Nedlets Geplaatst: 3 september 2016 Geplaatst: 3 september 2016 Ik ben sinds dit jaar een hele oude druif weer vanaf de grond aan het laten groeien langs een pergola. De pergola is in de vorm van een driehoek waarbij de druif in een hoek op komt en dan over twee zijden geleid wordt. Op dit moment is het zo dat langs 1 zijkant de druif tot op het eind is met zijn eenjarige scheut, de andere zijde nog bij lange na niet. (Ik dief iedere dief). Mijn vraag is of ik de druif kan/ moet toppen aan de kant waar deze tot het einde van de pergola komt? Mijn gedachtegang is dan dat alle energie in de andere zijde gestoken wordt en die toch nog goed kan groeien dit jaar. Mijn andere redenatie is om hem voor nu te laten gaan de rest van het jaar zodat hij wat energie kan opbouwen voor de winter. De druif is al zeker 20-30 jaar oud met een heel uitgebreid wortelgestel. De oudere bladeren van het voorjaar zijn gigantisch (formaat kinderhoofd). Ik kies ervoor om hem niet terug te snoeien in de winter zoals dat overal gezegd wordt. Deze druivelaar is al heel oud en ik verwacht dat als ik de 'stam' + twee zijtakken over de pergola aanhoud hij genoeg energie heeft voor volgend jaar. De 'stam' is nu al wijsvinger dik (eenjarig). Quote
Nedlets Geplaatst: 3 september 2016 Auteur Geplaatst: 3 september 2016 Iemand enig idee? Of betekend dit dat ik hem gewoon moet laten groeien? Quote
harms1 Geplaatst: 3 september 2016 Geplaatst: 3 september 2016 Ik denk tòch dat dit de beste methode is Nedlets, ook al.wilt u er niet aan... https://www.google.nl/search?q=druif+over+pergola&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjTwMnWkfTOAhUBVBQKHbuGDJAQ_AUIBygB&biw=598&bih=280#imgrc=KNPdAF_QgccqxM%3A https://www.google.nl/search?q=druif+over+pergola&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjTwMnWkfTOAhUBVBQKHbuGDJAQ_AUIBygB&biw=598&bih=280#imgrc=07DGCk_o5QK-UM%3A Quote
Nedlets Geplaatst: 4 september 2016 Auteur Geplaatst: 4 september 2016 Bedankt voor je reactie! Dit zal zeker de beste methode zijn voor een nieuwe aanplanting. Echter naar mijn inziens niet te vergelijken met een minimaal 20-30 jaar oude druivelaar. De originele stammen was 1 polsdik en de ander nog dikker. Er zit zo een gigantisch wortelgestel onder dat ik niet het nut begrijp van terug snoeien en daardoor jaren moet wachten op de eerste oogst. Helaas is de informatie op internet ontoereikend mbt een oude druivelaar en gaat deze enkel over de jonge plantjes. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
weknow Geplaatst: 4 september 2016 Geplaatst: 4 september 2016 Mijn gedachtegang is dan dat alle energie in de andere zijde gestoken wordt en die toch nog goed kan groeien dit jaar. De groeiregels zeggen me dat het zo niet helemaal zal gaan. Op de snoeitak zal juist snel een hardgroeiende dubbele scheut verschijnen... Mijn andere redenatie is om hem voor nu te laten gaan de rest van het jaar zodat hij wat energie kan opbouwen voor de winter.Zo zou ik het doen...en dan snoeien rond november/december. Alle zijscheuten die verder mogen groeien op ca. 3 ogen en de tak die je wil beheersen (toppen) korten op de grens van de pergola. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Nedlets Geplaatst: 4 september 2016 Auteur Geplaatst: 4 september 2016 Hmm Ik heb hem al getopt haha. Ik ga gewoon kijken wat hij doet. En anders snoei ik hem in de winter toch tot nok pergola en dan vanuit daar volgend jaar twee scheuten. Trial and Error Quote
weknow Geplaatst: 4 september 2016 Geplaatst: 4 september 2016 Trial and Error schreef Nedlets That's the real spirit Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.