Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit jaar heb ik ergens een nest van hele grote wespen in de tuin. Die zijn zeker een cm of 4 groot en zeer agressief. Fatsoenlijk in mijn moestuin werken is er niet bij zo. De gewone hoornaars zijn het niet, die zien er anders uit en zijn ook niet zo agressief.

Geplaatst:

Als het Aziatische hoornaars zijn, is dat ook geen goed nieuws voor de bijtjes in de buurt. Ze staan op de lijst van invasieve exoten. Zo'n nest laat je best verwijderen.

Geplaatst:

Als het nest gevonden wordt, zal ik het zeker laten verwijderen, dat komt goed. Maar tot nu toe heb ik het nog niet gevonden.

Geplaatst:

Hier is het nest intussen vakkundig verwijderd en in een vuilzak afgevoerd. Als we een maand gewacht hadden, was dit nest volgens de brandweer al helemaal rond het krukje gegroeid. Ze hadden het druk met wespen verdelgen. Vandaag alleen al hadden ze 40 nesten op de agenda staan...

Geplaatst:

Fijn Claudia! Beter om zo'n wespennest te verwijderen. Grappig dat de brandweer hiervoor komt in Oost-Vlaanderen. Misschien ook wel in NL, maar ik heb er verder geen ervaring mee.

Geplaatst:

Gisteren opgeschrikt door een wesp die ook in de buurt van 4 cm komt en een enorm dik lijf had. Het geluid dat daar uit kwam deed mij toch wat achteruit stappen

Geplaatst:

Rondjes om je heenvliegen en je continu belagen als je rustig in de tuin (geen nest te zien overigens) bijvoorbeeld je bonen aan het plukken bent. Of rustig op het terras (zonder drank of eten) zit en je belaagd wordt door zo'n megawesp.

Als ik zie dat hommels, bijen en wespen ergens in de bloemen van mijn moestuin actief zijn, dan ga ik daar nooit werken. Maar deze megawespen zoeken je dus echt op en achtervolgen je ook als je wegloopt. En dat terwijl ze hier niet lastiggevallen worden door ons.

Geplaatst:

OK. Ik dacht gelezen te hebben dat de Aziatische frelon niet agressief is, maar wel als er een nest is. Misschien op zoek gaan en ook eens zien of je het verschil kan zien met de gewone frelon of hoornaar.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gisteren zag ik op het Jacobskruiskruid naast mijn braam ook een bijzonder grote wesp met geel achterlijf heen en weer gaan. Had ik hier nog nooit gezien, blijkt na wat googelen een hoornaar te zijn. Gelukkig maar eentje gezien, hopelijk niet meer in de buurt.

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

Actie om een betere ondergrond te creëren in mijn schuurtje voor het nestelen van de Franse veldwesp zoals het plakken van een ruwe plank tegen het binnendak van mijn schuurtje zo'n 1,5 jaar geleden heeft nog niets opgeleverd:

P102061017151557430595.JPG

In plaats daarvan gaat een jonge koningin weer gewoon aan de slag op een glad gedeelte van de schuur. Je kunt het eitje in een cel al zien, volgens mij ligt daar ook al een druppeltje nectar naast?:

P102061266781557430601.JPG

Ik heb meteen wat actie ondernomen om het nest bij het zwaarder worden en bij afbreken wat meer kansen te bieden. Meteen maar een dopje water erbij:

P102061319911557430607.JPG

Het bijenhotel gaat ook goed. De stokjes werden afgelopen periode stelselmatig uit de kast geplukt. Opnieuw vastlijmen en wat gaas ervoor helpt vast een beetje:

P102061691671557430610.JPG

Als je goed kijkt, zie je al wat bewoonde bamboestokjes:

P102062568941557430614.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Zoek de verschillen:

9 mei:

P102061266781557430601.JPG

20 mei:

P102064690191558382853.JPG

Het lijkt erop dat deze ijverige dame ongeveer 1 cel per dag bijeen kauwt. Let op de perkamentachtige structuur van de cellen.

Vorig jaar had ik geen nestje en had ik toch echt mijn binddraad gebruikt. Misschien heb ik dit nestje wel verstoord bij het vinden van de binddraad. Ik zie in elk geval geen koningin, maar er zitten wel eitjes in de cellen. Misschien zijn ze verdroogd, Er kunnen meerdere nesten vlak bij elkaar worden gemaakt, dus het hoeft geen oud of verlaten nest te zijn. Het spoeltje toch maar weer terug gelegd. Kijken of deze ook groeit.

Toch voortaan maar even goed kijken wat ik beetpak in mijn donkere schuurtje.

P102064970431558382860.JPGP102064891841558382857.JPGP102065150221558382866.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De koningin is op jacht geweest en lijkt haar prooi fijn te maken. Ze duikt diep weg in verschillende cellen. Ze is de zich ontwikkelende larven vast aan het voeren.

P102068719791559513146.JPG

P102069340271559512779.JPG

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Vanmiddag deze close-up van een nieuw Franse Veldwesp nest in mijn schuurtje gemaakt.Het zit vlak onder het ventilatierooster in de nok van mijn Keter schuurtje.

Wat kun je de larven goed zien! De eerste cel wordt dichtgemaakt door de larve zelf, maar als je goed kijkt zie je de bruine larvekop nog, zo dun is het dekseltje nu nog. Straks is het ondoorzichtig en zijdeachtig wit.

P1020755.thumb.jpg.7af7774c9920e6afe2ce78e73a05613d.jpg

• Like 2
Geplaatst:

@rorror, De Franse Veldwesp valt vooral op door de lange poten en de oranje voelsprieten. Ik heb al enkele jaren achtereen nestjes, maar ben nog nooit belaagd laat staan gestoken. Ze kunnen het wel en de steek is volgens de literatuur pijnlijk. Maar ze jagen op insecten en zijn niet geïnteresseerd in zoet, dus ze vallen mensen niet lastig. De nestjes zijn tot nog toe vroeg of laat van de aanhechtingsplek gekomen. Het hecht blijkbaar niet optimaal en het wordt natuurlijk zwaarder in de loop van de tijd. Vorig jaar had ik een ondersteuning gemaakt, maar de koningin is tijdens het zoeken van eten voor de koters waarschijnlijk verongelukt. Je ziet op deze foto maar 1 wesp, maar er zijn op dit moment nog 2 andere wespen bij betrokken en dat is toch bijzonder. In voorgaande jaren heb ik zelfs meer dan 1 nest gehad in het schuurtje.. 

De irritant wespen zijn Duitse wespen (limonadewespen) die mensen lastig vallen omdat ze na het grootbrengen van de kinders wisselen van voeding. Ze gaan zichzelf voeden met zoetigheid en dat vinden ze vooral bij ons.

Indeling van wespen vind je hier 

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mooie foto's, Oscar.

Hier zie ik er nog slechts af en toe eentje. En nog helemaal niet rond het buitenmodel buitendrinkbak van mijn kat. En dat terwijl het mij toch wel tijd lijkt om nesten te koelen.

Vervolgfoto's: graag.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 3 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

P1020801.thumb.jpg.8faefe9ad81b043a44293fb41c4b071f.jpg

Bovenstaande foto is weer 6 dagen later dan de foto in de vorige post. Het lijkt erop dat de cellen in het centrum een dunner dekseltje hebben dan de later gevormde dekseltjes.

Nog eens 3 dagen later lijken de gele pootjes door het dekseltje van de meest centrale cel te schijnen. Het duurt nu vast niet lang meer voor de eerst veldwesp wordt herboren. in de foto daaronder van dezelfde datum (5 juni) zie je de verschillende fasen van de ontwikkeling van de larve mooi terug.

P1020803.thumb.jpg.8dbdd2b185ac5bbaf70c6b4029042911.jpgP1020805.thumb.jpg.9e8897879a8462f70599a74ac8221c6e.jpg

7 juni:

P1020824.thumb.jpg.2a63c5a524cefd7e9accb703b82a2556.jpg

Veel foto's gemaakt in de hoop dat je een hergeboorte meemaakt, maar helaas!

9 juni verlaat een herboren veldwesp de meest centrale cel. De ring daar omheen volgt snel.

Foto van 13 juni; het wordt druk op het nest.

P1020853.thumb.jpg.470978820c6ccdb4b152650712a9e9bd.jpg

aangepast door oscardevos
  • Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Het lijkt erop dat er een tweede ronde komt , als ik de inhoud van de centrale cellen zo bekijk. Het nest blijft ook groeien, het aantal cellen neemt maar toe...

Bezig wespje!

P1020892.thumb.jpg.019b601b97cd837cbfca439240ce0ea6.jpg

Geplaatst:

Hallo @oscardevos,

Voor zover ik weet gaan de meeste wespen 's nachts meestal allemaal naar hun nest. Heb jij toevallig wel eens gezien of de Franse veldwespen 's nachts in hun nest rusten of ook enigzins actief zijn en/of aan hun nest bouwen?

Ik hoor overdag vaak veldwespen 'knagen' aan mijn tokinstokken, een verrassend hard geluid. 's Nachts hoor ik op zolder een vergelijkbaar knagend geluid, en ik vroeg me af of dat zou kunnen komen door een wespennest.  

Bedankt!

Geplaatst:

Hallo @irenevb, de Franse veldwesp en de agressieve Duitse wesp zijn beide papierwespen. De zeskantige cellen van de Franse veldwesp zien er van dichtbij perkamentachtig uit. Ze knagen de vezeltjes van hout met speeksel fijn en gebruiken dat als bouwmateriaal. Als je tonkinstokken vergelijkbare sporen laat zien als in dit artikel, dan heb je zeer waarschijnlijk te maken met knaagsporen van papierwespen. Dat kan dus ook de Duitse wesp zijn en als je dit knagend geluid ook op zolder hoort, dan zou dat best wel eens een slecht signaal kunnen zijn. Het kan zijn dat hier een nest wordt gebouwd, maar niet zeker natuurlijk. Het is in ieder geval goed bereikbaar en er zou ter plekke een nest gevormd kunnen worden. Misschien goed in de gaten houden of je activiteit gaat zien (continue in- en uitvliegen van wespen) en i.g.v. de Duitse wesp actie ondernemen. Hou er rekening mee, dat een nest van de Franse veldwesp in vergelijking met dat van een Duitse wesp klein blijft. Het lijkt me dat voor het bouwen van een nest van de Duitse wesp meer knaagactiviteit nodig is, dan voor het uitbreiden van een Franse veldwespennest. 

Ik heb overigens nooit gezien dat de Franse Veldwesp 's nachts ook actief is met de nestbouw, maar het zou me niets verbazen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...