Gemma Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 Ik heb een Opal pruim staan, laagstam. Hij staat er zeker 6 jaar nu.Heeft nog nooit gebloeid en dus ook geen vrucht gegeven.Iemand een idee wat de reden zou kunnen zijn?Hij groeit verder wel goed. Wordt ook op zijn tijd gesnoeid. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mkleinman Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 Misschien is het snoeien juist het probleem. In tegenstelling tot appels- en perenbomen kunnen pruimen veel beter af zonder snoei. Op diverse websites wordt dan ook afgeraden om te veel te snoeien in een pruim omdat het de vruchtzetting behoorlijk kan verminderen. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted July 4, 2016 Author Share Posted July 4, 2016 Hij is de eerste 4 jaar nooit gesnoeid.Nu 2x licht, omdat hij eerder ook niet erg veel groeide.Na de laatste snoei heeft hij ineens enorme lange takken gekregen en veel meer blad dan anders. Maar bloeien ho maar. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 Gemma weet je soms wat voor onderstam het is. Als het een sterke is dan valt de bloei vaak laat in.Hoe is de bodem vruchtbaarheid? Ook bv vocht vasthoudend vermogen van de grond mee wegen.Dat hij nu plotseling heel lange uitloper geeft is een reactie op de snoei. Is hij soms in de winter gesnoeid? Zomer snoei is bij steenfruit zeer aan te bevelen ivb infectie met bv loodglans. Bovendien geeft zomer snoei minder heftige groei stimulatie.Groeien doet niet bloeien. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted July 5, 2016 Author Share Posted July 5, 2016 Geen idee van onderstam.Hij is inderdaad in de winter gesnoeid. Wanneer kan dat dan het beste?Bodem zou prima moeten zijn.Alle andere fruitbomen dragen wel namelijk. Alleen deze niet. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Wintersnoei van pruim leidt vaak tot een jaar geen bloei en als het nogal fors gebeurt (bijvoorbeeld omdat takken afbreken) kan het nog langer duren. Zoals eerder gezegd is het ook gevaarlijk omdat je snel loodglans-infecties krijgt. Beste tijd is vanaf juni en vooral juli/augustus/september....na de vruchten, die je nu niet hebt, vind ik zelf het makkelijkste. Hoewel je de takken die verticaal uitschieten en snel groeien (waterloten) ook geleidelijk kunt wegnemen (bij een pruim, kers e.d. best helemaal) Als je in juli/augustus snoeit heeft dat nog een voordeel, namelijk dat nieuwe groei afgeremd wordt en dat is bij pruimen die op bijna alle onderstammen (zeker de gangbare) vaak erg hard groeien wel zo prettig. Doe het ook bij droog weer. Nadeel van zomersnoei is weer dat de vorm en opbouw van de boom moeilijker te zien is door al het blad...daarom doe je het best rustig en stapje voor stapje. Eerst waterloten en takken die elkaar in de weg zitten, dan de belangrijkste gesteltakken inkorten en dan het fijnere werk. (Zo doe ik het in ieder geval). Een geheel gesnoeide boom lijkt dan misschien wat kaal in vergelijking met voor de snoei, maar het jaar er op zal ze er mooier en frisser opstaan en zeker een Opal zal dan waarschijnlijk al weer redelijk wat gaan dragen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Steenfruit dus niet in de winter snoeien maar in de zomer. Klassiek is na de vruchtdracht maar dat is hier dus niet van toepassing.Door nu te snoeien bespaar je ook boom energie. Je vertraagd de groei. Alles wat je weg snoeid is in principe verloren energie van de boom.Zelf knijp ik groeitoppen weg, maar dit kan enkel bij kleinere bomen.De boom is in ieder geval nu aan de groei, nu nog de bloei. Jammer dat je de onderstam niet weet. Bij een sterke onderstam is het heel moeilijk om die klein te houden. Al gauw ga je zoveel snoeien dat de bloei in het verdom hoekje komt. Er zijn een paar trucs om sterkere onderstammen in toom te houden, zoals wortel snoei en schorsringen, maar wil je dat.Eerst maar afwachten 1 a 2 jaar. En natuurlijk hopen dat het een opal is. Er wordt helaas verrassend vaak verkeerde rassen geleverd in de handel.Helaas heb ik hier een ruime ervaring mee.Succes. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted July 6, 2016 Author Share Posted July 6, 2016 Bedankt voor de informatie. We zullen hem eens anders snoeien.En geven hem nog een seizoen of 2.Doet hij dan nog steeds niks dan spit ik hem eruit.Dan staat hij 8 jaar.. heeft hij alle kans gehad. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renéco Posted May 12, 2018 Share Posted May 12, 2018 Het wegblijven van bloemen kan ook worden veroorzaakt door mussen, die de knoppen uit de pruimenboom opeten bij gebrek aan voedsel in de wintermaanden. In mijn tuin staat ook een Opal. Deze heb ik een jaar of 10 geleden gekocht bij de Intratuin. De eerste 5 jaar geen vrucht gezien. De daarop volgende 4 jaar slechts enkele vruchten. Eind 2016 heb ik 20m verderop 3 nieuwe pruimenbomen geplant:- Victoria- Reine Claude verte- HanitaIn het voorjaar van 2017 stond de Opal, zoals de laatste jaren, weer volop in bloei, maar de Victoria en Reine Claude verte bloeiden, weliswaar bescheiden, ook. Een paar maanden later zat de Opal zo vol met vruchten, dat ik deze zelfstandig moest uitdunnen om het breken van de takken te voorkomen. Eindelijk konden we in juli volop pruimen plukken en uitdelen. Waarschijnlijk was de kruisbestuiving de oorzaak van de onverwachte fruitopbrengst. Afgelopen winter merkte ik dat er erg veel mussen rondom het huis hingen, en deze zaten ook regelmatig in de Opal, die vlak naast de zijgevel van het huis staat. Toen ik de boom in februari nader inspecteerde, zag ik dat alle bloemknoppen en de meeste bladknoppen vakkundig waren verwijderd, door de mussen. Al jaren zag ik vanuit mijn woonkamer dat de mussen de bladknoppen van de 3, in zuil gesnoeide sierperen, eruit pikken. Daar had ik helemaal geen moeite mee omdat de peren dan in het voorjaar wat later scheuten gaan maken (scheelt weer in snoeiwerk). Maar dit jaar is het voor het eerst dat ik zag dat ze de Opal hebben gekortwiekt! Inmiddels nestelen de mussen volop rond het huis (boven de rolluiken, onder de dakpannen). Ik ben te laat met het verwijderen van de nesten, maar na het uitvliegen van de jongen haal ik ze we en zorg dat ze hier geen nesten meer kunnen bouwen. In de winter zal ik ze flink bijvoeren zodat ze hopelijk van de pruimenboom afblijven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts