Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo

Wij hebben dit jaar een eeuwige moes in de tuin gezet. Nadat de moes bijna niet eeuwig leek door een slakkenplaag (wie niet), hebben we nu rupsen in de eeuwige moes.

twee vragen:

* hoe kom ik van de rupsen af? Heeft het bijvoorbeeld zin om te speuren naar rupsen en er alsnog gaas over te spannen?

* kan ik de bladeren met rupsengaatjes gewoon eten? (nadat ik ze HEEL goed gewassen heb?)

Geplaatst: (aangepast)

Ik herken het. Eeuwig moes plantjes zijn in de zomer zeer aantrekkelijk voor allerlei vlinders om eitjes op te leggen. Slakken komen er ook wel op en later in het seizoen komt er soms ook nog massaal witte vlieg......

Mijn oplossing is er niets aan doen. Eigenlijk eten we alleen van het e.moes in de winter en dan vooral het vroege voorjaar. Tijdens het groeiseizoen is er zo veel anders (ook koolsoorten) en eerlijk gezegd lekkerder. Maar de vele jonge frisse topjes die al vroeg beginnen te groeien als er nog weinig anders te oogsten is, dat is wel lekker. Ik top de planten geregeld, hou ze flink in toom gedurende de zomer en plant af en toe een nieuwe stek...ze staan sowieso wat achteraf in de halfschaduw....

Om actief slakkenvraat/rupsenvraat te gaan bestrijden en gaas te spannen...is me voor deze makkelijke groente eigenlijk te veel werk

Tegen rupsen zal gaas zeker helpen, als je het tijdig plaatst. Maar nu moet je systematisch enkele weken controleren op rupsjes...de keuteltjes vallen het eerst op! - en op eitjes die nog uitkomen (vooral onder bladeren en ook langs de stelen). Je kunt aangevreten blad nog wel eten hoor....niet zo mooi, mogelijk al wat ruwer wondweefsel gevormd...maar giftig is het niet. Ja goed afwassen is dan wel wijs, al is het maar omdat het vies oogt en evt. nog aanwezige uitwerpseltjes goor smaken....maar nogmaals: In deze tijd is een koolrabi, chinese kool, spitskool en binnenkort spruit of boerenkool o.i.d. veel lekkerder en verfijnder om als kool te eten.

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
* kan ik de bladeren met rupsengaatjes gewoon eten? (nadat ik ze HEEL goed gewassen heb?)

Ja hoor, kun je rustig doen

Als ik al het aangetaste blad uit mijn moestuin weg zou gooien, zou ik denk ik verhongeren

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
maar nogmaals: In deze tijd is een koolrabi, chinese kool, spitskool en binnenkort spruit of boerenkool o.i.d. veel lekkerder en verfijnder om als kool te eten.

We zijn in juni pas in de tuin gestart en we hebben boerenkool en palmkool staan, die net pas beginnen te groeien. En een paar rode kooltjes, maar hoe lang die nog "moeten"/kunnen? Volgend jaar spitskool in de tuin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...