pippi Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Okee, misschien een hele rare vraag, maar ik krijg een tuin die met de lange kant op het zuiden ligt en zo ligt er een heel stel tuinen naaast elkaar. In mijn achtertuin heb ik gewoon een schutting en staan veel hele hoge planten logischerwijs tegen die 'zuidmuur', Maar ik snap dat je daar geen vrienden mee maakt op een volkstuin. Zet je dan bonen en ander hoog spul het beste steeds dwars op het zuiden? Dus voor alle duidelijkheid, de tuin ligt zo: ................N.................. W ...............................O.................Z En dan zet je je bonen, en weetikveel, ananaskers, die wordt bij mij ook enorm, op de noord-zuidlijn? Ik kan natuurlijk ook gewoon alles en niet alleen de metershoge dingen noord-zuid zetten, maar ik vind oost-west en dan iets hogere planten achter lagere planten prettiger/handiger. Denk ik veel te moeilijk? Vast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Bij oost-west bedden krijgt elk stuk van een bed evenveel zon en hebben de planten de minste last van elkaars schaduwIn de praktijk maak je ook wel noord-zuid bedden omdat sommige combinaties nou eenmaal meer en minder zon willenlastig wel met ook nog de wisselteelt , dus hier maak ik meestal oost-west bedden tsja, die buren....als ik bij ons rondkijk zet vrijwel iedereen zijn hoge planten op de westgrens, 30 cm vanaf het pad met de buren ivm reglement, niet zo aardig maar het gebeurt toch ervaringsdeskundige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts