Jump to content

Potgrond droger krijgen

Nieuw

Recommended Posts

Ik gaf telkens aan mij aardbeien planten klein beetje water maar het droogde vrij snel op dus gaf ik iets meer vanaf onderin, trok het leeg maar nu zie ik nog steeds dat de potgrond nat is zelf keukenpapier had ik bovenop gelegd om water uit te laten trekken. Ik ben bang dat dadelijk beesten uit gaan komen, hoe krijg ik te veel water eruit?

Jammer dat je niet vertelt waar die planten staan...in potten? hoe groot? binnen? Buiten? Foto(s)?

Dus ik kan maar heel algemeen iets zeggen.

Ventileren.....bevordert de verdamping en voorkomt problemen. (Zet ze buiten?...laat potjes helemaal uitdruppelen of zet ze op een droog stukje grond, zodat die het te veel aan water er uit zuigt....)

Beestjes zal niet zo gauw het probleem zijn, maar wortels van planten moeten kunnen ademen...staan ze langdurig te nat, dan gaan ze rotten en schimmelen en die planten trekken dan ook mogelijk beestjes aan. Een of 2 dagen is niet zo erg.

In een noodgeval herplanten.

Is de pot groot genoeg en kan daar lucht bij? Wat grof zand mengen in potgrond als je daar planten inzet, geeft ook een beter resultaat dan alleen potgrond.

Op zich is vanaf de bodem water geven aan potten niet zo gek, maar planten groeien nu weinig meer en hebben niet heel veel vocht meer nodig.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Sorry, daar had ik niet aan gedacht. Ik had iets grotere pot dan normale kweek potten waar orchideeën in zitten. Ik binnen op de vensterbank staan. Had eerst 6 potten met 3 aardbeien planten erin, 3 potten werden te droog en andere 3 Had ik gelukkig kunnen redden en bloeien mooi met nieuwe bladeren als of zomer tijd in ging. Paar uur geleden heb ik ze allemaal moeten weggooien want allemaal hadden last van witte dunne lange (met 2 antenne aan de kop) beesten ze kruipen en duiken erg snel. Naast dat Had ik nog dadel palm met 3 bladeren die Had ook last van andere soort die liep zelfs boven de stengel en buiten de rand van de pot wat mij liet schrikken. Heb ze liever dan ze in mij rond lopen maar er waren zo veel in dat je meteen op valt. Bah

In de zomer:

Buiten Had ik ook staan daar ging aardbeien weg omdat daar verschillende (4/5 soorten) beesten in kwamen luizen, iets groen, rupsen en zwarte stippen op de rand van bloemen wat nog niet open waren, zelf bij uitlopers zag je het.