Jump to content

rupsen in aarbeienplanten

pas-bezig

Recommended Posts

Mijn aardbeien staan voor het tweede jaar. Nu zijn heel veel bladeren vol gaten en heb ik rupsen ontdekt.

Behalve de rupsen zelf, zit (volgens mij) op veel bladeren ook nog eitjes van rupsen(?).

In heb begin heb ik besmette bladeren weggehaald (zag toen geen rupsen), maar nu is het zoveel dat ik bang ben dat hier geen goed herstel uit te halen valt. Op de foto's zijn zowel de rups (foto 1 rode pijl, foto 2)te zien als ook de eitjes(?)foto 3

Ik ben bang dat deze eitjes ook in de aarde zelf zitten.

Zijn hier nog oplossingen voor (behalve weggooien)?

IMG0213-met-pijl17261467375887.jpg

IMG021496451467375905.JPG

IMG021631141467375918.JPG

Ik kan het niet goed zien, maar ik denk dat foto 3 uitwerpselen van de rupsen zijn. De eitjes worden in groepjes onder bladeren afgezet. Hierdoor vallen ze minder op voor belagers.

Als de jonge rupsjes uitkomen hebben ze ook meteen wat te eten. Eitjes worden daarom niet in de grond afgezet, maar altijd op een waardplant.

Ik zou de rupsjes proberen weg te vangen. Echt iets voor de biologische moestuiner! Hetzelfde heb ik gedaan met de rups van de groentenuil. Die deed zich tegoed aan basilicum en tomaat in mijn kas (zie foto).

Zoek de bladeren met gaten en kijk onder het blad; grote kans dat je de rupsen daar vindt

P101011599801467389569.JPG

Die 'eitjes' zijn keuteltjes

Rupsen komen uit eitjes die gelegd zijn door vlinders/motjes/vliegjes/wespjes

Die laatste leggen de eitjes.

En inderdaad: gewoon eraf plukken.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Vandaag zag ik ook er 1 en heb net verwijderd. Daarnaast zag ik witte en zwarte dingen er op. Maar verwijderen was echt moeilijk, wat ik kon verwijderen heb ik verwijderd zelfs bleef ik achter elkaar tegen aan blazen. Alle witte en zwarte dingen wat ik zag was op de bloemknoppen wat sinds paar dagen pas is gegroeid (je ziet nog geen bloemen). Ik weet echt niet hoe alle die beesten vandaan komen. Zoals hier boven geschreven is stond de rups onder de blad.

Ik heb ook lat van gaten in de bladeren. Een weekje geleden heb ik eens goed gekeken en uiteindelijk een stuk of 10 rupsen er moeten afhalen. Nu staan ze er (buiten de gaten) er prima bij aangezien de plant nieuwe bladeren blijft aanmaken.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Nee hoor, ik vind dat helemaal niet zo erg. Dat hoort bij de natuur. Ik heb overal gaten in zitten. Soit.

Mijn Datura bijvoorbeeld, is een gatenkaas, waarschijnlijk door de jonge sprinkhaantjes, maar ja, die beesjes moeten ook leven

Wel heb ik alle rupsen uit de brandende liefde gehaald omdat ze de bloemknoppen kapot maakten. En dát mag niet

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik heb geen tuin maar in de buurt staan er genoeg, ik had buiten op een hoge kast geplaatst dus daardoor vroeg ik mij af hoe die kleine beesten daar terecht kwamen. Vliegen etc etc begrijp ik wel maar hele kleine rups en witte insecten of luizen (het is heel erg klein om te begrijpen) op de bloemknoppen wat pas paar dagen terug gegroeid is is wel erg bijzonder.

Inderdaad, het hoort erbij. Zo is mijn appelmunt en citroenmelisse dit jaar onbruikbaar omdat het muntvlindertje daarop heeft afgezet. Alles is weggevroten! Maar ja, dan maar geen verse thee dit jaar hoor.

Laat je de bladeren opdrogen?