Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Henks moesbalkon 2011. "Balkontuinieren op één meter"

henkg

Recommended Posts

Om met de deur in huis te vallen, een overzichtsfoto van zaterdag 18 juni 2011:

2efupw6.jpg

Achter: Struiktomaten; peper

Midden: Lavendel

Rechtsonder in grijze bakken: Aardbei Sarian. Rest rechts: Aardbei stekken.

De paar voorgaande jaren heb ik wat geprobeerd met struiktomaten. Die deden het uitstekend. Dit jaar wilde ik eens wat meer proberen, zonder er teveel aan hoeven doen. Wel vind ik dat wát er staat goed verzorgd moet worden.

Waar: klein, winderig, warm balkon op het zuidwesten.

Hoe: In bloembakken, gewone potgrond.

Hulpmiddel: Een Blumat watergeefsysteempje. Op een balkon is een goede, regelmatige watergift essentieel. Mijn ervaring is dat dat op warme dagen 2x daags moet (schudden voor gebruik hoeft niet). Dat kan ik lang niet altijd, en dat wil ik ook niet (gedoe!). Toch wil ik een goede verzorging. Daarom gebruik ik Blumat, voor mij ideaal: eens in de week watergeven komt me beter uit dan 2x per dag.

Wat:

- Struiktomaten: Balkonstar

- Peper: gewone spaanse (cayenne) pepers, dit voorjaar gezaaid.

- Aardbeien: gekregen stekjes, doordragers, soort onbekend.

- Aardbeien: Sarian F1, dit voorjaar gezaaid

- Lavendel: dit voorjaar gezaaid.

- Rozemarijn: dit voorjaar gezaaid.

Ik ben dus aan de ene kant makkelijk (niet teveel gedoe met verzorging), aan de andere kant wil ik planten liefst vanuit zaad opkweken. Ook als dat moeilijk schijnt te zijn (rozemarijn!).

Op 5 mei gingen de tomaten naar buiten. Wel vroeg. maar goede weersverwachting. En ze werden te groot voor binnen.

29zx0na.jpg

Hoe staat het er nu (zaterdag 18 juni 2011) voor:

De struiktomaten gaan prima, door het grote aantal bloemen /minivruchtjes wordt het binnenkort tijd om te gaan "krenten".

2r1zsko.jpg

De pepers gaan binnenkort echt bloeien.

2ue1udz.jpg

De aardbei stekken gaan redelijk goed, echter nog weinig bloemstengels. (nu geen foto)

De gezaaide aardbeien gaan uitstekend. De eerste bloemstengels verschijnen. Tot nu toe gaat het beter dan alles wat ik aan andere ervaringen gelezen heb.

15hzjiw.jpg

De lavendel: kleine, maar mooi compacte plantjes (rechts twee stekprobeersels)

2rwntsg.jpg

De rozemarijn (nog in de vensterbank). Tja, dat schiet niet op. Er komt iets groens op, maar of het wat wordt?

(Wordt vervolgd)

Edited by Guest

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Maandag 27 juni: Gezaaide struiktomaten (Balkonstar) gaan goed.

Foto's kunnen vertekenen. Daarom maar eens -had ik nog ergens- een uitgeblazen kippe-ei (maatje L) ernaast gehangen. Optimistische ETA (=Estimated Time of Arrival) eerste rijpe tomaat: nu + 2,5 wkn = 16 juli. Ik weet alleen nog niet hoe laat precies

En, ze staan gewoon buiten, op het zuidwesten, in de regen als die er is, zonder afdakje:

rur2o4.jpg

En: Ze zullen het verwachte enorme noodweer morgen toch wel overleven?

Edited by Guest

Als je op een balkonnetje zit zal t wel meevallen. Je hebt aparte plantenbehanging

Mocht je er zeker van zijn dat er niets mee gebeurd (die tomaten) dan kan je er even een zeiltje boven hangen voor t begint te onweren. Had iets gehoord over hagel maar zeker weten doe ik t niet.

Good things come in small packages

• 2 weeks later...

Een update. Het is de afgelopen tijd aan de frisse kant geweest, en alles staat in weer en wind.

De gezaaide Balkonstar tomaten: gaan nog steeds goed:

x1m3ie.jpg

De 2011 gezaaide Sarian aardbeien, die gaan uitstekend (en waarom aardbeien zaaien: gewoon, omdat het kan. Zaaien vind ik nu eenmaal leuker dan stekken of complete planten kopen). Veel bloemstengels, veel bloemen. Ik verwacht de eerste rijpe aardbeien over ongeveer 2 weken. Ik hoop wel dat ze te eten zijn!:

23y2x.jpg

De 2011 gezaaide pepers gaan redelijk goed. Ze staan, zoals alles, gewoon buiten. In een kas zou het sneller gaan. Inmiddels zijn de allereerste vruchtjes (een paar mm groot) te zien:

2eofqeo.jpg

De 2011 gezaaide rozemarijn. Ze groeien iets, maar langzaam! Ik heb ze zonet verpot. Tijdens verpotten merkte ik dat de wortels erg lang zijn. Wellicht was het zaaibakje van slechts 3 cm diep een remmende factor. Maar goed, alleen al die dingen laten kiemen schijnt al een prestatie te zijn. (Het middelste plantje heeft wat vraat. Ik wilde proeven of het geen lavendel was, die stond daarvoor in hetzelfde bakje) :

73jvo7.jpg

Een verticale tuin? Daar heb ik wel over nagedacht. Ik kan echter niet veel de hoogte in (ramen), ook watergeven wordt dan een probleem. Nu doet Blumat dat voor mij, geheel automatisch, geen omkijken naar, behalve eens per week het watervat bijvullen. Blumat is denk ik niet goed toepasbaar op een aardbeiton-achtige constructie.

• 3 weeks later...

De stand van zaken op donderdag 28 juli:

De Balkonstars gaan goed. Nog slechts een paar dagen tot de eerste echt rijpe tomaten.

Balkonstar: een makkelijke, vroege soort struiktomaat, geschikt voor buiten. Zaadvast (geen F1) , geeft -voor een struiktomaat- grote vruchten.

769_ba796dd7dd04ab11d4783f3e2095ae1f.jpg

De 2011 gezaaide Sarian aardbeien gaan wat traag, maar goed. Eerste vruchten al groot, en bijna rijp.

769_1b265817432631130757c3d2e137a29b.jpg

Aan de gekregen aardbeistekken kwamen maar geen bloemstengels. Deze week opgeruimd. Wortels zagen er bruinig uit. Waarschijnlijk een beginnersfout: te vroeg / teveel mest.

De cayenne pepers:

769_a3745535e8f6f178c52c9bde46127915.jpg

De 2011 gezaaide lavendel:

769_29a0ccc2c8dff6399a066956c3dbb3e5.jpg

De 2011 gezaaide rozemarijn (schiet niet op, maar ze leven in ieder geval nog):

[edit]: ik vergelijk nu even met een foto van 8 juli: traag, maar er zit duidelijk schot in.

769_62e32e872452b8ff23c40d74088e1438.jpg

De prijsradijzen: zie het prijsradijzen topic.

Over de weersomstandigheden op een balkon, 7 meter boven de grond, in de stad: Sinds kort heb ik een budget weerstation, gekoppeld aan een PC en website (meer? -> klik op de banner onderaan mijn post). Ik merk dat de temperatuur gemiddeld 2 graden hoger is dan vlakbij, buiten de stad (vliegveld Zestienhoven). Gunstiger omstandigheden dus. Groot nadeel van een balkon: watervoorziening. Maar daar heb ik ook wat op gevonden ...

• 3 weeks later...

Stand 14 augustus:

De vorige keer (28 juli) waren de eerste tomaten bijna rijp.

Nu inmiddels ongeveer 3 kg geoogst, met -als het meezit- nog iets in het verschiet. En dat van 4 struiktomaatjes.

Dit is er nu -na wat driftig snoeien- nog over is:

769_64891dfaf0cc2330ede6f9068e2d93ab.jpg

De Sarian aardbeien hebben inmiddels hun eerste oogst(je) opgeleverd. Vrij weinig, wel uitstekend smakend. De volgende, grotere oogst komt eraan:

769_ac59ed112379cb7d54936a62dce849ea.jpg

De cayenne pepers. Gaan nog goed. Eentje geproefd, was nog zo groen als gras, en zo smaakte ie ook. Nog maar even wachten tot roodkleuring dus.

769_50f705c5f925b5fa3b7bb9c5504caa61.jpg

De 2011 gezaaide lavendel. Gaat uitstekend (en het zou nog beter gaan als ik zou verpotten):

769_44dc53f0ef0b26a81128a728f25fdd0e.jpg

De 2011 gezaaide rozemarijn. Tja, het schijnen trage groeiers te zijn. Ze zien er wel erg gezond uit:

769_3af8d57b4f96608c0ea280f6dc45460d.jpg

Het ziet er leuk uit bij je.

Ik ben een beetje jalours op je tomaten. Heb er nog geen een uit eigen kweek... Er wordt er nu eentje orange - hoop dat de ziekte daar niet meer toeslaat voordat ik hem opeet (of mijn dochter).

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 1 month later...

Vorige bericht: 14 augustus Het is nu 18 september.

Tomaten:

De laatste tomaten zijn op 21 augustus geoogst. Alles is er rijp vanaf gekomen, geen enkele last gehad van phyto ...

Totale opbrengst van 4 struiktomaatplantjes: 3300 gram. Andere jaren waren beter, maar toch niet gek.

Hier nog even een foto van 5 augustus:

769_0a93c3cba2328721ec5a5b47863962fe.jpg

Sarian aardbeien:

Dat loopt nu op het eind. Ik ben niet helemaal tevreden over de opbrengst, had iets meer verwacht. Wel tevreden over het in hetzelfde jaar zaaien en oogsten. Dit was mijn allereerste aardbeienjaar. Veel geleerd, o.a. over al dan niet bijmesten!

769_906ae8c07a1cfa58660bc619d762aa8e.jpg

Wat staat er nu nog buiten:

- Uiteraard de kerstaardappels (in de witte emmer)

- Lavendel, en in diezelfde bak 2 minuscule rozemarijn plantjes.

- De wedstrijd radijzen (2e poging, gezaaid 17 augustus)

- Verder nog wat buxus stekken; euonymus stekken

769_2b223738f76bb6366c2e36b542920bf5.jpg

We gaan naar binnen, en daar staat:

- Cayenne peper. Een paar weken geleden naar binnen gehaald. Binnen afrijpen gaat prima, de laatste pepertjes kunnen binnen / over een weekje geoogst, en de planten opgeruimd.

769_68cc3e1ddb74f8b0416a5d11872ad653.jpg

- Rozemarijn. Dit voorjaar gezaaid. Altijd binnengestaan (maar niet van een oud dametje geweest ). Niet echt groot, zien er wel heel gezond uit (een stuk beter dan die buiten).

769_e7492e906f42a0a683c4ce3dcd4e5616.jpg

- Gember. Maanden geleden een stukje wortel in een potje gedaan. Schijnt groot en lastig te gaan worden (net zoals kindertjes?), maar weggooien kan altijd nog. (De basilicum (inmiddels 3e zaai) staat toevallig ook op de foto. Niks over te melden: als basilicum niet lukt kun je beter een andere hobby gaan zoeken)

769_0e057bb11801589478f2e47c8b7ff987.jpg

- Tomaten (Balkonstar) en pepers (Cayenne). De bedoeling is dat die de komende periode goed blijven groeien, en dat de tomaten rijp zijn met kerstmis. Ik hoop dat ze dat begrepen hebben.

769_da4b91ad04fe40e9d706ffb44c328518.jpg

Zo, dit is de afsluiting van 2011. Vorderingen met kerstaardappeltjes / kers(t)tomaten / wedstrijdradijzen in de betreffende topics.

Tot volgend voorjaar!

Edited by Guest

We gaan naar binnen, en daar staat:

- Cayenne peper. Een paar weken geleden naar binnen gehaald. Binnen afrijpen gaat prima, de laatste pepertjes kunnen binnen / over een weekje geoogst, en de planten opgeruimd.

Waarom ruim je de peperplanten op?

Je kunt ze ook overhouden en veel meer en vroeger oogsten in 2012 aan diezelfde plant.

De planten moeten dan eind sept. ontdaan worden van bloemen en pepers en tot op 1/3 worden teruggesnoeid. Niet te veel water geven, wel zoveel mogelijk licht en boven de 18 graden houden.

Of heb je er geen plek voor?

Henk, aardige opbrengsten ook al viel het van de aardbeien wat tegen. Maar er hangt nog eea aan zo te zien.

Pepers.. als je er echt iets aan kan overhouden volgend jaar, gewoon proberen. Net wat je zegt, je kan t altijd nog weggooien. Leuk dat je van alles ook binnen nog laat groeien. Echt mooi zijn groenteplanten niet, maar als t je toch weinig uitmaakt dan zou ik t ook doen. Misschien begin ik er op zolder ook nog aan, die is warmer dan de rest van t huis.

Grappige teksten, keep on going

Good things come in small packages

• 2 weeks later...
OK, ik ga de cayenne peper fors terugsnoeien en proberen over te houden ...

Alle pepertjes zijn inmiddels rood geoogst. De planten kregen last van luis. Niet zo goed voor mijn andere vensterbankprojectje (tomaten en pepers met kerstmis zelfgeteelde-tomaten-met-kerstmis-t2878.html).

Daarom toch de pepers opgeruimd.

• Create New...