Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat klinkt niet goed. Heb nu een wespennest (groot) onder het dak van mijn kleine uitbouw. Je kan er niet bijkomen, maar het is een drukte van belang. De uitbouw is aan het terras, dus ik ben bang dat we de komende maanden daar niet meer kunnen zitten. Bah! 

Heb al wel wat biervallen neergezet, maar dat willen ze nog niet helaas. Zou een nepwespennest in de buurt ophangen helpen? Of is dat te laat? En zijn er nog andere methodes om het aantal wespen wat te verminderen?

Geplaatst:

Een nepnest werkt helaas niet. Ik laat een nest liever met rust want het zijn nuttige dieren maar als er gevaar is voor de mens dan grijp ik in en haal het weg. Dat is einde oefening. De suikervlucht gaat pas rond september  beginnen  dus je hebt er nog wel even last van als je ze niet gaat bestrijden. Haal er een bestijder bij als je het niet zelf kunt. En als je het toch zelf gaat doen doe het dan op de late avond dan zitten ze in het nest. Hou er wel rekening mee dat er altijd op wacht staan bij de ingang. 

Gr,Gert 

Geplaatst:

Een nepnest werkt dan alleen als voorzorg, om te voorkomen dat er een nest komt. Jammer. Ook 's avonds laat is het druk rond het nest, zelf ga ik er zeker niet aan zitten, dat is voor de professional. Het nest zit aan de terraskant. Tot nu toe niet veel last nog, maar het nest zal nog groeien en dan zou het zomaar anders kunnen zijn. Ben vooral bang voor de huisdieren (honden), die ook graag op het terras liggen.

Wij hebben elk jaar wel wespennesten en dat is geen probleem, maar zo'n actief nest als dit hebben wij nog niet gehad.

Geplaatst:

Dan is ingrijpen  de beste  keuze. Soms is het niet anders. Hou ook voor volgend jaar je centen in de zak en koop geen nep nest. Staat leuk in de tuin als decoratie. Heb al vaker nesten gevonden op minder dan 10 meter uit elkaar.

• Like 1
  • 11 maanden later ...
Geplaatst:

Even terug naar de Franse veldwespen (waar vrijwel niemand hinder van ondervindt).

Dit jaar zie ik er weinig. Ik kan het uiteraard niet goed zien, want ze lijken nogal op elkaar, maar misschien komen er nu slechts drie verschillende water tanken (om daarmee het nest te koelen). Nesten in de omgeving geruimd omdat ze er "eng" uitzien?

Toch weer grappig om te zien dat ze in het begin van een zonnige periode grote moeite hebben om de juiste waterbak (degene die ik steeds bijvul) te vinden. Die moet steeds op precies dezelfde plek staan. Maar als ze gewend zijn, dan zijn het maanlanders (marslanders voor de jongeren): keihard afdalen, en pas op het laatste moment afremmen. En pas dan nog even een goed plekje op de rand vinden. Daar kan NASA een puntje aan zuigen. 

Filmpje van inmiddels alweer precies drie jaar geleden, ook bij zeer zonnig weer (want dan wordt het heet onder de pannen waar de nesten zitten:

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik had weer een begin van een nestje in mijn schuurtje, maar ik zag deze 2 dagen geleden op de grond liggen met de larven er in.  De koningin is weer bezig met een nieuw nestje. Nu maar hopen, dat ze de basis wat steviger heeft gemaakt. Wel iets waaraan continu wordt gewerkt, bij het uitbreiden en zwaarer worden van het nest.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...