mybobo Posted July 31, 2016 Share Posted July 31, 2016 Sinds afgelopen week ben ik de trotse eigenaar van 100m (nu nog) onkruid. We gaan hard aan het werk om te zorgen dat dit volgend seizoen een mooie moestuin wordt. Nu staan er op dit stuk twee appelbomen. Ik ben bekend met groenten etc. maar nog niet met appelbomen. Nu heb ik twee vragen. Weet iemand toevallig wat voor appelboom dit is? (is dat te determineren via een foto?)En mijn tweede vraag: de vorige eigenaren van dit stuk moestuin hebben weinig aan de boom gedaan qua snoeien. Nu is een van de twee bomen heel dicht begroeid en de appels hangen grotendeels verscholen tussen de takken en zien geen zon. (zie 3e foto) Kan ik daar nu iets aan doen qua snoeien o.i.d?Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen. En als er iemand op dit forum toevallig uit de omgeving van Hoorn komt en met mij een keer (evt. tegen vergoeding) naar de appelboom wil kijken/wil leren snoeien, dan houd ik me aanbevolen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted July 31, 2016 Share Posted July 31, 2016 Via een pomologische vereniging moet dat lukken. Zie ook: http://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Determineren/determineren Hij lijkt een beetje op jonagold, maar ik ben maar een (enorme) leek. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 Lijkt mij een 'vroege' appel...een van deze? http://www.op-goede-grond.nl/appels/vroege-rassen Sent from my MotoG3 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 fijne link Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mybobo Posted August 5, 2016 Author Share Posted August 5, 2016 Bedankt voor jullie reacties!Ik denk dat ik een pomologische vereniging in ga schakelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Ik heb nul verstand van appelrassen (voor mij zien je appels eruit als hele mooie goudrenetten, maar dat zijn het vast niet), maar man, moet je ze niet plukken? En proeven? En dan afhankelijk van het resultaat van het proeven nog meer plukken en bewaarmanieren opzoeken of appeltaarten en appelmoes en appelflappen gaan maken? Man, ik zou helemaal los gaan als ik zo'n boom had, wat een mooie appels. (Mijn moeder heeft trouwens wel een appelboom, en die heeft meerdere malen in augustus appelflappen (de echte, de beignets dus) staan bakken, gewoon omdat die appels daar perfect voor zijn en omdat appelflappen niet alleen lekker zijn op Oudejaarsavond.) Succes met de determinatie en heel veel plezier met je tuin! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tutti-frutti Posted August 6, 2016 Share Posted August 6, 2016 Gezien het blad en de appel zou ik zeggen:Cox of familie kruising van deze boom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 "Yep, ik volg Tutti-frutti hierin! Heb jaren bij een appelboer gewerkt en weet bijna zeker dat die ene een Cox 'd Orange is. De appels van de tweede boom zijn moeilijk te zien maar dat is zeker een andere soort, die is nodig voor de bestuiving. Daar worden vaak Golden delisious voor gebruikt. Zou je best willen helpen met snoeien maar daarvoor woon ik te ver van je vandaan. Sorry Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts