Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nee, wel 24 uur in water.

Die kleur zal wel minder worden.

in ieder geval een leuk probeersel en wie weet wordt het een succesje.

vorig jaar hadden we chayote in zoetzuur. Dat was wel een succes. Dus binnenkort komt die er in ieder geval weer.

Geplaatst:

O dat is ook leuk. Bleven die lekker stevig? Dat kan ik misschien wel maken met jullie chayote😉samen met wat ander groen als een chow-chow relish. 

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Tomatensaus gemaakt. Gisterenavond begonnen. Toen te moe en vandaag verder. Ik had zo’n 12 kg tomaten. Ruim 2 kg van mezelf. Rest gekocht. Paar dikke uien. 1 bol knoflook. Kruiden uit de tuin erbij. Heel lang pruttelen en uiteindelijk 10 potten saus. Is echt helemaal niks… maar dit is het. Ik moet wel een mooie aanbieding tegen het lijf lopen van lekkere tomaten wil ik zelf nog wat gaan maken. Ik heb overigens ook 1 weigerpot. Gaat niet vacuüm. Al opnieuw opgewarmd en zit het nu te bekijken of het nog wat doet of niet.

Mooie tomatenpruttellaag nog schoon te maken.

• Like 3
Geplaatst:
8 uren geleden, Mellie zei:

Al opnieuw opgewarmd en zit het nu te bekijken of het nog wat doet of niet.

Deze anders als eerste zo snel mogelijk opmaken. 

Geplaatst: (aangepast)

En alweer 2 kilo tomaten ontkernt en gevacumeerd voor in de vriezer.

Na het rampzalige tomatenjaar vorig seizoen, heb ik nu wat dingen anders gedaan in de tuin en de opbrengst dit jaar is geweldig.

Tenminste, voor mijn doen dan.

Ik ben er blij mee!

Ik schat, dat ik aan het eind van het seizoen zo'n 10 kilo tomaten heb om in te maken.

P1050947.JPG

aangepast door Rookie
  • Like 9
Geplaatst:

Ik heb eitjes ingemaakt. Ben heel nieuwsgierig hoe dat gaat smaken. Mijn kinderen ook die vol verbazing kwamen kijken naar dit project…

ea08ce6621127418594dddcbdcfea70a.jpg

Het zijn er uiteindelijk 10 geworden. Netjes afgedekt met zout/suiker mengsel. En nu maar wachten.

Die zoekfunctie via de app werkt echt voor geen meter. Heb uiteindelijk een recept via het internet. Denk dat het wel zoiets was. Ik had 2,5 x dit mengsel want de eerste bak was te klein, maar die tweede was wel erg ruim en ging niet nog een x wisselen.

e5cae5a75eac0bfd1dcabb725b09af92.png

• Like 2
Geplaatst:

@Mellie 😂 ik kon zoeken op mijn eigen bijlagen, dat scheelt een slok op een borrel 😉. Het lastigste van dit recept is om geduld te hebben… maar het is echt heel lekker over de pasta geraspt. Als ik kipjes zou hebben zoals jij en vast wel eens wat over, dan wist ik het wel!

• Like 2
Geplaatst:

Bovenop de 2 trays met vijgen, ligt de derde met nog wat tomaatjes en wat Jeanettes te drogen. De peper-verwerkingstips van hier ter harte genomen: handen ingesmeerd met zonnebloemolie en daar overheen handschoenen aan. Na afloop handen goed gewassen. Net even vinger tegen mijn lip gehouden …. 🥵 Ongelofelijk, zelfs door de handschoenen en olie heen 😳. het ruikt hier wel heerlijk!

IMG_6555.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

Suppengewürz!

Dit jaar knolselderij, bleekselderij, bloemkool incl de mooie bladeren, wortel, paprika, knoflook, grote bos peterselie, paar takken rozemarijn minus de takken en dan uitknijpen maar.

e011e9a9569ee8f279a869d3b0757463.jpg
bd2a225e187f7bfd9ffc6464bb7e2285.jpg

Het eindresultaat ruikt heerlijk. De dochter kwam even snuiven wat er zo lekker rook. Genoeg zout erbij, want paar wondjes op mijn handen en die prikken.

926f4877cc2addf33e3520f20aa1e0b4.jpg

Was uiteindelijk na alle pulprestjes nog uitgeknepen en erbij gedaan te hebben 1760 gr. 13 gr zout per 100 gr gedaan. Nog een snuf extra
Paar potjes met gember. Dat is mijn hartverwarmende versie. Vind dat ook echt hartverwarmend smaken. Goed woord. Die versie gebruik ik voor bv stoofvlees wanneer het net dat beetje extra mag hebben of dingen die ik met gember lekker vind.

Nu vraag ik me wat af. Inmaakkoningen/koninginnen: help! Aangezien dit niet vacuüm weggezet wordt, kan ik dit bv ook in een plastic potje opbergen? Of een glazen pot met plastic dekseltje?

• Like 4
Geplaatst:

Ik heb geen Facebook… dat wordt hem niet tenzij iemand met fb dat gaat vragen in zo’n groep.

Het is niet zo zeer de vraag of met zout conserveren kan. Ik vroeg me af of het verschil maakt als je het in een niet glazen pot of glazen pot met niet metalen deksel gebruikt. Ik weet niet waarom we het in glazen potten moeten bewaren. Maakt dat iets uit voor het bewaren?
Ik weet het niet en heb daar ook niets over gevonden.

Plastic potten zijn niet 100% lucht- en waterdicht.

En ook, een plastic deksel heeft geen rubber ring en laat daar ook wat lucht door.

Als je een glazen en een plastic aquarium naast elkaar zet, is het plastic aquarium sneller leeg.

Toevoeging: ik weet alleen niet of micro organismen er wel of niet doorheen kunnen.

aangepast door acpronk
  • Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:
Op 22-9-2024 om 09:57, Rookie zei:

ontkernt en gevacumeer

Kan het ook zonder vacumeren, dus direct in en zip-tec zakje doen? Wij hebben een vacumeerapparaat gehad, maar die weggedaan, omdat hij het niet goed deed.
@Rookie

Geplaatst:

@Petrasmoestuin: nee, deze paprikareepjes gaan rauw in de vriezer.

Als je ze eerst blancheert wordt het snot...

Ja hoor, de tomaten kunnen ook gewoon in een zak.

Maar dan nemen ze meer ruimte in en aan gezien mijn vriezer niet zo groot is, heb ik ze eerst gevacumeerd.

Dat scheelt weer.

• Like 1
  • Thanks 1

De droger staat te knorren met tomaten en 1 courgette.

Die courgette is waarom ik zo blij ben met Costata Romanesco. Gigantisch dikke courgettes, maar nog prima voor soep of om te drogen.

IMG_20240928_110359346_HDR.thumb.jpg.37e3bf6683ccacc3c78fb75f7110b801.jpgIMG_20240928_110652266_HDR.thumb.jpg.d75794207e76b3d98a5613d9d22fd065.jpg

aangepast door woldistel
  • Like 6

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...