Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pergola, input?


Nedlets

Aanbevolen berichten

Ik heb een hele oude druif in de tuin staan, die is twee jaar geleden tot aan de grond gesnoeid . Vanaf dit jaar ben ik deze aan het leiden en wil ik er een pergola van maken.

 

Op de toegevoegde foto zie je waar ik de pergola wil gaan maken. De druif komt achter de kleine buxus bol de grond uit (bij de rode pijl). Daar staat op dit moment een geimpregneerde paal 68x68mm 210 (hoek C) hoog waar de druif om gedraaid gebonden is. Het liefste had ik de pergola boven de gehele buxushaag gemaakt, maar dit is 274cm, wil ik een evenredige pergola maken moet de andere lengte ook 274 zijn. Dan zit ik halverwege het tuinhuisje op 274. De lange kant wordt dan 382cm. (Stelling van pythagoras ). Deze maten zijn niet vrij verkrijgbaar, moet ik apart gaan bestellen waarbij leverkosten alleen al boven het budget uit komen helaas.

 

Dus het plan, zoals op foto 2 is de lange kant 270cm te pakken, middels stelling van Pythagoras (zie foto 2), worden de korte kanten 190cm. Dus dan komen we terug op foto 1, ongeveer die maat. Paal C (bij de rode pijl, start druif) is 210 hoog, ik denk dat het verstandig is A en B hoger te maken, hoe hoog? Achteraf komt van de lange balk traditionele pergola dwarsbalken. Deze ga ik een maat kleiner maken dan de 68x68mm.

 

Zie ik iets over het hoofd? Of zijn er andere mogelijkheden waardoor ik toch de lange kant 382cm kan maken? Eronder is een terras, de grondoppervlakte heb ik nodig dus ik kan daar geen paal in het midden plaatsen helaas.

 

pergola55441469446688.jpg

 

Schermafbeelding-2016-07-25-om-1315631469446699.26

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie ik iets over het hoofd? Of zijn er andere mogelijkheden waardoor ik toch de lange kant 382cm kan maken? Eronder is een terras, de grondoppervlakte heb ik nodig dus ik kan daar geen paal in het midden plaatsen helaas.

 

Dat kan wanneer je de hele stelling van Pythagoras los laat. dan kan je werken met de afmetingen die past bij de tuin ipv een afmeting die mooi staat op papier.

van een standaard balken hout kan je natuurlijk altijd nog een stuk af zagen dus je beperking met maten zijn niet vrij verkrijgbaar zie ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het lastig om zo een voorstelling te kunnen maken.

Kan je het niet met een eenvoudige tekening van bovenaf laten zien?

 

De driehoek in de onderste foto is eigenlijk bovenaanzixht waarbij in hoek C de druif omhoog geleid wordt. Ik heb toch snel een schematische afbeelding gemaakt.

 

Waar het in principe over gaat is dat ik graag de maten van de gele pergola wil gebruiken zodat de pergola langs de gehele buxus loopt. Echter de lange kant wordt dan 382cm lang, deze maat is niet vrij verkrijgbaar. Bestellen wordt de duur. Twee x 191cm kan ook niet want ik kan geen paal in het midden van het terras plaatsen.

 

270cm is de grootste maat vrij verkrijgbaar, dus de langste lengte die ik voor de lange kant kan gebruiken, dan krijg je de afmeting van de rode pergola. Ook geen probleem als tweede keus. Maar mogelijk zie ik nog iets over het hoofd? Bij nader inzien is deze maat misschien ook beter om niet direct alle zon weg te halen. Terras is 4,5x4,5 ongeveer. De zon schijnt vanuit hoek C waarbij de onderste punt dus het Oosten is.

 

Hoek C (waar de druif begint) is 205 hoog. Ik wil de andere hoeken hoger doen zodat de pergola wat hoger wordt en je er makkelijker onderin kan als er druiven aan hangen. Welke hoogte voor de andere palen is aan te raden?

 

pergola23351469466205.png

 

@ Loes, klopt kleiner kan altijd. Ik had alleen graag groter gewild maar dit gaat hem helaas waarschijnlijk niet worden. 270 is de grootste maat en ik kan dus niet de lange kant 382 maken, en kan ik dus niet werken met de maten van de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt toch twee balkjes aan elkaar vastmaken?

Hier zit wel iets bij: https://www.karwei.nl/assortiment/ijzerwaren/bevestigingsmaterialen/steunen-draagbeugels/c/ijzerwaren_bevestigingsmaterialen_overige-bevestigingsmaterialen

 

Of, netter: de twee balkjes overlangs over een lengte van 20 a 30 cm op precies de helft doorzagen. Een aantal slotbouten erdoor, en klaar.

nedlets52461469472154.png

 

Het allermakkelijkst, het meest stevig, maar niet het mooist is dit, ook weer met slotbouten:

nedlets224371469472799.png

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp niet helemaal het achterliggende verhaal m.b.t. de driehoek vorm.

De kleine variant van 1.9m heeft een oppervlakte van 1.8 vierkante meter.

De grotere variant van 2.7m heeft een oppervlakte van 3.6 vierkante meter.

 

Wanneer je over de gehele lengte van 2.7m langs de buxus een rechthoek plaatst van 1.35m diep dan heb je ook een oppervlakte van 3.6 vierkante meter.

Maak je hem dieper, dan heb je zelfs nog meer oppervlakte.

Voordeel van zo'n rechthoek is dat je veel eenvoudiger de ranken hun plek kan geven, als bij een driehoek.

 

En als het perse een driehoek moet zijn, dan kan deze foto wellicht inspiratie geven;

 

DIY-Backyard-Pergola-WooHome-1.jpg

 

Je kunt met zo'n ontwerp, een kortere lange balk gebruiken als in jouw ontwerp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De driehoek zodat ik in het terras geen gaten hoef te maken. Ik snap niet helemaal je rechthoek van 1,35x2.70. Is dit een pergola boven de buxus? Of een verticale leivorm?

 

Ik wil wel graag gaan voor een pergola, deels boven het terras. Ik ga voor de 'kleine' driehoek waarbij ik deze altijd nog kan uitbreiden zoals op jou foto. Ik denk dat ik op die manier toch voldoende druiven heb voor de eigen consumptie. En anders kan ik altijd nog wat uitbreiden mocht het onvoldoende blijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde naast de buxus, over je terras.

Beetje onnadenkend van me, want met een rechthoek blijf je nog steeds een gat in je terras houden.

 

Je zou eventueel wel met staanders in laddervorm boven je buxus wat kunnen doen.

En dan bedoel ik zoiets;

 

pergola.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt inderdaad. Ik had vanmiddag een paar uur de tijd dus ben er aan begonnen. Het geraamte staat en ziet er zo uit. Alles staat mooi waterpas. Van de week alleen met draadbouten de palen vastzetten in de grondankers.

 

Nu kan de druif verder geleid worden en dan komt er ook een geraamte in. Ik was zelf van plan een tak te leiden over iedere zijkant vanaf het startpunt. (Een T-vorm dus). Suggesties?

 

Pergola67861469642379.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...