speets Posted July 26, 2016 Share Posted July 26, 2016 Volgens het boekje is het mogelijk om jam in te maken in weckpotten. Precies zoals je dat ook in Hakpotjes doet, dus zonder te wecken.Maar er zijn er nu al 4 open gegaan Weet iemand hoe je dat weer vacuüm krijgt? Het heeft waarschijnlijk aan te oude ringen gelegen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 26, 2016 Share Posted July 26, 2016 Heb je ze omgekeerd na het vullen? Ik heb pas 1 keer jam in weckpotten gedaan, en dat heb ik wel gewoon geweckt daarna. Dus ik heb er geen ervaring mee. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 26, 2016 Author Share Posted July 26, 2016 Nee, dat durfde ik niet Maar heb je die jam dan eerst gekookt en daarna nog eens 30 minuten op 90 graden? Of koud-lauw in de ketel? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 26, 2016 Share Posted July 26, 2016 Het was in 2011... ik weet het niet meer. Ik zal even kijken of ik het terug kan vinden. Maar meestal doe ik de potten zo heet mogelijk in de weckketel. Dus gekookte jam nog even wecken ja. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 26, 2016 Author Share Posted July 26, 2016 Doe ook eigenlijk maar geen moeite, dank je Het moet ook kunnen zonder te wecken, volgens het boekje en wecken-online. Het heeft niet met bederf te maken: ze gingen na 1 dag al open. Die oude ringen sloten niet goed af, dat is het probleem. Ik ken trouwens ook een dame van in de 90 die haar hele leven jam heeft gemaakt en de potjes nooit op hun kop zette. Dus dat is eigenlijk ook niet nodig. Mijn vraag is eigenlijk hoe ik het vacuüm er nu weer op kan krijgen. Als ik het weer aan de kook breng, wordt de geleerpoeder bitter, las ik Vroeger had je die Feria-druppels. Weet iemand iets? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted July 26, 2016 Share Posted July 26, 2016 Ik heb laatst weckpotten gebruikt zonder weckketel (die heb ik niet nameelijk). Ik haeb na het jam koken de potjes gevuld en de deksels vastgezet met klemmen. Het waren nieuwe weckpotten en ze waren vacuum getrokken. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flos Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Als je jam koopt in weck potten zijn het meestal potten met vaste klem. Ik zou voor jam dan ook deze gebruiken. Quote Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is.Vergeet voor een keer hoeveel geld een miljoen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts