LindaJosei Geplaatst: 10 juli 2016 Geplaatst: 10 juli 2016 Ik heb een prachtige moestuin/volkstuin van iemand over genomen een aantal weken geleden. Ik weet helemaal niks en ben druk aan het lezen. Al snel kwam ik er achter dat dit niet het snoei seizoen is maar er is nogal wat verwilderd in de tuin. Zo ook mijn frambozen struiken. Op dit moment zie ik veel nog onrijpe frambozen. Ik vermoed dus dat het een zomerframboos is. Kan ik nu gewoon hier en daar takken wegknippen om de struiken minder vol en warrig te maken of verpest ik hem dan meteen voor volgend jaar? Alle tips zijn welkom!! Quote
mkleinman Geplaatst: 10 juli 2016 Geplaatst: 10 juli 2016 Heb je al wel rijpe frambozen kunnen plukken? Dan weet je zeker dat het een zomerframboos is. Ik zou zelf denk ik op dit moment niet te veel snoeien en de winter afwachten. DIt is een interessant filmpje op youtube over het snoeien. Heb je anders foto's, ik ben om eerlijk te zijn wel benieuwd. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Nasuada Geplaatst: 10 juli 2016 Geplaatst: 10 juli 2016 Helder filmpje daar heb ik wat aan.dank je wel!! Quote https://www.deblijehoeve.nl/
LindaJosei Geplaatst: 10 juli 2016 Auteur Geplaatst: 10 juli 2016 Dat is zeker een handig filmpje. Ik ga ze morgen meteen opbinden net zoals wat zij doet in het begin van het filmpje. Ze hebben af en toe wat frambrozen gegeven maar dan echt maar 2 of 3. Of misschien zijn ze opgegeten want ze staan nog niet onder een net. Er zitten nu wat trosjes onrijpe frambozen aan. Ik zal morgen een foto maken. Er is eigenlijk een veel betere plek, maar ja ik denk niet dat ze te verplanten zijn, of wel? Quote
RobO Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 verplanten gaat prima, straksze maken ook vast veel uitlopers, heb je nieuwe planten Quote
LindaJosei Geplaatst: 11 juli 2016 Auteur Geplaatst: 11 juli 2016 Ik denk dat ik de uitlopers maar weg haal. Als verplanten prima gaat denk ik dat ik dat ga proberen. Aan de andere kant van de tuin (hij is echt groot!) is namenlijk een heel vak met bessenstruiken waar een perfect net overheen zit. Het staat er als een soort huis overheen. Daar aan de zijkant, in de zon is een soort rek. Dat zou eigenlijk de ideale plek zijn, want dan hoef ik niet overal in mijn tuin stukken met netten te plaatsen. Dan kan ik ze ook mooi opbinden. Maar goed, eerst die plek eens helemaal "ontruimen". Wordt vervolgd. Quote
Frans D Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Houdt er rekening mee, dat een framboos geen struik is en ondergronds nieuwe scheuten eruit gooit waar vruchten aan komen.Je hebt dus niet echt een vaste plant, maar een plant die uitzwerft vanuit zijn wortelsysteem. Een herfstframboos kan op dit moment nog wat laatste vruchten geven aan oude scheuten van verleden jaar.Daarnaast moet je dan nu ook al behoorlijk grote nieuwe scheuten hebben, waaraan dit jaar nog vruchten komen. Een zomerframboos zal op scheuten van verleden jaar, op dit moment veel vruchten moeten geven.Tegelijk heb je op dit moment beginnende scheuten, waarop volgend jaar vruchten komen. Pas dus goed op met ruimen en scheuten afknippen en knip geen scheuten weg waarop geen vruchten of bloemen zitten die uit de grond komen.In alle gevallen zijn dat je scheuten voor de volgende oogst. Quote
LindaJosei Geplaatst: 12 juli 2016 Auteur Geplaatst: 12 juli 2016 Ik heb idd lange nieuwe scheuten, waar nog niks anders aanzit dan blad. Sommige komen uit de "kroon" van de struik ( heet dat zo?) andere weer een halve meter verder.Donderdag gaan we een compost hoop maken (krijg hulp van goeie vriend) en dan hoop ik vrijdag met de frambozen aan de slag te gaan.Ik hoop dat jullie mijn vragen blijven volgen, tot nu toe heb ik al veel aan jullie antwoorden. Zoals ik al zei weet ik echt niks, ik ben veel aan het lezen en dingen aan het opschrijven. Maar err staat al zoveel in de tuin, dat ik soms het spoor even bijster ben.Ik hoop dat jullie me gaan helpen om van deze tuin echt wat moois te maken!Ik heb ook nog aalbessen, zwarte bessen, kruisbessen, appel en peren bomen en een kersenboom.En ik wil graag van de helft een pluk/cottage tuin maken. Het is kleigrond, dus daar moet ik ook rekening mee houden. Er valt nog heeeeel veel te leren en te doen.Ik plaats zo snel mogenlijk wat fotos van de frambozen struiken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.