Ga naar inhoud

uitleg gevraagd bij zonne-energie voor verlichting

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

WillemGN, ik heb je bericht verplaatst naar dit topic. Hierboven staat nuttige info.

Waar kopen: Kijk eerst eens bij (internet)winkels in kampeerartikelen of watersportwinkels. Vergelijkbare doelgroep.

Wat kopen: Hier vind je iets over hoe te berekenen wat je nodig hebt: https://www.kokwatersport.nl/blog/zonnepanelen-voor-op-de-boot

Het is nodig om vooraf te weten wat je echt nodig hebt aan stroomverbruik, en daarnaast wat wel handig is. Water koken kan net zo makkelijk op een campinggas brandertje.

Overnacht je op je tuin? Dan komen er misschien extra stroomverbruikers bij: opladen van je smartphone, even TV kijken. Een straalkacheltje echter is onhaalbaar, dat vreet stroom.

Voorbeeld van een complete set, incl. accu: https://www.vctrade.nl/zonnepaneel-set-130watt-accu.html Alleen als voorbeeld: ik heb geen flauw idee over de prijs/kwaliteit verhouding.

Dat is exclusief omvormer, om de 12V gelijkstroom uit de accu om te vormen naar 230V wisselstroom. Niet nodig als al je apparaten op 12V draaien.

Denk ook na over vandalisme en diefstal. Een zichtbaar groot paneel daagt uit.

Ook met zo een “dikke” set is de hoeveelheid stroom beperkt. Op mijn (woonhuis)dak liggen 13 stuks a 275 Wp. Dat levert ongeveer 30x zoveel als die set van 130 Wp. Dat is krap genoeg voor mijn jaarlijkse elektriciteitsverbruik. Wel mét elektrische 120L boiler, en rekening houdend met de donkere wintermaanden.

Voor de duidelijkheid: in mijn tuin (die is aan huis) heb ik geen paneeltjes, geen praktijkervaring mee.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik heb hier een 90 Watt paneel met een steca 1515 laadregelaar en een 90 Ah huishoud accu.

Voorheen een 300W omvormer 12V- 230V sinds vorig jaar een 1000W zuivere sinus omvormer van Ebay.de.( ivm el. fiets)

Ook heb ik o.a. een 500W waterkoker op 230V. Dat gaat net al duurt het 15 min voor een halve liter water kookt.

Verwarmen kost relatief veel stroom en is lastig op zonnepanelen.

Paneel levert bij mooi weer max 5 A bij 12 V. Accu kan je ongeveer voor de helft ontladen, meer brengt schade toe.

Door het wattage x tijd te nemen kan je uitrekenen wat je stroom behoefte is.

Reken dat eerst uit. De grote van je accu(pakket) bepaald hoe veel voorraad stroom je hebt.

Reken voor de kleinste waterkoker toch al snel op 200Ah aan accu.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...