Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Featured Replies

Geplaatst:

Klinkt lekker! 😋😊

Geplaatst:

@@jorieke123 zo nieuwsgierig!
Hartig? Zuur? Met wat eet je dat dan

Geplaatst:
  • Auteur

Ja Mellie het is een recept wat ik van Jootje kreeg, er gaan ook een appel en een ui en gember en sojasaus en wijnazijn en bruine suiker in.

Ik moet ook nog wel even gaan kijken waar we dat dan bij eten. Maar mijn eerste ideeën zijn: op een goed belegd broodje met bijv. gerookte kipfilet en veel groente. En het is vast heerlijk om spareribs mee in te smeren en te roosteren. En we aten net een restje door er groente (koolrabi, komkommer) in te dopen en te snacken.

Daarom heb ik het ook wel in kleine potjes gedaan: je hebt niet veel nodig dus dan zou een groter potje niet snel genoeg leeg gaan.

Geplaatst:

Klinkt heel lekker! Mag ik het hele recept? Ga ik het ook proberen als ik aan pruimen kan komen.

Geplaatst:

7780fdd0a1fbf683623d360c2534a7e0.jpg

Ik maak perzikjam van eigen perziken. Nooit gedacht dat ooit te kunnen. Wel op zijn Turks ditmaal. Fruit met suiker 24 u laten staan. Veel meer suiker dan die paar 100 gr wat ik normaal gebruik…. Maar goed. Morgen of vanavond inkoken en dan lekker geurige jam! Jummm

Geplaatst:
13 uren geleden, Mellie zei:

Fruit met suiker 24 u laten staan

En ik doe hetzelfde maar dan op de Franse manier😀 en met ontvelde pruimen en het sap van twee limoenen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bosbessenjam gemaakt van bosbessen uit de vriezer en begonnen aan kimchi.

Geplaatst:

5 potten jam van bramen, vijgen en pruimen (pruimen niet uit eigen tuin).

Fruit in gelijke delen en een beetje suiker erbij. Voor het dikker worden een klein beetje gaar-agar toe gevoegd, zodat het niet ons brood afloopt.

1 pot is al op met de pannenkoeken gisteren, ontbijt en wentelteefjes vandaag. Goed gekeurd hier in huis dus.

Het is ook zo'n mooi kleurtje!

IMG_2833.JPEG

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Ziet er heerlijk uit @hazeltje

Hier is de eerste pot bramen en bosbessen ook alweer op. De bosbessen heb ik gisterenavond gemaakt, bramen dag ervoor…! Gaat goed.

IMG_0651.jpeg

Ik heb de perziken van gisteren tot Jane gemaakt. Rook heerlijk. Was even naar de kippen toe om restje te geven. Toen zag ik een rijpe vijg. Moest ik weer in de steiger klimmen. Zag ik nog een rijpe vijg. Kan niet met 2 vijgen huis in gaan zonder ze af te staan. Moest ze dus eerst opeten -wat een straf-

Toen ik binnen kwam, had ik veel extra schoonmaakwerk zakmazegge 😆

IMG_0650.jpeg

Plakt goed.

De kimchi ruikt perfect! Echt zoooooon zin in. Had een recept gebruikt wat ik toch enigszins twijfelachtig vond. Paar meer bekeken. Sommige recepten wel rijstmeel, anderen weer niet. Dus toch de gok maar genomen en het ruikt precies zoals het hoort. Echt mega zin in! Nog een weekje geduld.

IMG_0649.jpeg

Geplaatst:

Beetje eigen schuld dikke bult, he Mellie! Hoopdat die vijgen dan maar lekker waren! 😂😉

Geplaatst:

Ahahhaa het was het waard @@jootje
De jongste houdt de vijgenboom angstvallig in de gaten en was op zoek naar de vijg die gisteren bijna rijp was. ‘Mama, mama, hij hing er echt, ik zie hem niet meer’ zei hij beteuterd. Ik heb met een klein beetje pijn, eerlijk is eerlijk, glashard beweerd dat een vogel hem vast voor is geweest. Sja. Wie houdt er nou niet van vijgen?!

Ik heb nu een ander probleem. Heb nu 2 flinke potten kimchi. Die moeten 2 dagen buiten de koelkast, maar erna erin… zucht. Hoe ga ik dat doen? Tips?

5f5daac8ad9a7d29aef5f32c70cee360.jpg

Geplaatst:

Ja @Mellie dat vind ik dan ook lastig van dat soort spul. Mijn koelkast is daar niet groot genoeg voor.

Net wat wijnbesjes (van vorige week) tot een sapje verpurrt, leverde 2 kleine flesjes op.

De wijnbessen van gisteren tot precies 1 potje saus vermaakt.

Geplaatst:

7,2 kg spekbonen en 5,5 sperziebonen.

Dat voor de tweede keer. Vriezers zijn bijna vol.

Geplaatst:

Mellie…..een koelkastplankje tijdelijk verwijderen?

Geplaatst:

Zucht. Als die wat minder vol was. Gezin van 5 gaat veel groente doorheen. Tomaten bewaar ik als enige niet in de koelkast. Rest wel. Dan gaat het best hard. Het staat nu nog steeds buitens maar we hebben een grote watermeloen bijna op. Dus morgen kunnen ze en dan maar even geen meloen in de koelkast. Toch niet warm genoeg om koude meloen te eten. Das dan weer mazzel.

Geplaatst:

Vanmorgen nog aan de struik en nu al in de pot!

0E958D82-1E4E-4183-B378-24E4EDB6429C.jpeg

Geplaatst:

Hier vandaag ook jam, 9 potten bramenjam, en 6 potjes josta/kruisbesjam! 😊😋

Geplaatst:

@Petrasmoestuin : gezeefde bramenconfituur💜

Geplaatst:

Potje Mexicaanse kruiden gemaakt en de gedroogde Italiaanse kruiden verkruimeld tot mix Nieuwe oregano te drogen gelegd, want is te weinig voor de Mexicaanse kruidenmix.

Geplaatst:
Op 31-7-2025 om 15:59, Mellie zei:

Wie houdt er nou niet van vijgen?!

Nou, ik ben de enige in huis die ze eet. En je hebt gezien hoeveel bomen ik heb he😅

Maar gelukkig heb ik hier in de buurt ook vrienden die ze eten. En de wespen nemen hun portie (meer dan de helft want ik had niet veel tijd om langs te gaan).

Geplaatst:

Woonde ik maar bij je in de buurt @acpronk Dan kwam ik wel even plukken voor mijn vijgentaartjes. Dan konden wij ruilen.😃

Geplaatst:

@[mention= rel=]acpronk[/mention] oooo neeeeee wat erg! Doodzonde. Geniet van elke vijg die je wel eet. Vijgenjam is ook lekker als je het niet opkomt. Echt zonde hoor!

Geplaatst:

De zoveelste potten augurken ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.