Jump to content

Leegbed

aseel

Recommended Posts

Ik heb op deze moment meerdere verhoogdebedden van 4 bij 1.40 die leeg zijn..daar groeien nu al pompoen op. Omdat ik geen tijd heb om elke week te wieden. Vroeg ik me af hoe ik het beste kan doen.

1. door gronddoek optedoen.. maar ben bang dat woelratten eronder gaan zitten en dat de grond doek niet goed is voor de bodemleven. Al gaat het maar voor 2 maanden.

2. Of een groenbemester zaaien erop en daarover de pompoen erop leiden. Ik dacht aan een lage blijvende groenbemester zoals phacialia.

3 of stro erop gooien. Maar krijg weer de probleem met de woelratten.

Mijn pompoen planten zijn al sommige 3 a 4 meter lang met kleine pompoenen nog.

Geen ervaring met woelratten, maar zuurstof- en vochtdoorlatend gronddoek is absoluut niet nadelig voor het bodemleven. Phacelia is een mooie groenbemester maar geen bodembedekker, dus voor jouw doel geen handige keuze. Bladrammenas (https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/groenbemesters_en_drachtplanten/sub,2/pid,165/adios) is laagblijvend en goed bodembedekkend, dus misschien een betere optie?

Anneke, woelmuizen/ratten trekken zich niets aan van knoflook, waren ook volop aanwezig in mijn knoflookbak.

Aseel: ik zou er, met beleid, worteldoek op/onder leggen. Blijven de pompoenen mooi schoon en wordt het niet vochtig waardoor je weer slakken aantrekt.

Phacelia blijft trouwens niet laag hoor, dat willen hoge bloemen worden.

ja dat is (anti-)worteldoek of gronddoek.

waarom zou dit slecht zijn voor de bodem? het laat water en lucht door en beestjes zoals wormen kunnen er doorheen.

zeker als je het maar tijdelijk gebruikt zie ik het probleem niet.