Mellie Geplaatst: 13 juli 2019 Geplaatst: 13 juli 2019 Ooo Jootje, Prachtig! Ook de zilveruitjes overigens Quote
Erny Geplaatst: 13 juli 2019 Geplaatst: 13 juli 2019 Gemengde bessen voor sap.Had wat Aalbessen, Kruisbessen, Zwarte bessen en vooral Jostabessen. Quote
motormuis Geplaatst: 14 juli 2019 Geplaatst: 14 juli 2019 abrikozen op sap pilav met kip en rijst. Dan wel weer met ui en abrikozen uit eigen tuin. geconcentreerd abrikozensap. Op de eerste foto helemaal rechts de verbena siroop van de buurman. Quote
Mellie Geplaatst: 15 juli 2019 Geplaatst: 15 juli 2019 @Motormuis Hoe maakt jouw buurman de verbena siroop en waarvoor gebruik je het? Quote
motormuis Geplaatst: 15 juli 2019 Geplaatst: 15 juli 2019 Ik heb geen idee Mellie. Maar ik zal mijn beste Hongaars tevoorschijn halen en het hem vragen. Gewoon net als aanmaaklimonade, het smaakte lekker fris. De pilav was trouwens overheerlijk. Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 juli 2019 Geplaatst: 15 juli 2019 Beauty flesjes Jo, en zeker belangrijk, hoe smaakt de limoncello?Verbenasiroop kan je bv een scheutje in witte wijn doen O, ik ben zwarte, roze en rode aalbesgelei aan t maken, de vruchten lekken vannacht uit. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
paddestoelengek Geplaatst: 15 juli 2019 Geplaatst: 15 juli 2019 pepers ingemaakt • 400 gram pepers• 1 grote ui aan grove snippers• 200 ml witte azijn• 9 gram zeezout• 200 ml Water• 2 gepelde teentjes knoflook• 12 gram suiker• 20 peperkorrels (4 seizoenen)• 20 korianderzaad korrels• 1 glazen pot 400 ml (grote groentenpot) Alles (behalve de pepers in een pan doen en aan de kook brengen)Pepers aan ringen snijden van ongeveer 1 cm dikPepers toevoegen aan het water en 5 minuten kokenAlles heet in de pot doen en afvullen tot de rand (past precies als je de pepers en ui even aandrukt met een vork)Deksel op de pot plaatsen en omkeren, na 5 minuutjes weer recht op zetten ik ben een klein beetje capsicum verslaafd door een andere bekende forummer alhier! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Charly Geplaatst: 16 juli 2019 Geplaatst: 16 juli 2019 Prachtige limoncello presentatie idd Jootje! En ook de potjes van Paddestoelengek zien er heel puik uit. Hier zoals gebruikelijk weer pizzasaus ingemaakt. Niets bijzonders: tomaat, paprika, pepers, knof, ui en een haffel tuinkruiden. En dan uuuuren laten inkoken tot minimaal de helft. Er staan inmiddels alweer 27 potjes in de voorrraadkast, dat ga ik zeker nog verdriedubbelen dit jaar! (En wellicht wel meer dan dat ook. Lekkerrr!) Quote wees bevriend met kleine dingen
Grork Geplaatst: 17 juli 2019 Geplaatst: 17 juli 2019 Motormuis, wat een heerlijkheden om te zien, het zwoegen waard,complimenten! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
RobO Geplaatst: 17 juli 2019 Geplaatst: 17 juli 2019 yep!hier kersen, veelgeweckt en gesausd, pot of 10 Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 17 juli 2019 Geplaatst: 17 juli 2019 rode bessen sap3,5 fleshadden misschien 4 flessen kunnen worden maar had bessen weggegeven.Ben zelf geen fan maar de vrouw van RobO had de tip om het aan te leggen met 7-up en dan was best bevallen.Ik heb alleen geen flauw idee meer hoeveel suiker ik vorige keer heb toegevoegd dus kan zijn dat het mierzoet word Quote
Cupcakeje Geplaatst: 21 juli 2019 Geplaatst: 21 juli 2019 Hier groente bouillion en groente bouillon poeder. Met groente en kruiden uit de tuin en wat restjes uit de koelkast. Alleen maar proces foto's gemaakt helaas. Ik heb alle groente gesneden in kleine stukjes met een beetje zout erover in de oven gedroogd. Van alle schillen en kontjes heb ik bouillon getrokken en daarna geweckt. Zo heb ik beide weer op voorraad Er zat oerprei, snijbiet ,bietjes, wortels, ui, bleekselderij, bieslook en marjolein in Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 juli 2019 Geplaatst: 21 juli 2019 Mmm lekker.Over oerprei gesproken, wie doet iets met de uitjes daarvan? Op zoetzuur oid? Ik heb ook veel gedroogd: laurier, rozemarijn, tijm, oregano en gele oregano en tijm voor de provencaalse kruiden, goudsbloem,munt, citroenverbena en duizendblad. Vast nog wat vergeten. O ja citroenmelisse, allemaal voor de thee. En de eerste kleine courgettes gevacumeerd en ingevroren. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Cupcakeje Geplaatst: 21 juli 2019 Geplaatst: 21 juli 2019 Wat bedoel je met de uitjes van oerprei die broedbolletjes ? Tot nu toe bewaar ik die voor volgend jaar zodat ik elke keer wat meer preitjes heb. En ik heb er dit jaar ook uitgedeeld aan mensen die ook graag oerprei wilde . En bewaar er een paar voor de mtfd. Maar ik zou ze anders denk leuk als prei balletjes in de soep of stoofpot doen. ik heb nog nooit prei ingemaakt. Maar heb dit jaar ook pas voor het eerst de Egyptische uitjes ingemaakt op zoutzuur naar idee van jootje. Dus wie weet als dat bevalt ga ik het ook met de oerprei bolletjes doen Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 juli 2019 Geplaatst: 21 juli 2019 Ja zoiets, als uitjes inmaken..ik heb er nogal veel. Ik kan idd ook wat bewaren voor de eventuele mtfd Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 22 juli 2019 Geplaatst: 22 juli 2019 Ziet er goed uit Cupcakeje. Ik heb nog 1 pot groentepasta over. Moet ook weer eens maken. Was me uitstekend bevallen afgelopen jaar. Waarom heb je het gedroogd? Maal je het dan fijn tot poeder? Smaakt het beter of is dit gewoon hoe jij het maakt? Ik heb vorig jaar alles fijngehakt en met zout in potjes gedaan. Is minstens 1 jaar houdbaar waar ik ook op had gegokt. Ik heb 1 aangebroken potje in de koelkast en nog 1 in de voorraadkast. Mijn mix was met knolselderij, prei, wortel, pastinaak, ui, kno, peterselie en... volgens mij ook paprika. Weet ik niet meer zeker. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 juli 2019 Geplaatst: 23 juli 2019 Ja ik ook lavas, maar dan de zaden voor op/ door het brood. Ik ben ook een zoetzuur aan t maken, de groentes staan nu in een bak zout water: komkommer, een heleboel uitjes van de oerprei, groene tomaat, paprika en wortel. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
annaelizabeth Geplaatst: 23 juli 2019 Geplaatst: 23 juli 2019 Dank voor de tip mbt het lavaszaad door het brood. Ga het meteen proberen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 juli 2019 Geplaatst: 23 juli 2019 Ik heb het ook nog niet geprobeerd maar kreeg de tip ook. Ik ben best benieuwd, ik hou wel erg van de lavas smaak maar het moet niet te sterk worden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Cupcakeje Geplaatst: 24 juli 2019 Geplaatst: 24 juli 2019 Ziet er goed uit Cupcakeje. Ik heb nog 1 pot groentepasta over. Moet ook weer eens maken. Was me uitstekend bevallen afgelopen jaar. Waarom heb je het gedroogd? Maal je het dan fijn tot poeder? Smaakt het beter of is dit gewoon hoe jij het maakt? Ik droog het omdat dit minder ruimte in neemt. Ik kan nu met 1 weckpot iets langer dan een jaar doen. Een groente mengels kan minder lang mee als die open is. En moet dan volgens mij in de koelkast. Ik ervaar dat als onhandig. Nu staat de pot gewoon in mijn keukenschapje daarnaast heb Ik als ik de recepten zie het idee dat die bouillion pasta altijd super zout zijn. En ik heb mijn poeder juist met minder zout gemaakt Of de pasta echt zo zout is en dit echt lekkerder weet ik niet, want ik heb die pasta dus nooit gemaakt. Het poeder bewaard makkelijk en is super lang houdbaar. Plus ik was al gewend om.poeder te gebruiken dus in mijn koken veranderde het ook niks. Quote
Mellie Geplaatst: 24 juli 2019 Geplaatst: 24 juli 2019 Aha gewoon ruimtebesparend. Ik vind het helemaal niet zout overigens, maar heb me exact aan de zout hoeveelheid gehouden. Alle vocht er ook uitgedrukt zodat het een drogere smurrie was. Misschien dat ik deze variant ook nog ga uitproberen. Hoe lang moet het in de oven en hoe veel heb kg groenten had je? Ik had vorig jaar 3 kilo gebruikt. Dan heb ik ook weg kunnen geven, dus wil dat weer aanhouden. Quote
Cupcakeje Geplaatst: 24 juli 2019 Geplaatst: 24 juli 2019 Ik weet niet precies hoeveel kilo, dat heb ik niet gewogen. Dit is wat ik erin heb gedaan. Ik had mijn drie oven platen 2 uien , 9 wortelen, 12 oerpreien, een bos lavas, 9 stengels bleekselderij, 3bietjes, 6 peulen doperwten, een handje bieslook en 3 stengels marjolein. Ow en nog een bos snijbiet. En 1 radijsje. En dat alles schil ik. De schillen gaan dan in de pan. De groente snij ik in kleine stukken. En verspreid ik over mijn oven platen ( ik heb er 3) en dan gaat overal zout overheen. Gewoon zoveel dat overal wat zit. Ik laat de stukken groente in de oven op 70 graden (hetelucht) met een houtenlepel ertussen drogen. Voor 7 a 8 uur. De schillen pan giet ik vol met water. En die zet ik op een laag pitje aan. Ik ga om de 2 uur roeren en dan proef ik meteen even de smaak van de schillenbouillion. Als die goed is zeef ik het. En dan weck ik het voor de bewaarbaarheid. Maar invriezen kan ook. Als de groente uit de oven droog zijn maal ik het in de keuken machine tot een poeder en dan stop ik het in een pot drogen in de droogoven kan ook alleen die heb ik niet . Quote
Mellie Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 (aangepast) Merci CC! Ik ben bezig met een experimentje. Normaal droog ik tomaten onder de Turkse zon, maar helaas geen Turkije dit jaar. Nu op de patio achter een glazen pui in de volle zon: Deze batch is met thijm. Als het lukt, maak ik ze ook nog zonder. Op het vuur staat ondertussen mijn 6 kilo tomaten tot saus te pruttelen. Ui en knoflook met kruiden erbij. Ik doe er normaal geen thijm bij, maar in Zwitserland rook alles zo heerlijk naar thijm dat ik momenteel een thijmfase heb. Doe er dus wel wat bij en wat pepers uit de kas. Benieuwd hoeveel potten het worden. Edit: Ik had 2 knoflookbloemen laten zitten om te kijken wat er nou precies ging gebeuren. met de saus maken, zag ik dat dit kleine knofjes waren geworden. Veel te klein om er wat mee te kunnen. Eentje geproefd. Smaakte behoorlijk naar knoflook. Ik was eerst bang dat je zon minie ding nog moest pellen, maar dat bleek niet nodig. Alle ongepelde mini teentjes in de saus erbij gedaan. Deze tip vond ik wel een edit waard. 26 juli 2019 aangepast door Gast Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.