Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Heel blij met de castelfranco sla, dit jaar voor het eerst op de tuin. Lekker gemengd met krulandijvie en gewone andijvie. Op de foto gewassen, 8 slakken verwijderd en de meeste naalden van de larix eruit gewassen.
 

2B595AE5-F12B-4CDF-8E62-062EB8E6E433.thumb.jpeg.0f51b313e89ca769b6c5830b9ac56b9a.jpeg

 

Ook wat Brazilian starfish gedroogd, gehakt en met zout gemengd. De Ethiopian Browns die ik van @Mellie kreeg gedroogd op de Turkse manier en gehakt. Minder fijn dan ik wilde want de koffiemolens zijn ineens duur en mijn meneer speurt nu naar een betaalbare vintage op Marktplaats 🙄

 

85A5E017-1291-4182-8158-49449DD5FB7E.thumb.jpeg.fa095bc44a124b505180b69c62d82bca.jpeg

 

 

 

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een handmolen ivm het warm worden van het maalsel in de elektrische. Op dit moment heb ik zowel een PD als een Peugeot, beide zeer vintage. Omdat de PD  van mijn schoonmoeder) iets groter is dan de Peugeot ben ik deze aan het testen op fijnheid van het maalsel. De Peugeot kan worden ingesteld. Als ik heb besloten mag een van de twee weg. Gratis natuurlijk.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citrusjam van de vruchten van mijn citrus calamondin. Het was maar 65 gram aan vruchtjes (met schil) dus ik heb opgevuld met een potje kruisbessenmoes van afgelopen zomer, en natuurlijk suiker. Ook zaadjes van een groene cardamom erin gedaan voor meer smaak. Als ik nog een keer vruchtjes oogst dit jaar, zal ik proberen een pure citrusjam te maken met de appelpectine die ik ook nog heb van afgelopen zomer. Maar ik reken daar niet op want de citrus is nu binnen gezet. 

IMG_20221122_221604.jpg

aangepast door fre3ke
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Luxe-probleempje: Ik dacht dat ik klaar was met inmaken 2022.

Echter: bij (voor) het ontdooien van een vriezer vond ik nog ruim 500 gram ingevroren Cayenne, en 300 gram Madame Jeanette.

Ik moet dus weer aan de slag: b.v. chilisaus van de Cayenne; sambal van de Jeanette. Dat heeft gelukkig geen haast ...  

  • Like 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelvrouw Overal doorheen gooien waar rood bij moet. Maar ook niet zoveel dat je de gronderigheid van bietjes gaat proeven. Ik denk dat het het goed doet bij de stoofpeertjes en in een vruchtensmoothie. Het schijnt dat bietenpoeder ook in het rijtje van de superfood supplementen hoort. Zal wel, mooi meegenomen zo'n schepje superpoeder.

Maar eigenlijk is het vooral omdat wederhelft niet van bietjes houdt en ik wel! Dus ik zet elk jaar bietjes voor mezelf en soms is er wat over. Bietjespoeder to the rescue!

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-10-2022 om 22:15, Erny zei:

Bijvoorbeeld als ik tauge heb gekocht en de helft maar nodig heb.


Heb de afgelopen twee weken ermee ge-experimenteerd. Ik had nog een restant mung bonen liggen, dus in 5dagen die opgekweekt tot taugee. Daarna voor een week ingemaakt in het zuur. Ingemaakt in de pot met augurkenzuur van 2maanden terug, waar nog een paar laatste jalapeno's inzaten. Afgelopen twee dagen bami gemaakt waar het ingegaan is.
Smaakt van azijn is trouwens nog steeds goed. Laat het net zolang staan, totdat ik wat vuils zie, of bij het ruiken over me nek ga... Ben benieuwd hoe lang dat gaat duren. Vandaag 1kilo mung bonen gekocht. Vanaf nu koop ik geen taugee meer. Harstikke makkelijk om te maken, leuk om te doen, en uiteindelijk voordeliger.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 4 weeks later...
@Mellie Het wordt gewoon jam, smeerbaar en al ;-) Ik heb het fruit in stukjes gesneden en eerst wat kapot gekookt, dan geleisuiker, citroenrasp en sap erbij gedaan. Kort de staafmixer erin, wat stukjes in de jam vind ik wel lekker. Dan de vlierbloesemschermen met de bloemen naar beneden wat in de fruitprut geduwd. De steeltjes wat uit laten steken is wel handig om de vlierbloesems na 10 minuten weer uit de jam te trekken. Er zijn ook recepten waar de bloemetjes erin kunnen blijven, maar dat heb ik dus niet gedaan.

Ik wil dit recept dit jaar uitproberen. Lijkt me zo lekker. De rabarber komt alweer op en over een week of 8 zullen er weer genoeg vloerbloesems zijn. Ik verheug me er nu al op!
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 1 maand later ...

De eerste 3 liter vlierbloesemlimonadesiroop. In de tuin staat een vlier en daar wat van geplukt.
Nog nooit zo laat in het jaar geplukt. Die in de tuin is notabene sneller dan in het natuurgebied omdat het beschut staat. a5ab705a7b3726bdb4d455e64a936d7c.jpg

We hebben al een glaasje op en er staat een kan klaar voor de grote dorst zo meteen. Echt zomer in je glas!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie Grappig, ik heb vandaag nog even geroken aan een paar bloemschermen rondom de volkstuin en dacht inderdaad "nog even wachten, zijn nog niet zover". Maar volgens mij pluk ik hier eigenlijk nooit voor juni 🤔 Niet erg op gelet in het verleden, ik pluk wanneer het me te binnen schiet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie Grappig, ik heb vandaag nog even geroken aan een paar bloemschermen rondom de volkstuin en dacht inderdaad "nog even wachten, zijn nog niet zover". Maar volgens mij pluk ik hier eigenlijk nooit voor juni Niet erg op gelet in het verleden, ik pluk wanneer het me te binnen schiet.

Ik pluk altijd rond 5 mei, want dat zijn vrije dagen van school en dan maak ik er een uitje van met de kinderen. Dus zo onthoud ik het.
Behalve 2 jaar geleden. Toen plukte ik al in de laatste week van april en dat was heel vroeg. Dit jaar dus extreem laat. Gisteren nog wat meer geplukt van de tuinboom. Dochter op het dak van het tuinhuisje. Ik denk dat er zo’n 4 liter van afkomt. Voor onszelf is dat op zich wel genoeg, maar zelfgemaakte vlierbloesem is een bijzonder populair cadeau. Zelfs de naaijuf vraagt me erom. Dus ik heb er echt wel wat meer van nodig! Maar dat komt wel in juni. Voor mezelf ben ik in elk geval klaar. Ga ook 1 fles invriezen. Ik heb afgelopen jaar de latere batch met 1 kg suiker gemaakt en dat is wel langer houdbaar, maar nog steeds niet lang genoeg.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20230603_223244.thumb.jpg.64ef25e69509bd6fb9674cd6d8dc6511.jpg

 

 

20230604_140349.thumb.jpg.b67a7cfb5012bc8c1c4beb7d02f1ccb4.jpg

 

Rabarber ingemaakt. En dit keer niet alleen moes. Maar, naar aanleiding van het heerlijke pak rabarbersap uit Duitse supermarkt, dit keer ook sapsiroop voor limonade gemaakt.

Zo simpel, gewoon meer water toevoegen bij het koken en dan zeven. Daarna wat bijzoeten.

Heb het sap niet tot siroop laten inkoken, geen geduld voor.

 

Oplettende kijkertjes zien misschien wat donkere vlekjes in de potjes met rabarber... dat komt omdat ik daar nog een half potje bramensaus doorheen heb gemikt om alles wat meer kleur te geven. Doordat ik erg dikke rabarberstengels had kwam daar weinig kleur vanaf. En nu zitten er dus wat bramenpitjes in de rabarber. :mrgreen:

 

 

aangepast door Erny
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Jaaa kunnen we weer lekker smullen en uitdelen. In de diepvries nog veel meer voor een volgende batch, dus we zijn gul - zolang we potjes retour krijgen 😆

 

Wel een beetje warm weer om te jammen, maar och, buiten is het nog een stuk warmer. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...