mkleinman Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Ik heb nog plek voor 1 perenboom(pje) in de tuin. Dat het een stoofpeer zou worden was al vanaf het begin duidelijk. In eerste instantie was het de bedoeling om een 15 jaar oude Gieser Wilderman te planten. Alleen; Afgelopen weekend bij De Fruithof in Frederiksoord een snoeicursus gevolgd en gepraat met medecursisten. Een medecursist had wel een goed argument. Waarom een "standaard"ras nemen die ook te koop is in de winkel en waarom niet voor een speciaal ( oud? ) ras. Alleen. Welke? Bij stoofpeertjes blijven er 4 rassen over. Gieser Wilderman, Saint Remy, Winterrietpeer en de Kleipeer. Zijn er hier meer forumleden die met hetzelfde dillema hebben gezeten en wie heeft waarvoor gekozen? En wie heeft ervaring met de Winterrieteer en/of de Kleipeer? Hoe smaken deze? Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Diverse pomologsiche lijsten te vinden op internet o.a. Dit is een goeie van oude rassen uit (Noord-) Nederland met ook een plantadvies. Smaak is belangrijk, maar ook of een boom (voor jouw situatie) gezond en vruchtbaar te houden is. De stoofperenlijst staat helemaal onderaan, na de appels en de handperen.http://www.landschapsbeheerdrenthe.nl/uploads/landschapsbeheerdrenthe/misc/products/oude_fruitrassen_noorddefdef.pdf Edit...... Je weet toch dat je veel, misschien wel alle, handperen ook als stoofpeer kunt gebruiken? Heb zelf ervaring met Conference en Doyennee de Comice, die ik enkele jaren met vele emmers vol kon plukken in een verlaten boomgaard, waar pas na een aantal jaren een recreatiegebied moest komen. Massa's ingemaakt, gestoofd en ingevroren en eigenlijk veel makkelijker (heel snel gaar) en absoluut niet minder lekker dan de echte stoofperen. Als je maar plek hebt voor een boom nog, dan kun je misschien 2 vliegen in een klap slaan. Waarschijnlijk overbodig om te zeggen dat je bij bijna alle peren voor een geschikte bestuiver in de buurt moet zorgen....zelfs bij een "zelfbestuiver" zeer gewenst voor betere opbrengst. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Als 'beste' stoofpeer staat aangeschreven de Gieser Wildeman...als u een oud ras wilt schijnt u best te kiezen voor de Winterrietpeer, want die is zelfbestuivend.. maar de Kleipeer niet, want die heeft een bestuiver nodig, bv. De Gieser Wildeman...tenzij u nog.plaats heeft voor twee perenbomen natuurlijk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Het voordeel van echte stoofperen ten opzichte van handperen is dat je ze langer kunt bewaren alvorens tot verwerking over te gaan en ze kleuren meestal beter rood bij het koken dan handperen. Tevens heb je minder last van vogelschade en wespenschade bij stoofperen. Stoofperen moet je schillen voor verwerking. Een kleine stoofpeer (zoals Gieser wildeman of spekpeer) betekent dus veel meer schilwerk voor dezelfde hoeveelheid stoofpeer dan een grote stoofpeer. Dit lijkt onbelangrijk maar zodra je grote hoeveelheden peren gaat verwerken wordt dit echt een belangrijk issue! Mijn advies is daarom een iets grotere peer te nemen maar wel een die ziekteresistent is en toch lekker. Eerste keuze is dan de Winterrietpeer, deze heeft als enige nadeel dat hij kankergevoelig is op natte grond. De provisiepeer is ook een goede keuze. Dat is een soort Gieser wildeman maar dan ietsje groter. Beide zijn kwalitatief zeer goede peren en tevens gezond. Brederode zou ook nog kunnen maar deze groeit zeer sterk. Bestuiving hoef je je niet druk over te maken bij deze soorten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts