Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Okee, mijn voortuin is zo goed als af, aan de achtertuin moeten nog wat dingetjes gebeuren maar dat is te overzien, en ik vind dat ik binnenkort wel tijd heb voor een volkstuin. Nu hebben we hier vier volkstuinverenigingen, en ik wil me niet bij alle vier op de wachtlijst laten zetten. Dus ik ga contact opnemen met de vereniging waar ik het graagst een tuin wil. Het zal hoe dan ook wel even duren voor er een tuintje beschikbaar is, maar dat vind ik niet zo'n probleem. November of januari of april is allemaal prima.

Maar. Ik heb wat moeite om te kiezen. Een van de vier (da's trouwens precies die waar Diana van de Mooie Moestuin tuiniert), valt al meteen af want dat is een dik half uur fietsen, dat is niet handig, hoewel de vereniging op zich me wel heel leuk en gezellig lijkt. Maar dan de andere drie:

Deze is het dichtst bij, ruim een kwartier lopen, middenin het hondenlosloopgebied (ideaal voor mij omdat ik dan met twee uitgerende moeie honden dingen in mijn tuintje kan gaan doen en tuin-tijd niet afgaat van honden-tijd). Op dit complex zijn aangelijnde honden toegestaan, bij de andere denk ik van wel, maar moet ik nog navragen.

gemeentelijke-volkstuinen17961471039207.jpg

Het is alleen wel een heel klein complex, met weinig voorzieningen.

Dan hebben we deze:

ons-belang88611471039206.jpg

Lijkt me een stikgezellige vereniging, en je mag daar ook konijnen of bijen (en kipjes?) houden. Klein half uurtje lopen, ook weer pal naast een hondenlosloopgebied. Ik vind die lange smalle tuinen wel spuuglelijk en heel lastig in te delen.

En dan tenslotte deze. Ook weer midden in hondenlosloopgebied (niks te klagen hier wat dat betreft), maar toch wel een half uur - 40 minuten lopen. Wel een heel mooi vrij nieuw en groot complex, veel voorzieningen. (En aardige mensen! Een van mijn loeders kroop eens tussen de spijlen van het hek door en toen wist ze niet meer hoe ze terug moest komen, stond ze daar te panieken tussen iemand zijn worteltjes , en een aardige meneer liet me door het hek om het monster weer in handen te krijgen.)

groenewoud95911471039205.jpg

Op de fiets zijn ze alle drie goed te bereiken, qua ligging verschillen ze niet heel veel behalve dat nummer 1 wat beschutter ligt en 2 en 3 's winters meer last zullen hebben van kou en wind. Het is allemaal kleigrond, waarbij 1 wat lager ligt en dus waarschijnlijker meer last van nattigheid en minder last van droogte.

Ik heb eerlijk gezegd alleen maar een heel lichte voorkeur voor een van de drie, dus ben wel benieuwd naar wat jullie vinden.

Geplaatst:

Blijft lastig om alleen op een foto te kiezen, maar het geeft wel al een idee hoe het eruit ziet.

Bij een vereniging telt ook vaak mee;

- Wat voor een sfeer er heerst.

- Hoe streng worden de regels gehandhaafd en wat zijn exact de regels.

- Hoe wordt er tegen nieuwkomers aangekeken.

- Hoe zijn de voorzieningen.

En dan resteert nog hoe de omstandigheden zijn wat betreft de teelt (grond, afwatering, etc.).

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik nog nooit bij een moestuinvereniging heb gezeten, maar wel bij een WSV.

Het wil bij een vereniging nog wel eens voorkomen, dat de oude garde een hechte kliek is waar je als buitenstaander, altijd een buitenstaander blijft.

Daar was dat gelukkig niet zo, je werd juist door die oude garde onder hun hoede genomen en m.b.t. de regels werd er toleranter met je omgegaan, omdat je een nieuwkomer was.

Zo op het oog lijkt nummer drie een mooie vereniging.

Huizen in de buurt kan prettiger zijn als een afgelegen gebied i.v.m. kans op inbraak.

Geplaatst:

Wat Frans zegt dus.

Zelf zou ik ook navragen of er veel gestolen wordt (materiaal, oogst). Mocht dat het geval zijn, dan zou ik toch verder kijken. Niets is zo frustrerend om je oogst te zien verdwijnen omdat dieven je voor zijn geweest.

Puur op basis van de Google-Earthfoto's zou ik voor moestuin 1 kiezen. De ligging is beschut (niet winderig in de polder bv) en mooi, voor zover ik dat op basis van deze plaatjes kan beoordelen.

Succes met de keuze!

Geplaatst:

Dank voor jullie reacties!

Ik ben het met Frans eens dat 3 wel een goed georganiseerde vereniging lijkt met een heel mooi complex. Je hebt daar ook standaard (eigendom van de vereniging) een kas en een opbergschuur op je tuin. Dat zal uiteraard ook wel in de huurprijs verdisconteerd zijn, maar het is ook wel wat waard als je die zaken niet zelf hoeft aan te schaffen.

Toch neig ik naar 1, ten eerste omdat het zo lekker dichtbij is (nog geen 5 minuten fietsen), en ten tweede om wat Flup zegt over de ligging. Nummer 2 en in mindere mate 3 liggen tussen de weilanden, het kan het daar echt ijzig koud zijn als er wat wind staat , en het waait er vaak, en 's zomers kan het juist zinderen van de hitte op die open vlakte. Nummer 1 ligt net achter de dijk, en aan drie kanten staat hoge begroeiing, waarbij alleen de zuidkant vrij open is.

1 en 3 hebben huizen in de nabijheid, 2 ligt vrij geïsoleerd, daar is ook al eens een tuin in de fik gestoken.

Ik denk dat ik van de week contact op ga nemen met nummer 1, en dat ik direct zal vragen naar de regels etc. Als die me niet bevallen of er is een jarenlange wachtlijst, dan ga ik toch maar eens kijken naar nummer 3.

Geplaatst:

Sowieso niet over één nacht ijs gaan, aan zo'n keuze als deze, zit je als het goed is de komende jaren vast (je doet zoiets niet voor even).

Het is dan vervelend als je over bepaalde dingen heen hebt gekeken die je later dwars gaan zitten.

Houdt verder rekening met eventuele werkdagen, die de meeste verenigingen hebben.

Het complex en de voorzieningen worden bij een vereniging voornamelijk door de leden zelf bijgehouden en daar zijn die werkdagen voor bedoeld.

Hoeveel werkdagen er zijn hangt van veel dingen af; de grootte, het aantal leden, de voorzieningen en de ouderdom en staat ervan, aanwezige beplantingen etc.

Veel begroeiing in de buurt zal veel bestuivers aantrekken en een zekere beschutting bieden, maar ook veel ander ongedierte en vogels aantrekken die het op je oogst hebben voorzien.

Bij verenigingen met veel leden, is er een grotere kans dat er iemand aanwezig is op het complex, waardoor eerder dieven, inbrekers en vandalen buiten de deur gehouden worden.

Kortom er zijn best wel veel dingen die zo'n keuze beïnvloeden.

Persoonlijk zou voor mij de heersende sfeer, ligging en de voorzieningen, de belangrijkste keuzemakers zijn.

Geplaatst:

Waarom maar op 1 plaats het regelment opvragen ? Bij meerdere kunt je vergelijken .

Een bezoek aan de verschillende complexen kan lijkt me ook leerzaam zijn

- hoe zijn de mede tuinders ?

- welke manier van tuinieren passen zij toe en welke manier wil je zelf toepassen ? Gemakkelijker als er gelijk gestemde ook op het complex zitten .

Misschien als voorbeeld een tuincomplex waar traditioneel word gewerkt (dus grond moet zo wie zo omgezet worden door te spitten fresen volgens het grootste deel van de medetuinders ) En jij bent van het princiepe is niet nodig en verstoord enkel het bodenleven . Ik denk dat je bij sommige al een stempel zal hebben voor het eerste plantje /zaadje geplant is .

Geplaatst:

Gewoon jezelf wél op alle wachtlijsten laten plaatsen. Je weet nooit hoe lang het duurt. En degenen die bij ons op de wachtlijst komen doen dat ook gewoon (zonder dan ook te melden als ze elders een tuin hebben gekregen ).

Lengte van de wachtlijsten opvragen evenals eventuele wachttijd (nooit precies te zeggen natuurlijk).

En inderdaad ook de reglementen en voorwaarden etc.

En daarna kun je de drie complexen gewoon wat vaker bezoeken om de sfeer te proeven. Tegen de tijd dat je dan ergens aan de beurt bent weet je vast wel of je op dat complex wilt tuinieren of liever op één van de anderen.

Ik vind nr. 1 er wel erg knus bijliggen.

Geplaatst:

Nou, het loopt allemaal anders, ik ga morgen kijken op complex 3 en ik heb keus uit 2 tuinen!

Ik had er nog eens heel diep over nagedacht, alle voors en tegens afgewogen en toen vanochtend een mail gestuurd om me op de wachtlijst voor 3 te zetten. Een kwartier later werd ik al gebeld, want van de 9 mensen op de wachtlijst die ze van de week hadden gebeld hadden er 7 geen zin of geen tijd meer. Was een heel leuk gesprek. Er zijn dus 3 tuinen vrij, 2 per direct en 1 eind van het jaar. Degene voor mij op de lijst heeft uiteraard eerste keus. Dus afhankelijk van wat hij of zij kiest, wordt het een tuin van 145, 155 of 187 m2. Met kas en met opbergschuur.

Ik vind het zo spannend!

Geplaatst:

Spannend! Dat is wel lekker snel, kun je meteen beginnen met je tuin. Ga je ook nog kijken naar de liggingen van de grondstukken op het complex? Wie weet leer je dan ook al je buren kennen.

Geplaatst:

Flup, bedoel je met ligging of ze op het zuiden of noorden etc liggen?

Ik heb al gekeken op de plattegrond en ik denk dat ik weet om welke tuinen het gaat, Ik weet niet of het heel veel uitmaakt. De kleinste ligt op het noorden (dat wil dan zeggen dat de ingang met direct de kas en de schuur aan de zuidkant liggen), maar dat betekent een schaduwplek vlak voor de schuur, dat is misschien juist wel prettig voor een zitplekje. Noordenwind komt dan natuurlijk wel ongehinderd de tuin in. Die van 155m2 ligt op het zuiden (denk ik hoor), maar die komt pas eind van het jaar beschikbaar. De grootste ligt volgens mij op het oosten.

Qua afwatering en bewatering zit het wel goed, het is een vrij nieuw complex (geopend in 2003, toen is de vereniging verhuisd vanaf een andere locatie), en er is volgens mij wel over nagedacht. Als de dijk doorbreekt is het finito , maar anders moet er denk ik heel wat gebeuren wil het onder water lopen of compleet uitdrogen.

Wat buren betreft, het lijkt me stikgezellig om af en toe een praatje te maken met tuinburen en om de nodige verenigingsactiviteiten te hebben. Waaslander waarschuwde me al dat ik niet al te permacultuurbiodynamisch moet drammen , maar dat komt wel goed hoor. Ik ga morgen wel vragen naar het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen, maar aangezien er in het huishoudelijk reglement al het een en ander staat over milieuvriendelijk bestrijden denk ik dat het wel mee gaat vallen. En verder mag iedereen van mij tuintjes spitten tot hij of zij rugklachten krijgt, ieders eigen keus, en ik doe het anders, zonder iemand daarmee in de weg te zitten. Ik ga geen paardenbloemen en brandnetels kweken, ik ben van plan de boel netjes in te gaan delen in vakken (misschien wel diagonaal, en dan 1 vak altijd vol bloemen gewoon voor de gein en voor het effect als Google Maps weer eens overvliegt). Zeker de eerste tijd ga ik ook rekening houden met wisselteelt, en ik wil ook graag weten wat er waar in ieder geval dit jaar op de tuin en in de kas is verbouwd. Eerst maar even de boel organiseren, aan de bodem gaan werken en dan zien we wel.

In het reglement staat ook dat je je tuinafval dient te deponeren op je eigen composthoop. Ik heb reglementen van andere verenigingen gelezen waar het in de daartoe bestemde containers moest, dus bij mij kunnen ze al niet meer stuk.

Ik kreeg trouwens vanavond nog een mail met meer info, en ook de exacte kosten (had ik ook telefonisch al doorgekregen). Ik ga jaarlijks 164,72 betalen(104,72 grond, 35 euro voor de schuur en de kas en 25 euro contributie), eenmalig inschrijfgeld is 50 euro en dan nog 95 euro borg/sleutelgeld. Dat zijn toch heel beschaafde prijzen?

Verder is de boel wel strak geregeld, schuurtjes moeten allemaal dezelfde kleur geverfd, diverse verenigingsactiviteiten zijn verplicht, je mag geen tweede kas op je tuin zetten, en zo zijn er nog wat zaken, maar dat vind ik gek genoeg ook wel prettig. Als logische regels duidelijk zijn vastgelegd, krijg je veel minder snel conflicten.

En iets wat ik me vandaag pas realiseerde; vrijwel elke tuin heeft aan een kant vrij uitzicht over de velden. En ik werk heel veel thuis. En ik heb een laptop. Ik kan daar aan de rand van mijn tuintje een stoeltje en een tafeltje neerzetten en dan kan ik daar gewoon gaan zitten werken met twee moegerende honden aan mijn voeten. En af en toe naar de velden staren.

Ik had echt niet verwacht dat ik al zo blij zou zijn met die tuin terwijl ik nog niet eens weet welke tuin ik krijg. Maar niks meer aardappels in de voortuin, geen geklooi meer met geen ruimte, mijn dapper worstelende paprika's voortaan lekker in de kas, ik ben echt helemaal happy.

Geplaatst:

Alvast gefeliciteerd!

Maar goedkoop kan ik dit niet noemen... Misschien voor Randstadnormen wél goed aan de prijs.

Ik betaal 40 euro voor 175 m2 en 18,75 (contributie) per jaar... Dat zijn wel enorme verschillen.

Vind ook raar dat je 35 euro per jaar voor je schuurtje/kas moet betalen...

Geplaatst:
ik ben echt helemaal happy.

Kan ik me helemaal voorstellen

Nu lekker plannen maken, en probeer uit te vinden wat je voorganger waar verbouwd heeft in verband met wisselteelt. Succes

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Gefeliciteerd pippi, veel plezier ermee toegewenst.

Huur van 35 Euro per jaar voor het schuurtje + kas vind ik wel meevallen, een garage bij mij in de regio kost al zomaar +/- 200 euro per maand.

Ze zijn beiden door de vereniging neergezet en dus eigendom van de vereniging.

Naar ik aanneem zal dus ook het onderhoud ervan (verven enzo.) gedaan worden door de vereniging tijdens werkdagen.

Ik zou nog wel even voor de zekerheid navragen of beiden ook zijn verzekerd op naam van de vereniging.

Geplaatst:

Het was een leuke kennismaking vanmiddag. De meneer die me rond leidde op het complex was een enthousiast tuinier, heeft me uiteraard ook zijn eigen tuin laten zien (en zijn kas, prachtige paprika's had hij!). Het is echt een heel mooi complex, en ik vond het erg leuk om alles zo uitgebreid te zien te krijgen, van de waterpomp tot het clubhuis.

Natuurlijk heb ik ook de drie tuinen gezien die beschikbaar zijn. Tuin 1 (145 m2) is betaald tot eind van het jaar maar de huurder is al vertrokken. Als ik die zou nemen hoef ik voor dit jaar behalve de eenmalige kosten dus niets te betalen. Maar, het is wel te zien dat er al een tijdje niks meer aan is gedaan. Het schuurtje moet geverfd, de heg aan de achterkant moet drastisch gesnoeid en het onkruid staat tot je knieën. De meneer van de vereniging verzekerde me wel dat de tuin niet in die staat zou worden overgedragen. Op zich is het verder een leuk tuintje, en er is absoluut iets van te maken, maar het oogt klein (zei ik, die nou in een achtertuin van nog geen 60m2 tuiniert )

Tuin 2 (155 m2) komt pas eind dit jaar vrij, ziet er perfect uit, ligt pal op het zuiden, heeft een mooie perenboom achterin, en staat nog vol met allerlei groente. Deze huurder heeft inmiddels een andere tuin en is nog aan het verhuizen, en laat zijn oogst van dit jaar natuurlijk niet achter, en heeft daarom even twee tuinen.

Tuin 3 was al vergeven aan een bestaande huurder die een grotere tuin wilde, zijn tuin was weer overgegaan naar iemand die een tuin naast haar zus wilde, en zo waren er volgens mij nog meer verschuivingen met mensen waardoor er uiteindelijk toch weer een tuin vrij kwam, van 220 m2.

Die tuin zag er ook weer netjes uit, en heerlijk veel ruimte. De meneer van de vereniging gaf me groot gelijk dat dat mijn eerste keuze zou zijn. Ik had ook uitgelegd dat ik nu in mijn achtertuin continu tegen het probleem van ruimtegebrek aan loop, en dat ik me nauwelijks voor kan stellen dat ik teveel grond zou kunnen hebben. Hij was het roerend met me eens, zei dat hij zelf een boomgaardje zou aanplanten aan het einde, en/of nog meer aardappels telen.

Morgen of overmorgen komt degene die voor mij op de wachtlijst staat kijken, en het is dus afwachten voor welke tuin die kiest. Als die gaat voor de grote, dan heb ik nogal een dilemma, want dan is het per direct het kleintje dat me niet echt aanspreekt, of nog een paar maanden wachten op tuin 2.

Daar komt dan nog bij dat we langs een paar tuinen zijn gelopen waarbij de meneer min of meer aangaf dat het niet lang zou duren voor die mensen zouden kappen. Mensen die dit jaar waren begonnen, of dit jaar naar een grotere tuin waren gegaan en zich toch wel duidelijk hadden verkeken op het werk aan een (grotere) tuin. En daar zat er eentje tussen van bijna 300 m2. Ik werd even helemaal hebberig van al het heermoes dat daar stond.

Nou ja goed, afwachten dus, en als mijn eerste keus van 220 m2 van de week toch vergeven is ga ik heel goed nadenken welke ik dan kies.

Erny, inderdaad bizarre verschillen, maar ik weet dat je in Rotterdam iets van 1,50 per m2 betaalt, dat is bijna 3 keer zoveel als wat ik ga betalen. En dat heeft natuurlijk alles te maken met grondprijzen.

Vind ook raar dat je 35 euro per jaar voor je schuurtje/kas moet betalen...

Het gaat hier om schuurtjes en kassen die eigendom zijn van de vereniging en die al op je tuin staan he? Als ik die zelf zou willen neerzetten ben ik zelfs tweedehands al meteen 10 of 20 keer zoveel kwijt. En het zijn mooie kasjes, iets van 10m2, voor mij meer dan genoeg, en stevige goeie schuurtjes van ongeveer dezelfde omvang.

De link naar de site van de vereniging: http://www.vtvgroenewoud.nl/

Oh, en niet onbelangrijk: ik ben vandaag heen gefietst via route 1 en terug via route 2. Die laatste is aanzienlijk sneller, 12 minuten fietsen. De langere route was wel heerlijk fietsen in het zonnetje, langs paadjes waar ik nog nooit was geweest met weitjes met geitjes en paarden en ouwe boerderijtjes. Als het lekker weer is, is dat ritje ook echt geen straf.

Sorry voor al die lange lappen tekst hoor mensen, maar Ik heb er echt stikveel zin in!

Geplaatst:
Gefeliciteerd pippi, veel plezier ermee toegewenst.

Huur van 35 Euro per jaar voor het schuurtje + kas vind ik wel meevallen, een garage bij mij in de regio kost al zomaar +/- 200 euro per maand.

Ze zijn beiden door de vereniging neergezet en dus eigendom van de vereniging.

Naar ik aanneem zal dus ook het onderhoud ervan (verven enzo.) gedaan worden door de vereniging tijdens werkdagen.

Ik zou nog wel even voor de zekerheid navragen of beiden ook zijn verzekerd op naam van de vereniging.

Dat laatste lijkt me logisch, als het nodig is worden ze ook op kosten van de vereniging vervangen. Klein onderhoud is wel voor de huurder qua werkzaamheden, dus eens in de zoveel jaar moet bijvoorbeeld het schuurtje geverfd, maar materiaal (verf, onderdelen, schroeven en spijkers etc) wordt allemaal door de vereniging beschikbaar gesteld. Een aantal schuurtjes is ook al vervangen, zelfde formaat maar net een tikje robuuster.

Geplaatst:

Ik heb hem! De grote, 220 vierkante meters!

De mensen die hem nu hebben zijn nog bezig met verhuizen naar een andere tuin, ik krijg een seintje als ze over zijn. De grondprijs hoef ik pas te gaan betalen vanaf 1 januari 2017, dat is ook wel prettig.

Ik ben al een beetje begonnen met indelen op een Excelsheet, zoals ik ook heb voor de achtertuin, Maar dit is wel andere koek zeg, wat is dat groooot! Ik ga wel proberen om het zo efficiënt mogelijk aan te pakken, eerst de bedden klaar maken waar straks het eerste spul in komt, en zorgen dat de kas klaar is voor wat er van de winter nog in kan. Die kas, daar moet ik me echt nog heel goed over gaan inlezen wat betreft mogelijkheden en wat je wel en niet moet doen. Wat betreft de volle grond wordt het denk ik wat te laat voor groenbemesters, dus dan denk ik toch maar bedje voor bedje afdekken met karton, compost kopen (dat is wel effe een uitgave maar ik heb daar natuurlijk nog nul eigen compost) en dat zuinig aanbrengen en dan een dikke laag stro of blad erop. Met een beetje geluk moet dat volgend voorjaar al wel wat effect hebben op die (traditioneel bewerkte) grond.

Creatieverig aan de slag met verhoogde bedden, keyhole-bedjes en hügel- of lasagnebedden komt allemaal later wel, ik ga alleen wel vast plekjes reserveren voor vaste planten en wellicht wat fruitbomen. Ik wil in 2017 vooral proberen om zoveel mogelijk opbrengst te genereren. En dan is alles wat ik in 2016 heb genoteerd opeens wel heel waardevol, want ik weet nu dat ik bijvoorbeeld veel meer aardappelen en bonen en paprika's nodig heb, en veel minder tomaten en dat ik die ananaskers helemaal achterin moet zetten waar hij zonder overlast die anderhalve meter hoog en breed kan worden etc etc.

Ik ben echt in de wolken met mijn nieuwe gigagrote tuin!

Geplaatst:
leukleuk!

je bent nog niet te laat voor groenbemesters hoor. ligt een beetje aan het soort maar te laat is het zeker niet.

Ja leuk he? Ik loop echt te stuiteren, zoveel grond straks, en die kas!

Wat ik heb liggen aan zaden van groenbemesters zegt op de zakjes dat ik aan de late kant ben, zeker als het nog een paar weken duurt voor ik echt aan de slag kan in die tuin. Wat zou jij nog zaaien dan?

Geplaatst:

leuk, je tuin

ik zou nu nog winterrogge zaaien

(en de rogge volgend voorjaar laag afsnijden en de stoppels onderwerken en de korrels oogsten voor een broodje en het stro op de paden leggen win-win-win)

en als de compost heel duur is een half jaartje overslaan en meteen beginnen met de opbouw van nieuwe hopen/bakken/gaaskooien

hier verzamelen we groen en bruin van de tuin, koffie van de kantine, blad vanachgter het huis en de buren, gaat razendsnel

Geplaatst:

Gefeliciteerd! Wat is dat snel gegaan. Die kas is ook fijn

Maar die compost is geen must hoor; zegt RobO ook al.

Je kunt ook bij paardenmensen mest halen (is meestal gratis) en in de herfst heel veel blad verzamelen (even nakijken welke soorten snel verteren). Verder: koffie en houtas verzamelen. Dan heb je gratis al veel voedzaam materiaal.

En als je dan ook nog plaatselijk bemest, dus t.z.t. alleen in het plantgat/ de zaaigoot, heb je ook niet meteen zo veel nodig en kun je de tuin rustiger en goedkoper opbouwen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Winterrogge klinkt goed, RobO, Dank voor de tip, dat ga ik zeker doen.

Gefeliciteerd! Wat is dat snel gegaan. Die kas is ook fijn

Maar die compost is geen must hoor; zegt RobO ook al.

Je kunt ook bij paardenmensen mest halen (is meestal gratis) en in de herfst heel veel blad verzamelen (even nakijken welke soorten snel verteren). Verder: koffie en houtas verzamelen. Dan heb je gratis al veel voedzaam materiaal.

En als je dan ook nog plaatselijk bemest, dus t.z.t. alleen in het plantgat/ de zaaigoot, heb je ook niet meteen zo veel nodig en kun je de tuin rustiger en goedkoper opbouwen

Er lopen paardjes in de weide tegenover mijn tuin, ik kan ook stiekem met een zakje poep gaan scoren daar.

Ik ben al afgestapt van het idee van compost kopen, dat wordt simpelweg veel te prijzig. Dus ik heb al wel zitten denken, ik heb nog twee volle vuilniszakken 'bruin' compostmateriaal (takken en takjes die ik zoveel mogelijk klein heb geknipt) die niet in de compostbak in de achtertuin meer passen. Ik heb straks als ik de achtertuin op ga ruimen ook bergen met groen spul en het is de goeie tijd voor veel herfstblad. Ik heb al een indeling gemaakt met wat waar komt, dus op de plekken waar bijvoorbeeld de courgette of ander 'laat' spul volgend jaar komt, kan ik best een lading takjes en bladeren en gemaaid gras gooien. Dat heeft maanden de tijd om ter plekke te composteren.

De vakken die ik straks het eerst ga beplanten ga ik wel voorbereiden met een laagje karton, wat eigen compost en versgemaaid gras of bladeren en misschien nog een laagje stro erbovenop, zodat de grond daar volgend voorjaar hopelijk goed genoeg is voor de eerste plantjes.

En de rest van de tuin zaai ik in met winterrogge of bedek ik met alles wat ik aan fatsoenlijk mulchmateriaal kan vinden. En zo moet het stapje voor stapje wel goed komen. Volgend jaar wil ik flink aan de slag met verhoogde (hügel- of lasagna-)bedden, maar voorlopig eerst maar zorgen dat die grond beschermd en gevoed de winter door komt.

Geplaatst:

Ter voorbereiding op al het werk straks heb ik vandaag bij de Lidl gevraagd of ik de stukken karton mag hebben die tussen de lagen frisdrank liggen. Dat mocht, ik mag alles meenemen wat 'los' ligt. Ik kom veel bij de Lidl dus ik kan daar flink wat karton gaan scoren. En dan ook nog vrij dun, onbedrukt, niet dat gepiel met kartonnen dozen die je uit moet vouwen en waar je plakband en stickers af moet peuren, en in een mooie maat van precies een m2. Ik heb gezegd dat ik 'veel' karton nodig heb, ik heb maar niet gezegd dat ik misschien wel 100 of meer van die dingen ga mee nemen.

Waar een mens al niet blij mee kan zijn he? Maar vorig jaar heb ik voor de achtertuin dus kartonnen dozen gebruikt, en nog vind ik wel eens een stukje plakband dat ik toen blijkbaar over het hoofd heb gezien. Dit is zoveel makkelijker!

Ik wou dat ik mijn tuin al had. Vanavond zou de penningmeester terugkomen van vakantie en dan hoort de meneer waar ik contact mee heb of ik de contributie heb betaald (ja, tuurijk heb ik dat ) en dan krijg ik een dezer dagen de sleutels en kan de tuin worden overgedragen. Ik kan echt niet wachten, ik wil zo graag door 'mijn' tuin kunnen lopen en bedenken (en noteren!) wat ik allemaal moet doen, en wat ik allemaal moet kopen en kijken naar de grond en uitvogelen wanneer de zon waar staat en wanneer er waar schaduw is, en jemig ik lijk wel zwanger.

Geplaatst:
:D

nesteldrang?

Zoiets is het wel ja.

Vandaag op bezoek geweest op de tuin en uitgebreid gesproken met de huidige huurders. Zij gaan verhuizen naar een andere tuin, die mensen verhuizen ook weer naar een andere tuin en aan het eind van die stoelendans zit wat vertraging, dus het zal nog wel even duren voor ik echt aan de slag kan, maar dat komt eigenlijk wel goed uit want ik heb het momenteel bommiedruk met werken omdat er een collega weg gaat.

In elk geval, leuke mensen, die huidige huurders. En (gelukkig) niet heel traditioneel aan het tuinieren. Er staat bijvoorbeeld phacelia als groenbemester op het veld waar de aardappels hebben gestaan, en de grond in de kas hebben ze dit jaar vervangen door een laag biologische tuingrond. En ik kreeg een plattegrond van de tuin met daarop wat er allemaal dit jaar heeft gestaan. Ze werken met een wisselschema met de klok mee, dus ik kan precies zien waar ik mijn aardappels volgend jaar kan zetten.

EN ik wordt straks de trotse eigenaar van een appelboompje en een (stoof)perenboompje allebei van een mooi plukbaar formaat en al vol vruchten, en ook nog een enorme vijg. Aan die laatste moet wel iets gedaan, de buren hadden al wat lopen mopperen over de schaduw die hij geeft, dus dat wordt flink snoeien en dan volgend jaar misschien stekken en het jaar daarop kappen. Hij is wel prachtig hoor, en tjokvol vijgen, maar hij staat op een heel onhandige plek (hij stond er al toen deze mensen de tuin overnamen), groeit elk jaar als een bezetene en ik zou misschien een stek helemaal achterin de tuin kunnen zetten met onder de grond een barriére van weetikveel, tuintegels ofzo, zodat de wortels alleen richting de strook gras achter de tuinen kunnen. Ga ik nog goed over nadenken.

Verder krijg ik ook nog eens gratis en voor niks een platte bak. Hij staat al een tijdje en de ramen kunnen een likje verf gebruiken, maar volgend jaar voor de meloenen is hij wel erg leuk. (Ik heb natuurlijk ook wel die kas, maar daar moet al zoveel in. )

Die aardige mensen laten ook hun compostbakken voor me staan, daar was ik ook erg blij mee. Twee grote houten bakken naast elkaar, zodat ik echt een lekkere hoeveelheid kwijt kan.

Ik heb er stikveel zin in, maar het is ook wel prettig dat ik nog even niet aan de slag hoef. Kan ik lekker puzzelen over de indeling, en de achtertuin opnieuw gaan indelen voor volgend jaar omdat daar nu weer minder groente en meer bloemen moeten komen, allemaal lijstjes maken van zaden en planten die ik wil... Kortom nog even een tijdje zwanger zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...