even niet..dan moet het toch van vers hout zijn ook? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Ja je moet een bak of iets hebben die in schaduw staat, die je vol nat stro stopt, zelf vindt ik een deksel wel lekker op de bak voor muizen en slakkendie zoals je weet graag paddestoelen eten.In natte stro stop je stukjes broed en dan plastic over stro tot deze geheel wit doorgroeid is met mycelium en dan plastic eraf vochtig houden en al vlug komt de eerste oogst paddestoelen.Stro is een veel vluggere en grotere oogst paddestoelen. ik vindt wel leuk om zo over paddestoelen te hebben, want jouw droog idee had ik zelf nooit aangedacht en wil ik ook graag gaan doen. paddestoelen op zaagsel is een alternatief voor houtstammen, en voor paddestoelren die niet op stro willen groeien, als het kon teelde ik alles op stro want dat vindt ik het makkelijkst maarja dat gaat niet met sommige soorten. Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 7 juli 2011 Auteur Geplaatst: 7 juli 2011 Je moet hier eens kijken gaat voornamelijk over Shitake op stro kweken.http://translate.google.be/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/13504651 Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Dank Bors, ik ga er op kijken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Borsalino Geplaatst: 8 juli 2011 Auteur Geplaatst: 8 juli 2011 Vandaag was het D-Day.Eerst het stro een 15 minuten geweekt.Dan laagsgewijs in een stortzak en er broed over gestrooid, weer een laag en graanbroed enz.....Effe buiten opgehangen en overal gaatjes geprikt om te kunnen verluchten en overtollig water uit te laten.Wel niet teveel stro in 1 zak gedaan, denk dat een colsonbandje dan het gewicht niet kan dragen. Nu 3 weken binnen tot de zakken helemaal wit zien.Dan hang ik ze onder een afdak met wat schaduw. Quote
Borsalino Geplaatst: 1 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2011 De witte schimmel heeft de zijkanten bereikt, je ziet mooi de lagenopbouw.Heeft denk ik de laatste weken wat te koud geweest. Quote
geedee Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 Ik zie nu dat ik ergens anders lekker Off topic bezig was over de paddenstoelen Ik was weer eens verdwaald....sorry. Lees op t forum zoveel leuks en dan zie ik af en toe door de bomen het bos niet meer Ik volg de voortgang van je paddenstoelen project met belangstelling Borsalino; lijkt me leuk dit volgend seizoen er bij te gaan doen.(of kan dat nu nog??? aug sept??) Ik heb een hele voorraad brandhout liggen; Ga alvast eens kijken of ik nog een eiken of beuken stuk kan vinden. Quote
Borsalino Geplaatst: 16 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2011 De oesterzwammen op stro gaat traag. Is zomerbroed en met de zomer de dag van vandaag! Zullen zien na nu een warmere week in het vooruitzicht. Quote
Borsalino Geplaatst: 27 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2011 De eerste clusters komen te vooschijn. Per zak een tiental. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 augustus 2011 Geplaatst: 27 augustus 2011 Ik ruik paddestoelensoep! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Borsalino Geplaatst: 27 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2011 Daar gaan we geen soep van maken hoor. Licht aanbakken, zodat ze nog beetgaar zijn.Met een entrecote en frieten van eigen patatten en een klod zelfgemaakte mayo................... Of op de Gourmet. Getver de zever loopt al uit mijne bek Quote
Borsalino Geplaatst: 27 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2011 Effe voor alle misverstanden uit de weg te ruimen.Het zijn oesterzwammen, namelijk de Blauwe Oesterzwam, Pleurotus Ostreatus int Latijn. Quote
hansm Geplaatst: 27 augustus 2011 Geplaatst: 27 augustus 2011 Gaat lekker Bor, ze groeien best groot uit deze begin klusters je kan straks makkelijk ze bakken soep van koken ze drogen en weet ik wat nog meerje zult nog paddestoelen over hebben Quote Players only love you when they're playing.
geedee Geplaatst: 27 augustus 2011 Geplaatst: 27 augustus 2011 Ja die zijn dan voor die proefdag natuurlijk Die paddenstoelen lijken klein op die gsm foto en gaan vast nog flink groeien. Hoe groot worden die eigenlijk? Zoiets in de orde van een supermarktbakjeschampignon of groter? Quote
Borsalino Geplaatst: 28 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2011 Hans hoe droog je die?En hoe gebruik je die dan achteraf gedroogd? Uitdelen is ook wel plezant, want elke dag oesterzwam op de menu begint ook redelijk snel je strot uit te komen vrees ik Hans,is het nog tijd om stammetjes dit jaar 1 keer in productie te laten komen, wil er wel halen met Shitake.Had gedacht bv 3 stammetjes en deze met elk een verschil van 1 maand te dompelen, dan komen ze toch gespreid in productie?bv 1ste dompeling september, 2de oktober, 3de november. Geedee, proefdag? Waar ergens?Zullen van zelfde formaat zijn als de supermarkt oesterzwammen, allee dat hoop ik toch dat het geen mini-soort is Vandaag neem ik een echt fototoestel mee, is de foto iets beter. Quote
geedee Geplaatst: 28 augustus 2011 Geplaatst: 28 augustus 2011 Geweldig! Als je nu meer gaatjes in die plastic maakt , komen ze dan daar ook uitgroeien? Ik bedoel, kun je zo het aantal beïnvloeden of ben je dan sneller door de maximale oogst heen? Quote
Borsalino Geplaatst: 28 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2011 Als ze aan de folie klaarstaan moeten ze naar buiten kunnen.De folie is vol met gaatjes geprikt en ook sneetjes en om ze daar nu makkelijk door te laten groeien. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.