Originall Geplaatst: 12 november 2016 Geplaatst: 12 november 2016 Beste mensen . wie zou me kunnen vertellen welke onderstam ik het beste kan nemen voor bv appels,deze bestemd voor suriname waar het op een wat redelijk nat grond zal komen te staan.ik ben geheel nieuw in deze wereld van onderstammen en enten, daarom dat ik uw hulp inroep. verder zou ik ook willen weten welke onderstammen het meest geschikt zijn voor pruimen, perzikken, kersen , peren, abrikoos, deze zouden dan ook op hetzelfde stuk grond komen te staan , dus op niet al te naat, maar ook weer niet al te droog grond.(denk hierbij aan een stukje jungle) ik hoop dat er mensen zijn die me wat meer informatie hierover kunnen geven. met vriendenlijk groeten Originall Quote
weknow Geplaatst: 12 november 2016 Geplaatst: 12 november 2016 Voor ons gematigde klimaat in West Europa zou een advies niet zo moeilijk zijn, zeker als we je grondsoort kenden. Maar voor Suriname, een ander klimaat en geheel andere omstandigheden, is een advies vanuit onze situatie waarschijnlijk onbruikbaar.Op de eerste plaats vraag ik me af of onze gangbare boomvruchten het in Suriname gaan doen. Appels zal waarschijnlijk wel....maar kersen en pruimen betwijfel ik bijvoorbeeld zeer. Bovendien zullen er totaal andere rassen, aangepast aan die omstandigheden, geteeld worden voor zover önze" vruchten daar ook zouden kunnen en dan ligt het voor de hand om ook voor wat betreft onderstamkeuze aan te sluiten bij wat in dat klimaat of in die streek gebruikt wordt. Misschien via internet/email proberen contact te leggen met kwekers of liefhebbers in Suriname of andere landen in de buurt met vergelijkbare omstandigheden om je te laten adviseren? In Nederland wonen bovendien vele mensen met Surinaamse roots, die je zelf of via familie of zo een goed beeld zouden kunnen geven van welk fruit voor gebieden daar goed geschikt is...... Dat lijkt me een veel veiliger weg om te bewandelen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Persica († december 2016) Geplaatst: 12 november 2016 Geplaatst: 12 november 2016 Suriname heeft voor het grootste deel een tropisch regenwoudklimaat. Met een relatieve luchtvochtigheid van 80% De gemiddelde minimumtemperatuur bedraagt het gehele jaar door ongeveer 23 graden Onze vruchten welke genoemd worden in je vraag kunnen er echt niet overleven. Vruchtbomen van ons gematigd klimaat hebben een rustperiode nodig dus een (winterperiode) deze koude periode komt nooit voor in een tropisch klimaat. Tip: Stap over op: Bananen papaya's, mango's etc... Quote
Originall Geplaatst: 13 november 2016 Auteur Geplaatst: 13 november 2016 Voor ons gematigde klimaat in West Europa zou een advies niet zo moeilijk zijn, zeker als we je grondsoort kenden. Maar voor Suriname, een ander klimaat en geheel andere omstandigheden, is een advies vanuit onze situatie waarschijnlijk onbruikbaar.Op de eerste plaats vraag ik me af of onze gangbare boomvruchten het in Suriname gaan doen. Appels zal waarschijnlijk wel....maar kersen en pruimen betwijfel ik bijvoorbeeld zeer. Bovendien zullen er totaal andere rassen, aangepast aan die omstandigheden, geteeld worden voor zover önze" vruchten daar ook zouden kunnen en dan ligt het voor de hand om ook voor wat betreft onderstamkeuze aan te sluiten bij wat in dat klimaat of in die streek gebruikt wordt. Misschien via internet/email proberen contact te leggen met kwekers of liefhebbers in Suriname of andere landen in de buurt met vergelijkbare omstandigheden om je te laten adviseren? In Nederland wonen bovendien vele mensen met Surinaamse roots, die je zelf of via familie of zo een goed beeld zouden kunnen geven van welk fruit voor gebieden daar goed geschikt is...... Dat lijkt me een veel veiliger weg om te bewandelen. Beste weknow. dank je voor het reageren. suriname heeft inderdaad een ander klimaat.de laste keer dat ik daar ben geweest, ( nu inmiddels bijna 2 maanden geleden) was het gemiddeld 32/35 graden.de grondsoort daar waar ik het over heb is klei. wat ik nu probeer te doen is naar mijn idee redenlijk nieuw voor in suriname te doen.er zullen zeer zeker mensen zijn geweest die het geprobeerd hebben,maar ik vraag me af of ze de juiste onderstammen hadden gebruikt.en dus bij het "mislukken"ervan het ook hebben opgegeven. en daarom dat ik nu aanklop voor hulp en informatie bij u allen. (ik spring nu ff over naar percia om verder informatie te verstrekken over de situatie in suriname.) Quote
Originall Geplaatst: 13 november 2016 Auteur Geplaatst: 13 november 2016 Suriname heeft voor het grootste deel een tropisch regenwoudklimaat. Met een relatieve luchtvochtigheid van 80% De gemiddelde minimumtemperatuur bedraagt het gehele jaar door ongeveer 23 graden Onze vruchten welke genoemd worden in je vraag kunnen er echt niet overleven. Vruchtbomen van ons gematigd klimaat hebben een rustperiode nodig dus een (winterperiode) deze koude periode komt nooit voor in een tropisch klimaat. Tip: Stap over op: Bananen papaya's, mango's etc... Beste percia.ook u/jij bedankt voor het reageren. inderdaad suriname is een heel warm land, zoals je zelf al aangeeft vanaf 23 tot 35 graden. met een zeer hoge vochtigheids gehalte. ik ben dus net bijna 2 maanden terug uit suriname waar ik op 4 grote bedden plus min 250 tot inmiddels 300 citrus "planten/bomen "heb aangeplant. van 11 verschillende soorten. dit zijn geente bomen. voor mij zou dit ook een experiment zijn om te kijken of het zal lukken.de nederlandse fruit soorten bomen zullen niet in het open veld komen te staan, maar in een stukje jungle wat op de plantage nog aanwezig is.de reeds aanwezige bomen die op dat stukje staan , is de bedoeling dat ze er ook zullen blijven staan.dit om de aangeplante bomen te beschermen tegen de felle zon.ik ben in dat stukje jungle geweest, en qwa gevoel was het daar binnen toch zo een 10 graden koeler dan in de open zon. jou/uw tip om bananen papaya's , mango's aan te planten is heel goed,maar deze hebben we daar al staan,plus/min 5000 bananen bomen,plus/min nu inmiddels 400 papaya bomen,en zeer zeker 45 mango bomen in de bloei van zo een 7 verschillende soorten.en last nog meerdere soorten aangeplant. dus de Surinaamse soorten hebben we al redenlijk wat aantal van staan.en ben nog zoekende naar meer soorten. het stukje dat nog jungle is zou ik dus willen experimenteren met de nederlandse fruitsoorten,die zou ik daar heel graag willen hebben. ik zou graag willen weten van iemaand die mij kan vertellen met welke onderstam ik de meeste kans maak laten we zeggen bv met appels.welke onderstam zou op dat ( vochtige grond soort ) de meeste kans van slagen hebben,waarop ik dan weer die appelsoorten op kan laten enten die ik daar wil hebben. net zo ook voor de peren pruimen , abrikozen, enz misschien zou het handig zijn als ik wat foto's zal plaatsen zodat u beiden een wat betere beeld kunnen vormen betreffende de situatie daar.in de hoop mij van goede adviezen te kunnen voorzien. ( foto's volgen soon) alvast mijn dank voor het meedenken. met vriendenlijke groeten Originall Quote
simonvb Geplaatst: 13 november 2016 Geplaatst: 13 november 2016 De appels hier hebben een bepaalde periode van koude nodig. Sommige soorten zijn aangepast voor bepaalde landen vb pink lady is meer geschikt voor nieuw- Zeeland. Misschien eerder opzoeken in het Engels en zoeken naar food forest tropical climate. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.