Jump to content

Aubergine

speets

Recommended Posts

• 8 years later...

In verband met de teeltwedstrijd Golden egg, hierbij de link naar het recept dat ik regelmatig gebruik.

https://miljuschka.nl/baba-ganoush-zelf-maken/

Voor diegenen die op gas koken (zoals ikzelf): ik rooster de aubergine altijd rechtstreeks in het vuur van de grootste gaspit. Dit gaat veel sneller dan de genoemde 45 minuten oventijd. Ik prik een vork in de steelaanzet van de aubergine (en houd de aubergine vanzelfsprekend heel), en leg hem in het vuur. Wel eerst een paar prikken met de vork in de rauwe aubergine zetten, dan kan de stoom weg tijdens het garen.  Door af en toe aan de vork te draaien rooster je alle kanten zwart, je ziet ook dat de aubergine zacht wordt van binnen. Gaat razendsnel, maar hij moet wel goed gaar zijn! Daarna leg je de geblakerde aubergine op een snijplank en snijd je hem in de lengte doormidden waarna je het gare vruchtvlees zo met een lepel uit kunt scheppen en verder verwerken zoals in het recept. Ook lekker met wat granaatappelpitjes of platte peterselie eroverheen als garnering.

Edited by Dahli
Toevoeging
  • Like 3
  • Thanks 1

Ik ben me alvast een beetje aan het inlezen op het kweken van aubergines omdat ik dat nog nooit heb gedaan. Bij Diana kwam ik het navolgende tegen:

“Maar aubergines eet je nooit rijp; je eet ze vooral jong en onrijp (een beetje zoals je een courgette ook jong en onrijp eet). Het rijpen en dus verkleuren duurt heel lang bij aubergines en dan zijn ze niet eetbaar meer; heel bitter, sponzig, harde zaden, etc.”

Aangezien ik dus altijd aubergine koop (blijkbaar zijn die onrijp 🤔), had ik hier geen idee van. Heeft iemand ervaring met het eten/verwerken van de Golden egg in recepten? Eet je die dan wit?

ps natuurlijk laat ik er een aantal hangen totdat ze geel zijn ivm de teeltwedstrijd.

• Like 1

Ah, thanks @Lia56! Niet goed gelezen. Weer wat geleerd! 

zag trouwens nog een leuk inmaakrecept bij Diana, met aubergine: ajvar. Ik koop dat regelmatig, maar weet nu al dat ik dat zeker weten zelf ga (in)maken komend seizoen!

https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/ajvar-paprika-auberginepuree/

Het moge duidelijk zijn: kan niet wachten totdat de zaden op de mat vallen 😃.

• Like 3