Jump to content

Wormenbak en overvloed aan koffieprut

TimHoorn

Recommended Posts

Ik heb een wormenbak type BioCom (een omgebouwde kliko van 240 liter, groot genoeg dus!) en heb er honderden (als het geen duizenden zijn) wormen in. So far so good...

Bij ons buurthuis zijn ze bezig met een project om zo min mogelijk restafval te hebben. Plastic, papier, glas, blik enzovoorts wordt allemaal al gescheiden. Maar naast dat hebben ze ook elke week zo'n 10-15kg koffieprut! Die wil ik natuurlijk wel hebben!!

In de BioCom zit nu zo'n 40kg koffie, de wormen zijn er lekker doorheen aan het wroeten en het wordt lekker gemixt met de rest van het tuin- en keukenafval. Maar ik voorzie een probleem... Die bak gaat gewoon vol. Met koffieprut. Zeker in de winter.

Nu heb ik nog een oud systeem (flow true bakken, van IKEA bakken gemaakt). Deze wil ik gebruiken met (bijna) alleen koffieprut. Maar redden die wormen het daar op? Iemand ervaring mee? Hier kan ik dan namelijk ook nog een aantal kilo's in kwijt!

ondertussen twee weekjes bezig. Heb het gewoon uitgeprobeerd. Wormen genoeg...

Ik heb een laagje compost met wormen in de bak gedaan (ongeveer een centimeter) en daar overheen ongeveer een centimeter koffieprut. Twee weken later: ik zie weinig gebeuren, de wormen zitten onderin de bak, maar dat zou ook kunnen door de dunne laag die er nu nog in zit. Ik voeg elke week wat toe, dus de laag wordt langzaam dikker.

In de andere bak (BioCom) gaat nu wekelijks in volume ongeveer 50% koffieprut en 50% GFT afval. Voornamelijk Groente/fruit, we hebben (nog) niet zo veel tuin (de vorige bewoners hielden niet van tuinieren, dus alleen maar terras. Nu 1 border en een grote plantenbak). Sinds ik de koffieprut toevoeg aan de bak, merk ik wel dat hij erg heet aan het worden is. Wormen zitten niet meer in de kern (=warm) maar aan de buitenkant. De compost wordt lekker luchtig van al het koffieprut.

Al met al, goede resultaten tot nu toe. Ik denk dat ik over een paar maanden wel de eerste compost moet gaan oogsten, de bak gaat snel vol (ik ben vanaf het voorjaar bezig).