Ga naar inhoud

Zomerframboos?, bloei in takken van vorig en dit jaar

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb sinds een jaar of wat een gele zomerframboos in de tuin staan. De laatste vruchten hebben we daar een paar weken geleden vanaf gehaald.

De framboos heeft een tweetal grote eenjarige takken, beide komen vanuit de grond omhoog. Echter zag ik vandaag dit in een van de takken.

2016-08-02-1041111470132337.28

2016-08-02-1046151470132339.28

Bovenin een van de takken zie ik de beginselen van bloemen.

Wat moet ik nu met deze tak aan, Gaat deze volgend jaar ook nog vruchten geven?

aangepast door Gast
Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Gewoon de vruchten rijp laten worden en daarna heerlijk opeten.

komend jaar geven de zelfde takken opnieuw bloei en vruchten.

In de winter richting voorjaar wat bij mesten met wat goed ruim verteerde organische mest of droge korrel.

Geplaatst:

Indien op de nieuwe scheuten nu bloemknoppen zitten, is dit dan wel een zomerframboos?

ik had begrepen dat herfstframbozen nu knoppen hebben. Indien je eenjarig houd van herfstframbozen laat staan heb je in de zomer ook een paar frambozen.

Geplaatst:

Ik begin zelf te twijfelen. We hebben echter eind juni/begin juli al wat frambozen er af gehaald. Deze kwamen inderdaad aan scheuten die vorig jaar zijn blijven staan.

De plant produceerde twee nieuwe grote scheuten en de grootste van de twee heeft dus nu bloemknoppen.

Geplaatst:

Ik vind daar niets overduidelijks aan.

Een zomerframboos zou normaal gesproken nu geen bloemen moeten geven, een herfstframboos wel.

Deze kwamen inderdaad aan scheuten die vorig jaar zijn blijven staan.

En hebben die scheuten verleden jaar ook al vrucht gedragen?

Er is een geel zomer ras, meestal zijn gele frambozen echter gewoon de Fallgold (herfstframboos).

Geplaatst:

Een herfstframboos geeft toch geen vruchten in juni, Frans D? Ben zo goed als 100 % zeker dat het hier een zomerframboos betreft..

Sent from my MotoG3 using Tapatalk

Geplaatst:

Ja hoor; dat kan een herfstframboos wel.

Wanneer je bij een herfstframboos scheuten van verleden jaar laat staan, dan zal hij daar vroeg in het seizoen opnieuw vrucht op geven.

Vervolgens zullen zich bij die herfstframboos opnieuw scheuten in hetzelfde jaar ontwikkelen, die rond deze periode in de bloei gaan.

Indien je die scheuten weer laat staan, dan zullen deze volgend jaar weer vrucht geven.

Een zomerframboos geeft alleen vrucht op oud hout, de nieuw ontwikkelde scheuten van dit jaar geven volgend jaar pas vrucht.

In deze periode zullen de meeste zomerframbozen al klaar zijn met vrucht geven.

Bij mij ook en ik heb de betreffende oude scheuten al verwijderd om ruimte te geven aan de nieuwe scheuten.

Indien een nieuwe scheut dus hetzelfde jaar bloemen laat zien, dan is dat gedrag wat thuishoort bij een herfstframboos.

Daarbuiten is dit een gele framboos en in de meeste gevallen zal het dan om de Fallgold (herfstframboos) gaan.

Edit: Overigens is de titel misleidend m.b.t. de opmerking 1 jarige tak.

Dit is naar mijn mening geen tak van een jaar oud, daar is het blad te groen voor en de algehele ontwikkeling is er niet naar.

Het is dus een scheut die zich dit jaar heeft ontwikkeld.

Een oudere scheut (van verleden jaar), zal al last van bladverlies hebben en/of helemaal geen blad meer hebben en gestopt zijn met groeien.

Geplaatst:

Bedankt allen!

Ik heb de titel aangepast om het te verduidelijken. Ik was serieus overtuigd geraakt dat het een zomerframboos was. Helemaal omdat hij dus al frambozen heeft gegeven dit jaar.

Maar ik zou dus zelfs deze framboos als een zomerframboos kunnen snoeien en de nieuwe takken die dit jaar bloeien laten zitten. Die bloeien dan met een beetje geluk vroeg volgend jaar weer?

Geplaatst:

Ik laat meestal bij m'n herfstframboos een aantal sterke scheuten die al hebben gedragen staan, zodat ik het jaar erop al vroeg op die oude scheuten wat frambozen heb.

Wat wel een nadeel kan zijn, is dat in dezelfde periode er ook weer nieuwe scheuten opkomen en alles in het gedrang gaat komen.

Bij mij staat op één "rek" links van het midden een zomerframboos (Glenn Ample) en rechts van het midden een herfstframboos (Fallgold).

Onderstaand een foto van april dit jaar, waarbij je links de Glenn Ample ziet (in S vorm geleid vanwege de hoogte) en rechts de scheut die ik heb laten staan van de Fallgold die verleden jaar al had gedragen;

V2BYOwo.jpg

En hier kan je het verdere verloop van de groei zien.

hoogte-zomerframboos-t18318.html

Zoals je ziet is dat een behoorlijk gedrang geworden naar mate er meer bladgroen en zijtakken kwamen.

Dit jaar verwijder ik bij mij de scheuten van de herfstframboos als ze klaar zijn met vrucht geven.

Op die manier kan ik m'n zomerframboos wat meer de ruimte geven en als die volgend jaar klaar is, gelijk wegknippen om de nieuwe scheuten van zowel de Glenn Ample als de Fallgold de nodige ruimte te kunnen geven.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Het heeft in principe niets met geluk te maken.

Wanneer je een aantal scheuten die nu bloeien of vruchtzetting hebben laat staan na de oogst en niet wegknipt, dan komen daar volgend jaar ook weer begin van de zomer vruchten aan.

Is gewoon een eigenschap van de herfstframboos.

Geplaatst:

Ik heb de (lekkere) gele framboos Golden Everest. Deze staat overal te boek als zomerframboos, maar is het niet. Deze geeft ook vruchten op het nieuwe hout.

en als je dat laat staan de volgende zomer weer op het onderste stuk van het dan oude hout. Het kan dus geen zomerframboos zijn. Fallgold komt vaker voor; maar je kan dus ook een Golden Everest hebben.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...