timvk2000 Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Hoi allemaal Ik vroeg me af of iemand weet wanneer een courgette rijp is om zaden te oogsten. Ik heb nu namelijk 2 grote courgettes liggen voor zaden die van groen en glad/zacht naar heel donker en hard veranderd. Wanneer kan ik de zaden oogsten? Alvast bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Gewoon de vruchten zo lang mogelijk aan de plant laten zitten. Daarna vorstvrij bewaren. Tegen de tijd dat je ze wilt zaaien haal je ze er uit. Eerder natuurlijk als de vruchten gaan rotten.Weet je trouwens wel zeker dat de vruchten goed bevrucht zijn. Niet in de buurt gestaan van kalabassen, pompoenen e.d. Want dan heb je een kleine kans op giftige (wrange) vruchten aan je nieuwe planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 ik zou ze idd niet oogsten en nieuwe zaden kopen/ruilen/ritselen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
timvk2000 Posted September 28, 2016 Author Share Posted September 28, 2016 bedankt voor de tips het probleem is alleen dat het voor de vrijwilligers / samen tuin is, we hebben daarvoor amper budget en proberen zoveel mogenlijk zelf zaden te oogsten. zeker bij courgette, omdat we daar n heel veld van zetten en die zaden per 8 ongeveer 4 euro kosten.in de buurt zijn geen andere moestuinen. wel hebben we op t zelfde veld zappalitos geteeld, en enkele 'gewone' oranje pompoenen zoals ook bij de supermarkt te koop. zijn de zaden nog te oogsten of inderdaad maar beter opgeven?groetjes tim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 4euro voor 8 zaden? waar koop jij je zaden? die prijzen liggen echt stukken lager, zelfs de biologische. als je niets hebt gedaan tegen kruisbestuiving dan zou ik de zaden niet gebruiken. straks zit je met een heel veld oneetbare of zelfs giftige courgettes (ja dat is bloedserieus!). dat is zo zonde van alle energie en tijd die je erin steekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 dit is de duurste die we hier kochten, heel erg lekker en productief: linkje en deze gaat ook goed: linkje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
timvk2000 Posted September 29, 2016 Author Share Posted September 29, 2016 Bedankt voor de tips allemaal! Ik ben ondertussen voorzien, iemand op dit forum heeft gesponsord zodat wij in ieder geval ruim voldoende courgette zaden kunnen kopen. Ik zou diegene dolgraag benoemen maar hij/zij wil dat zelf niet.Dus dan anoniem, heel erg bedankt. (Wie dit is weet zelf dat het voor hem bedoeld is) Bedankt allemaal! PSTips zijn nog steeds welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Je bent voor volgend jaar voorzien. Volgend jaar zou je wel goed zaad kunnen kweken. Moet dan van een niet F1 soort zijn. Anders werkt het niet.En dan de kruisbestuiving met andere planten voorkomen door plastic zakjes over de vrouwelijke en mannelijke bloemen voordat ze open gaan. En dan handmatig bestuiven. En weer afsluiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 dit is de duurste die we hier kochten, heel erg lekker en productief: linkje en deze gaat ook goed: linkje Die heb ik ook beide: De gold rush produceert nog steeds. De black Beauty is eigenlijk al op, maar deze week toch nog 1 geoogst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts