Jump to content

Maaswijdte vogelbescherming

Ann123

Recommended Posts

Ik denk eraan om volgend seizoen het vogelnet te vervangen door een permanente constructie. Ik wil een tunnel maken van bouwstaalmatten. Binnenin komen de bessen en kolen zodat duiven en merels er niet aan kunnen. En op die schutting laat ik erwten, bonen, oost Indische kers, komkommers, pompoenen, ... Klimmen.

Ik vind matten die stevig genoeg zijn met mazen van 5cmx5cm. Zou dat geschikt zijn? Een koolmeesje kan daar misschien wel door?

Door 5x5 cm kan wel meer dan een koolmees vrees ik.

Soorten vogels / netten

mussen ; maaswijdte 19mm

spreeuwen ; maaswijdte 28mm

duiven ; maaswijdte 50mm

meeuwen ; maaswijdte 75mm

via: http://ongedierteproducten.nl/vogelnet-zwart-maaswijdte75mm5x2.html

Maar koolmeesjes zijn natuurlijk wel van harte welkom om de rupsen e.d. te komen opeten.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Maten vlieggat nestkastjes: http://www.vogelbescherming.nl/index.cfm?act=files.download&ui=81EB312E-B425-A7FC-8502C3F04031FFE8

Ik denk niet dat je groter dan 30x30 mm moet gaan.

En niet kleiner dan 20x20 mm, want hommels moeten er makkelijk doorheen kunnen.

Kippengaas 25x25 mm lijkt mij precies goed. Redelijk duurzaam en niet duur. Is wellicht te slap voor een constructie zonder ondersteuning.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Ik heb voor mijn konijnenren gebruik gemaakt van Volièregaas 25x25mm 1.45mm. Hier gaat een brutale pimpees wel door, maar de rest gaat er om heen. De dikte voorkomt dat de konijnen naar buiten kunnen en een eventuele marter niet naar binnen. (Kippegaas kunnen konijnen door heen knagen) Voordeel van deze dikte is dat het best stevig is.