Amrutten Geplaatst: 15 augustus 2023 Geplaatst: 15 augustus 2023 Edit: ik heb de pot opengemaakt. Het begon te bruisen alsof er koolzuur inzat. Ruikt wel lekker. @mus: water en azijn in gelijke delen, suiker 1/4 deel van water, volgens recept op zakje inmaakkruiden b.v. 2 liter water-2 liter azijn- 500 gr.suiker. Quote
Lia56 Geplaatst: 15 augustus 2023 Geplaatst: 15 augustus 2023 Paar potten bonen, heb nu denk ik totaal ca 5kg ingevroren/ geweckt 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2023 Op 21-9-2022 om 14:14, appelvrouw zei: Die biquinho had ik twee jaar terug ook ingemaakt erg lekker op de pizza. Hoe heb jij die toen ingemaakt? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 15 augustus 2023 Geplaatst: 15 augustus 2023 Oooo toe maar, nu al zo veel vijgen?! Geniet er van! Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 augustus 2023 Geplaatst: 15 augustus 2023 9 uren geleden, Jorieke123 zei: Hoe heb jij die toen ingemaakt Ik moet even zoeken ik geloof gebaseerd op een recept van Diana Stek Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kevins Moestuin Geplaatst: 16 augustus 2023 Geplaatst: 16 augustus 2023 @jootje ik heb nu ook veel vijgen rassen aangekocht de meeste heel klein als stek gekocht dus zal nog even duren voordat ik genoeg produceer, maar vijgen jam en chutney lijken mij beiden fantastische om te maken en eten maak jij de jam voor alleen vijgen of ook ander fruit eraan toegevoegd? Quote
jootje Geplaatst: 16 augustus 2023 Geplaatst: 16 augustus 2023 Kevin, dit is de allereerste keer dat ik jam gemaakt heb van vijgen. Ik had 100 jaar geleden eens een vijg geproefd, vond het maar zozo. Nu kreeg ik een dikke kilo van iemand. Weer geproefd en nu vind ik ze lekker! dit was een simpele jam, met geleisuiker 2:1 en citroensap. Word het net iets frisser. chutney lijkt me ook lekker. genoeg inmaak recepten op het net. Zag er ook een met sinaasappel en tijm….lijkt me ook lekker! Dus dat word straks uitvogelen voor je! 😊😋 3 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 16 augustus 2023 Geplaatst: 16 augustus 2023 Oooeh met sinasappel lijkt mij ook heel lekker dan zou met clemantines vast ook kunnen, wordt even uitzoeken wanneer ik straks volop productie heb tot die tijd eet ik ze het liefst vers Quote
jootje Geplaatst: 17 augustus 2023 Geplaatst: 17 augustus 2023 Vijf bakken met tomatenprut ( saus) en vier grote potten met komkommer zoet-zuur! Happy Jo. 6 Quote
Lia56 Geplaatst: 19 augustus 2023 Geplaatst: 19 augustus 2023 Nog meer sambal. Grote potten zijn heter dan de inhoud van de kleinere 4 Quote
Erny Geplaatst: 20 augustus 2023 Geplaatst: 20 augustus 2023 Twee potten met bramensaus, één potje met wijnbessaus (sinds ik dit jaar noodgedwongen een net langs de heg heb gespannen kan ik eindelijk meer en echt rijpe wijnbessen oogsten. Enorm verschil, er werd dus duidelijk veel wildgeplukt uit mijn tuin), 2 ienimini jampotjes met mini komkommer Marble, 2 potten met augurken. En de tomaten liggen in de oven be-hete-lucht te worden. 2 Quote
mus Geplaatst: 20 augustus 2023 Geplaatst: 20 augustus 2023 @Amrutten Hoe is het afgelopen met de augurken? Volgens mij waren de verhoudingen gewoon goed, ben je er nog achtergekomen wat er mis was? Ik heb vandaag muismeloentjes ingemaakt in zoet-zuur. 1 pot met doorgesneden- en 1 pot met hele muisjes. Ik ben benieuwd wat het lekkerste is. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 20 augustus 2023 Geplaatst: 20 augustus 2023 Ik heb vandaag zoetzure komkommers ingemaakt voor mijn zus. Die is er dol op. 1 Quote
Amrutten Geplaatst: 20 augustus 2023 Geplaatst: 20 augustus 2023 De augurken: ik heb de potten open gemaakt. Veel bruis. Ze ruiken goed. Ik heb geproefd. De smaak is o.k., maar te zout. Ergens is het niet gegaan zoals de bedoeling was. Als ik andere recepten zie, is de verhouding azijn:water meestal 2:1 Dus ik vermoed dat het vocht niet zuur genoeg was, en de boel toen is gaan fermenteren. Ik heb een lekker recept voor zoet-zure rode biet. Waarschijnlijk ga ik dat eens uitproberen met augurk. Wordt vervolgd. Quote
Mellie Geplaatst: 21 augustus 2023 Geplaatst: 21 augustus 2023 Ow gewoon wat verzonnen nav wat ik in de gekochte potten zie. Ik heb ooit cornersmith geprobeerd, maar dat vond ik echt te zoet. Als ik atjar maak, doe ik dat op smaak en gaat altijd prima. Dus vond dat dit dan ook wel zonder recept maar met proeven moest kunnen. Heb een zoetzuur gemaakt met azijn, beetje water en suiker met wat zout. Erin inmaakkruiden, beetje ui en pap met dille en mosterdzaad. Dat gekookt. Komkommers gesneden. De hele dikke geschild en pitten eruit gehaald. Plakjes gezouten. Toen afgespoeld en uitgeknepen. In 2 grote potten gedaan. Was te weinig vocht dus alles weer leeg gegoten en opnieuw gekookt met meer azijn en water en lepeltje suiker erbij. Toen weer terug bij de komkommers. Was echt net genoeg voor die potten. Als je het op z’n Turks wilt, dan worden ze pittig. Ik maak geen komkommers op z’n Turks in, want vind german style zoals het in tr wordt genoemd, lekkerder. Ik maak wel pepers of andere groenten in op z’n Turks. Loeiheet met veel knof en geraspte tomaat. Quote
Erny Geplaatst: 21 augustus 2023 Geplaatst: 21 augustus 2023 Vorig jaar, in duitse supermarkt, stond ik bij de wijnazijn (want erg veel goedkoper aldaar) en zag ik Gurken Aufguss staan. https://kuehne-foodpartners.com/products/gurken-aufguss-gebrauchsfertig-17-saeure/ Ik heb een kleiner formaat gekocht waar je nog wél water aan moet toevoegen. Gisteren voor het eerst gebruikt voor de augurken. Is dus al gezoet. De kruiderij moet je nog wel zelf toevoegen. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2023 Pepertjes (biquinho) op zoetzuur. Een klein potje, als test, er komt nog meer aan binnenkort! 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
rorror Geplaatst: 23 augustus 2023 Geplaatst: 23 augustus 2023 Ziet er erg lekker en leuk uit! Heb je 2 planten, de rode en de gele? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Jorieke123 Geplaatst: 23 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2023 Ik heb er 3 staan, 2 gele en 1 rode. We hebben ze net even geproefd om te testen of het lekker is op deze inmaakmanier en ze zijn goed gelukt! Binnenkort hoop ik er meer te kunnen plukken en dan wat meer kleine potjes te kunnen vullen. Ze zijn totaal niet heet, zelfs niet met pitjes en al (die je er echt niet uit gaat halen voor het inmaken ) er zit net een klein prikkeltje aan. En ik kan zeer weinig hebben dus je kunt me geloven 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 23 augustus 2023 Geplaatst: 23 augustus 2023 Mijn Chupetinho lijkt dus als twee druppels (rood) water op de Biquinho.... Of zijn dat gewoon dezelfde onder een andere naam? 🧐 Quote
mus Geplaatst: 23 augustus 2023 Geplaatst: 23 augustus 2023 Ik heb ook een biquinho plant staan en had het idee om het in te maken. Dit ziet er echt super goed uit. Quote
rorror Geplaatst: 23 augustus 2023 Geplaatst: 23 augustus 2023 @Erny Lijkt er op dat die 25.000 scoville heeft, dus dat zou de hete variant kunnen zijn. Die van Jorieke is 1000 scoville https://www.vreeken.nl/208158-peper-chupetinho-button-red Wordt voor mij dus ook nog afwachten of de mijne heet wordt of niet. Als die heet wordt, dan neem ik graag wat rode en gele zaadjes van je over. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
jootje Geplaatst: 25 augustus 2023 Geplaatst: 25 augustus 2023 Vijf potten tomatenchutney! Lekker! 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.