Geplaatst: 18 augustus18 Aug Nou, de rest van het pruimengebeuren is verwerkt. Nog meer flessen sap. Hoezee. Ook nog een potje met bramen en een potje met pruimen op brandewijn gezet. Straks kijken wat het verschil is met jenever. Waar ik vorige week een kilo pruimen in heb verdronken. Ook nog wat potjes bramensaus en sap.
Geplaatst: 19 augustus19 Aug Ik maakte de afgelopen dagen 48 potten jam. De meeste braam, vijg, pruim en nu de laatste 9 braam, vijg, appel. Erg lekker! Mijn plankjes in de kelder beginnen zich te vullen. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 20 augustus20 Aug Ik had een beetje ruimtegebrek in m'n vriezer en ik heb tomatensaus gemaakt : 3 en een halve liter in potjes ingemaakt, 14 van die chineesbakjes voor in de vriezer, en van het restant maken we vanavond tomatensoep. Mijn vrouw is extreem netjes en was not amused hoe ze de keuken aantrof nadat ik had schoongemaakt, maar in ieder geval is er weer een klein beetje ruimte in de vriezer. Ik vrees dat er nog wel wat tomaten gaan komen, maar hey dat is een luxeprobleem! 20 augustus20 Aug aangepast door driepinter
Geplaatst: 20 augustus20 Aug Lekker spetteren met de tomaat. Hier een hartig dagje gisteren. 5 potten courgette zoetzuur en 6 potjes vijgenchutney. Beide erg lekker geworden. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 23 augustus23 Aug De Suppengewürze had ik met teruglezen al een aantal keer voorbij zien komen. Vandaag eindelijk zelf gemaakt. Ik heb volgens recept 12% zout gebruikt. Veel, maar deze eerste keer wilde ik geen risico op bederf lopen. Voor degenen die dit al eerder maakten: bewaren jullie het in de ijskast of daarbuiten? Ik heb voor nu 1 potje in de ijskast gezet, 1 in mijn (koele) kelder.
Geplaatst: 24 augustus24 Aug Auteur Wel 1 hele pot met van die peachadews (roze/oranje peppadews) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 24 augustus24 Aug @Dahli ik bewaar het buiten de koelkast tot gebruik. Dan wel in de koelkast. Ik gebruik het met veel smaak en ben er heel blij mee altijd. @Jorieke123 wow nu al gekleurd! Bij mij nog allemaal groen.
Geplaatst: 26 augustus26 Aug Mmmmm eindelijk weer eens rozenbotteljam! Maar wat een pitten…Ik denk dat ik nog een uur aan het zeven ben 😂 heb een hapje geproefd en gelukkig net zo lekker als dat ik me herinner. Had bij gebrek aan zelfgemaakte een jam gekocht. Niet te hachelen…. Uiteindelijk weggegooid maat deze is mega lekker! Top3 favo jams Nou ja… eerst nog zeven. Als iemand een makkelijke methode weet? Ik houd me aanbevolen!
Geplaatst: 26 augustus26 Aug Ik vroeg me al af hoe je dat deed. Mijn relatie met rozenbottels was van korte duur, en eindigde toen ik ontdekte hoe weinig vruchtvlees er in een vrucht zit en hoe idioot veel pitten.
Geplaatst: 26 augustus26 Aug In Frankrijk noemen ze de vrucht gratte cul ( krabt je gat) vanwege de pitten. Ja ik ben er ook gek op.Ik heb gisteren pruimen rabarber vanille gelei gemaakt maar hij was toch wel erg vloeibaar dus vandaag nog maar een keer opgekookt. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 augustus26 Aug Zo. Dat was even wat werk. Verdund met water zodat het door de zeef ging. Was echt niet te doen. Dit was bijna 1,5 kg bottels en dat heb ik bog nooit gehad. Normaal een klein pannetje vol. Dit is ruim 2 liter 😬 en heb ook nog sap in de koelkast staan (smaakt net als roosvice) en wat pittensmurrie te drogen gelegd voor thee. Ik ben dit opnieuw aan het inkoken, want is nu wel te dun. Maar de smaak! Oojoooo, het is echt lekker! Maar volgende x minder plukken want was echt te veel werk. Mijn 5 l pan was vol…. En nu dus gezeefd ongeveer de helf en wordt nog wat minder door het in te koken. Beel voorzichtig.. als het nu aanbrandt, ga ik brullen.
Geplaatst: 26 augustus26 Aug Ja dat is een enorme klus @Mellie Il deed dat in 2023 van mijn eigen wilde Roos maar die bottels plukte ik pas in Januari … wat goed dat jij nu al rizenbottels hebt! 😍Ik vind het ook heel erg de moeite waard vanwege de smaak; zooo lekker!!😋Ik was begonnen met pitjes uit de verse rozenbotel te schrapen met een theelepeltje … maar dat was echt geen doen … dus overgegaan op gewoon koken en zeven…..Voor werkzaamheden aan ons huis moest de roos drastisch gesnoeid.. dus afgelopen jaar niet genoeg rozenbottels… kijken of het dit jaar de moeite is..🤞🤞🤞 Niet aan laten branden hoor!!😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱Foto’s van mijn inmaak 2023. 😋
Geplaatst: 26 augustus26 Aug @Vrouwholle ik vind dit ook een van de geurigste jammen, maar was vergeten hoeveel werk het is. Zag ze vanochtend en mocht ze plukken zo veel ik wilde. Heb 2 tasjes vol geplukt en dat bleek echt heel veel… 😆7 potten is het resultaat. Net klaar nu ga ik niets meer doen. En volgend jaar 2 x nadenken voor ik zo veel rozenbottels pluk 😆
Geplaatst: 26 augustus26 Aug Oeps 26 augustus26 Aug aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 augustus26 Aug Toen ik met mijn moeder ooit rozenbotteljam maakte (een heel aantal jaar achterelkaar), sneden we ze doormidden en lepelden de meest pitten eruit. Dat werkte best heel goed, omdat de pitten op een soort klontje zitten. Dat scheelt heel veel zeven. Je moet als nog zeven, maar niet zo heftig als jij net gedaan hebt. 26 augustus26 Aug aangepast door hazeltje A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 26 augustus26 Aug Zou het ook van het soort bottels afhankelijk kunnen zijn @hazeltje ?Die ik heb zijn best klein met weinig vruchtvlees… Mischien dat die dikke bolle bottels makkelijker te ontpitten zijn? 🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻
Geplaatst: 26 augustus26 Aug 13 minuten geleden, Vrouwholle zei:Mischien dat die dikke bolle bottels makkelijker te ontpitten zijn?Ik denk het wel Vrouwholle. Ik heb precies dezelfde herinnering als Hazeltje. Vroeger als kind met mijn moeder deden wij het ook zo. Dat waren ook van die dikke bolle bottels als van Mellie. Door de jamperikelen van Mellie moest ik daar opeens weer aan denken 😃. Heerlijk die jam! Ik zou nu niet weten waar ik ze zou kunnen plukken. Onze klimroos geeft niet zoveel bottels. Die blijven er daarom gewoon aan voor de vogels.
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Ja dan moet je inderdaad van die dikke hebben, precies zoals Dahli schrijft. Met kleintjes is dat echt niet te doen, vrees ik. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Komkommers en augurken ingemaakt. Eerste keer ooit, ben heel benieuwd. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Oh jij ook? Ik dacht dat jij het al heel lang deed. Ik heb veel teveel snackkomkommers en augurk.Volgend jaar geen 12, naar max 4 planten.
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Tuinbuurman F is even een paar weken in China. Terwijl zijn (phytophthera resistente) tomatenplanten vol hangen met tomaten. Dus maar een deel geplukt voor hem en geweckt.Maar heb ze alleen in stukken gesneden, wat zout en peper erbij en toen zo in de weckpotten gestoken.Dan kan hij zelf bepalen wat hij er verder mee wil. En het leek me wel een handige methode.Ook een pot met de laatste pruimpjes, kwam ik nog in de koelkast tegen, volgestort. Heb er wat suiker over gestrooid en verder niets meegedaan.Had ook nog wat bramenjammetjes die niet geplopt waren en gurken die ik alleen nog met koude azijn ed. had begoten. Dus die mochten ook meewecken.Alles in de oude weckketel van mijn moeder (en misschien ook nog wel van mijn oma...? Edit: moeder gevraagd en inderdaad, komt van haar moeder.).Thermometer ziet er niet uit, maar hij werkt nog steeds... Heeft het dus al zeker > 50 jaar overleefd.De jammetjes plopten nu, op één na, vacuum.En zo zagen de tomaten eruit vlak na het wecken. Borrelen nog flink na. Volgende dag was de inhoud tot 2/3 gezakt.Gelukkig is de buurman nu weer terug want anders had ik nog erg veel meer te wecken gezien de mega oogst die hij heeft. 27 augustus27 Aug aangepast door Erny
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Wat een fantastisch apparaat @Erny !!! En wat een enorm lief gebaar naar je buurman toe dat je zijn oogst tijdens zijn afwezigheid hebt verwerkt. Mooie inmaak ook. Hoe lang heb je de tomaten geweckt? Ik wil dat ook wat vaker gaan doen. De kleine potjes heb ik laatst een half uurtje gedaan, maar geen idee of dat lang genoeg was.
Geplaatst: 27 augustus27 Aug @Dahli Een uur op bijna 100 graden (mijn gasfornuis redde net de 100 niet). Maar weet dus niet hoe de smaak is met deze methode. Denk dat er niet veel mis kan gaan.Omdat er geen ui etc inzit hoeven de potten eigenlijk niet persé een uur (half uur schijnt dan genoeg te zijn) maar omdat de temperatuur tussen de 90 en de 100 bleef hangen heb ik toch maar een uur geweckt. Je kunt opzoeken hoe lang allerlei groentes geweckt moeten worden. @Petrasmoestuin Ja, hij is blij, ook gezien hij gelijk aan de bak moet, nu na terugkomst, omdat er erg veel tomaten zijn. En buurman is ook erg vrijgevig... na een paar courgettes is hij er wel zat van maar dan beginnen die planten op zijn compostbult pas echt tekeer te gaan. Groeien als een gek. Met als gevolg enorm veel courgettes (heeeele grote, grote, ietwat grote, normale en kleine) die allemaal voor mij zijn. Door de slechte start, Aldipotgrond, snappen mijn planten dit jaar niet wat groeien is.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.