Jump to content

Nieuwe druif in de kas

Rens

Recommended Posts

Ik snap echt helemaal niets van druiven, planten snoeien etc. Denk dat ik nu wel een beginnetje heb gevonden.

Ik m'n kas heb ik een druif geplant (Suffolk Red) Er groeien nu 2 hele lange scheuten uit. Volgens mij moet ik nu in oktober 1 scheut afknippen en kan ik er 1 horizontaal leiden. Uit die horizontale scheut groeien dan volgend jaar verticale scheuten en daar kan ik het jaar daarop dan weer horizontale uit laten groeien?

groet

Nee Rens, ik zou beide scheuten behouden, en lijden langs langs een pergola omhoog in cordon, of raamwerk als espaliers met zijtakken op onderlinge afstanden van niet meer dan ongeveer 40 cm vast gezet tegen een.muur of raamwerk van ijzerdraden...die keuze is aan u...

Succes!

Oh sorry, bovenstaande verhaal gaat op voor een druif buiten de kas...voor een druif in een kas heeft u volgens mij het goede idee te pakken...ik zou gewoon beide scheuten laten gaan, en dan bovenin de kas aan horizontaal gespannen.draden op ca. 25 cm. v.h. glas vast maken...één linksom en één rechtsom...snoeien is volgens mij volgend jaar pas aan de orde...

Edited by Guest

Om nog een aanvulling op Harms1 te geven, op de horizontale scheuten die langs de gespannen draden zijn geleid komen volgend jaar verticale scheuten uitgroeien waar de druiven aan komen. Ieder jaar in de winter snoei je die verticale takken af op 2 ogen vanaf de horizontale scheut/tak waarna je de beste aanhoudt waar dan weer de druiventrossen aankomen.