Jump to content

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Heel blij met de castelfranco sla, dit jaar voor het eerst op de tuin. Lekker gemengd met krulandijvie en gewone andijvie. Op de foto gewassen, 8 slakken verwijderd en de meeste naalden van de larix eruit gewassen.

2B595AE5-F12B-4CDF-8E62-062EB8E6E433.thumb.jpeg.0f51b313e89ca769b6c5830b9ac56b9a.jpeg

Ook wat Brazilian starfish gedroogd, gehakt en met zout gemengd. De Ethiopian Browns die ik van @Mellie kreeg gedroogd op de Turkse manier en gehakt. Minder fijn dan ik wilde want de koffiemolens zijn ineens duur en mijn meneer speurt nu naar een betaalbare vintage op Marktplaats 🙄

85A5E017-1291-4182-8158-49449DD5FB7E.thumb.jpeg.fa095bc44a124b505180b69c62d82bca.jpeg

• Like 6

Ik gebruik een handmolen ivm het warm worden van het maalsel in de elektrische. Op dit moment heb ik zowel een PD als een Peugeot, beide zeer vintage. Omdat de PD  van mijn schoonmoeder) iets groter is dan de Peugeot ben ik deze aan het testen op fijnheid van het maalsel. De Peugeot kan worden ingesteld. Als ik heb besloten mag een van de twee weg. Gratis natuurlijk.

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Citrusjam van de vruchten van mijn citrus calamondin. Het was maar 65 gram aan vruchtjes (met schil) dus ik heb opgevuld met een potje kruisbessenmoes van afgelopen zomer, en natuurlijk suiker. Ook zaadjes van een groene cardamom erin gedaan voor meer smaak. Als ik nog een keer vruchtjes oogst dit jaar, zal ik proberen een pure citrusjam te maken met de appelpectine die ik ook nog heb van afgelopen zomer. Maar ik reken daar niet op want de citrus is nu binnen gezet. 

IMG_20221122_221604.jpg

Edited by fre3ke
  • Like 2

• 2 weeks later...

Luxe-probleempje: Ik dacht dat ik klaar was met inmaken 2022.

Echter: bij (voor) het ontdooien van een vriezer vond ik nog ruim 500 gram ingevroren Cayenne, en 300 gram Madame Jeanette.

Ik moet dus weer aan de slag: b.v. chilisaus van de Cayenne; sambal van de Jeanette. Dat heeft gelukkig geen haast ...  

• Like 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

@appelvrouw Overal doorheen gooien waar rood bij moet. Maar ook niet zoveel dat je de gronderigheid van bietjes gaat proeven. Ik denk dat het het goed doet bij de stoofpeertjes en in een vruchtensmoothie. Het schijnt dat bietenpoeder ook in het rijtje van de superfood supplementen hoort. Zal wel, mooi meegenomen zo'n schepje superpoeder.

Maar eigenlijk is het vooral omdat wederhelft niet van bietjes houdt en ik wel! Dus ik zet elk jaar bietjes voor mezelf en soms is er wat over. Bietjespoeder to the rescue!

• Like 3

Op 18-10-2022 om 22:15, Erny zei:

Bijvoorbeeld als ik tauge heb gekocht en de helft maar nodig heb.

Heb de afgelopen twee weken ermee ge-experimenteerd. Ik had nog een restant mung bonen liggen, dus in 5dagen die opgekweekt tot taugee. Daarna voor een week ingemaakt in het zuur. Ingemaakt in de pot met augurkenzuur van 2maanden terug, waar nog een paar laatste jalapeno's inzaten. Afgelopen twee dagen bami gemaakt waar het ingegaan is.
Smaakt van azijn is trouwens nog steeds goed. Laat het net zolang staan, totdat ik wat vuils zie, of bij het ruiken over me nek ga... Ben benieuwd hoe lang dat gaat duren. Vandaag 1kilo mung bonen gekocht. Vanaf nu koop ik geen taugee meer. Harstikke makkelijk om te maken, leuk om te doen, en uiteindelijk voordeliger.

• Like 2

rorror.png

Gebreksverschijnselen in paprika of pepers

18 gewassen gebreksverschijnselen (english only)

Heb je oude moestuin-, chilipeper-, voedingsstoffen-, plantphysiology boeken over die je niet meer gebruikt? Dan ontvang ik deze graag als donatie. Stuur mij een privebericht voor de adresgegevens. Boeken worden gebruikt als naslag werk om antwoorden te geven, en voor de ontwikkelen van de encyclopedie voor op deze website.