Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bah, dacht ik eindelijk de ideale moestuingroente te hebben, gaat het mis op het einde.

Roodlof: probleemloze kweek (geen enkel beestje zat erin, dus ook de eksters bleven eruit), prachtige plant om te zien, erg mooie kropjes geoogst.

Klaargemaakt op de klassieke manier: marineren in olijfolie met veel peper en zout en dan even grillen op hoog vuur op de BBQ.

En toen: een hap. Bwech! Verschrikkelijk bitter!

Ik weet dat roodlof best bitter moet zijn, en ik lust ook best bitter (ben gek op spruitjes en palmkool), maar dit was 'too much'.

Iemand enige tips hoe dit op te lossen? Als ik het niet lust, heeft het nl geen nut op de tuin...

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Posted

Ook voor mij is roodlof echt te bitter. Een keer geteeld, ook probleemloos, maar vond het echt niet te eten.

Ik snap ook wel waarom die teelt goed verloopt, geen beest vind het lekker!

Posted

wat noemen jullie roodlof?

Rode 'sla' of rode witlof kruising? het wordt beide roodlof genoemd maar zijn andere gewassen. de 2e is pas lekker als deze zoals witlof wordt gekweekt.

Posted
wat noemen jullie roodlof?

Rode 'sla' of rode witlof kruising? het wordt beide roodlof genoemd maar zijn andere gewassen. de 2e is pas lekker als deze zoals witlof wordt gekweekt.

Oh ik ben blij dat jij het vraagt, ik voelde me een beetje dom. Is het een idee om voortaan ook even de officiële en volledige naam te noemen? Want ik heb 'roodlof' (Cichorium intybus Variegata di Castelfranco) staan, en ik ga me nu zorgen maken over bitterheid.

• 2 weeks later...
Posted

Ik heb dezelfde als Pippi staan (Castelfranco) en de Chioggia. Bij Diana lees ik dat de Castelfranco moet overwinteren en dan in het vroege voorjaar opnieuw uitloopt met een eetbare krop. Is die dan minder bitter?

Ik heb nu de bovenkant afgesneden en de onderkant loopt weer uit, dus wellicht kan ik die laten overwinteren en eens kijken wat het gaat doen.

De chioggia ga ik eens apart proeven, wellicht is die minder bitter.

Als er meer tips zijn om de roodlof eetbaar te krijgen, hoor ik het graag. Vind het nl een onwijs mooie plant in de tuin en houd sowieso van Italiaans & BBQ.

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Posted

In ieder geval zijn ze in het voorjaar malser. Bitterheid durf ik niet te zeggen, maar bij de Chioggia vind ik dat best meevallen...prima te eten in een gemengde salade of zo (stoven nooit gedaan)...... Met de Castelfranco heb ik geen ervaring...kan dus niet vergelijken......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Je zou kunnen proberen de roodlof een uurtje in ijswater te leggen voor je hem gaat eten. Mijn ervaring met de punterella is dat deze na het traditionele ijswaterbad een stuk minder bitter is. Misschien werkt dat met roodlof ook.

Posted

Bij radijsjes (en dit jaar ook door de vele plensbuien bij zwarte bessen) heb ik ontdekt dat als je tegen de oogsttijd aan veel water geeft de smaak milder wordt. Wellicht werkt het ook voor Roodlof? Heb het zelf een aantal jaren terug ook geteeld, nu even niet door ruitmegebrek. Maar ik vond m lekker

[*]