Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Yeah, m'n eerste weck-sessie van dit jaar zit er weer op! Ik heb alle peulen planten uit de grond gerukt, en de (ondertussen al aardig dikke) erwten apart gehouden. En die zitten nu in weckpotjes

Geplaatst:

Afgelopen week

2kg overijpe abrikozen tot jam verwerkt en daarna geweckt.

5kg aardbeien op sap.

3 liter potten bieten geweckt

en daarnaast nog een kg aardbeien en zwarte bessen jam gemaakt.

The greatest mistake you can make in life is to be continually fearing you will make one.

Elbert Hubbard (1856 - 1915)

Geplaatst:
@Appelvrouw: Balen! Had ik vorig jaar ook een paar keer. Maar dit jaar gaat het beter Sap + suiker mag gewoon amper meer koken. Want dan gaat het mis volgens mij.

Stom he? De jam wordt soms niet dik, en de siroop is dan weer niet schenkbaar

Jorieke, dit kan ook ontstaan door het gebruik van suiker soort.

Gelei suiker heeft sneller de neiging om te siropen (vloeibaarder te worden)

Daarentegen kun je bij Jam beter gewoon kristalsuiker gebruiken welke het verdikkingsproces langer vast houd.

Geleisuiker mag maar heel kort koken om verdikking te bewerkstelligen en te behouden (max. 4 a 5 min), bij inwecken wordt gebruik van gelei suiker dus al moeilijker (tijd van verhitting ). Bij Jam inwecken gaat daar al snel 'verdikking' verloren.

Bij siropen en sappen is gelei suiker weer perfect.

Ik weet niet of je hier mogelijk ook aan gedacht hebt want je lijkt me al aardig bij de hand,

toch ook voor andere lezers mogelijk een tip !

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Geplaatst:
  • Auteur

Ik gebruik eigenlijk nooit geleisuiker, en anders gebruik ik het voor jam. Ik zou er niet eens op komen om dat voor siroop te gebruiken, want dat wil je niet dik hebben..

De siroop weck ik ook niet, dat giet ik gloeiend heet in flessen met een twist-off deksel. En dat gaat super.

Geplaatst:

Dacht wel al dat jij daar wel al weg zou weten

Geplaatst:

(Het is verdorie inderdaad gelei geworden) (iemand nog een tip voor 4 flessen aalbessen gelei?)

Tuinbonen ingevroren, 9 zakjes met in totaal 2,3 kilo tuinbonen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat jammer Appelvrouw ....

= = =

Hier mochten we

6 potjes Jam maken van dit keer een nog niet eerder geprobeerde combinatie 'rabarber, aardbeien met rode besjes'

Persoonlijk vond ik het heel geslaagd.

3 potten zoetzure rode bietjes

1 flesje zoetzuur

2 x 1,3ltr vriesbakjes met fijngehakte andijvie voor in de vriezer

1 x 1,3ltr vriesbakje met fijngehakte Spinazie

Twas weer een ware veldslag in de keuken

Geplaatst:
(Het is verdorie inderdaad gelei geworden) (iemand nog een tip voor 4 flessen aalbessen gelei?)

In schenkflesjes doen en lekker gebruiken bij de 'pannekoeken'.

Een erwtensoep met winterpannenkoek met aalbessen gelei

Geplaatst:

Dank meiden..maar eh, het zit in bierflesjes van 65 ml...

Ik ga het denk ik nog maar eens verhitten..het komt er niet meer uit...

Geplaatst:

Bij siropen en sappen is gelei suiker weer perfect.

Ik neem aan dat je het dan over de "volle" geleisuiker hebt, en niet over de 2:1?

Geplaatst:

4 potten rode kruisbessenjam met 2:1 suiker.

Het is erg fruitig geworden, wel een beetje zurig. De volgende keer neem ik andere suiker.

Geplaatst:
4 potten rode kruisbessenjam met 2:1 suiker.

Het is erg fruitig geworden, wel een beetje zurig. De volgende keer neem ik andere suiker.

is gelei suiker niet klein beetje overbodig. kruis bessen bevatten vrij veel pectine,vorige jaar gewoon met suiker gedaan en was gewoon gelukt. alleen iets langer inkoken.

Vandaag begonnen met de zilveruitjes inmaken. en morgen in het zuur,

The greatest mistake you can make in life is to be continually fearing you will make one.

Elbert Hubbard (1856 - 1915)

Geplaatst:

Ik neem die suiker niet eens voor de pectine..maar voor het kortere koken en minder suiker. Ik gebruik die suiker eigenlijk voor alle confitures.

Geplaatst:

Voor de allereerste keer bieten (niet uit eigen tuin, maar uit de tuin van een buurman, telt dat ook ?) ingemaakt volgens recept van Diana's mooie moestuin! Ben benieuwd!

Geplaatst:

6 grote bloemkolen en ook de soepgroentenbakjes daarmee gevuld

Geplaatst:

2 flessen witte bessen sap

1 pot zwarte bessen jam

Geplaatst:

3 kg rode bes in de diepvries gedaan,om even te wachten voor de pruimen.

Zodra ik die uit de boom kan plukken maak ik bessola in de wekpotten.

zwarte/rodebes/pruimen/gort/water ietsepietse suiker.en wekken maar goed voor de stoelgang.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Aalbessen en suiker op jenever...

img745032161341516110.JPG

Geplaatst:

Bij de vaatwasmachine zit zo'n trechter om zout in het reservoir te doen.

Deze trechter werkt pirma om potten met jam te vullen ontdekte ik van de week.

Geplaatst:

Calendula tinctuur, bietenzoetzuur, en een jam van twee mislukte inmaakjes: te dikke aalbessensiroop en te dunne abrikozenjam. Het kleurtje is in ieder geval prachtig roserood.

Verder nog de brandnetels die na het afmaaien weer waren opgekomen( die had ik er speciaal voor afgemaaid..ze gingen al bijna bloeien) geplukt om in bosjes op te hangen voor de thee. Ook Philipendula Ulmaria ( Moeras Spirea) voor de thee en Koningskaarsbloemen.

Geplaatst:
  • Auteur

De laatste lading rabarber, en nog heel wat ingevroren aardbeien, zijn afgelopen weekend verwerkt tot limonade siroop (11 x 0,5 liter) en jam (5 potten) en fruitleer (4 lappen, en nog een beetje ingevroren om het van de winter ook te kunnen maken).

Ik had ook nog 2 zakjes met ananaskersjes in de vriezer van vorig jaar, en een kommetje met kruisbessen van dit jaar. Alles bij elkaar geeft een lekker eindproduct!

Geplaatst:

Is de rabarberlimonade van alleen rabarber?(Ik heb wel rabarber..maar de aardbeitjes zijn al op)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic