ADOPEG Geplaatst: 6 december 2016 Geplaatst: 6 december 2016 Morgen word er bij ons 12 kuub compost afgeleverd voor onze ruim 300 m2 grond waar compost op kan (een kuub per 25 meter dus). Vorig jaar hebben we over een gedeelte van het land een laag van ongeveer 7 cm gedaan. We zagen duidelijke verbetering op de plekken waar we compost hadden. Dus we wilden het dit jaar goed doen. Of is dit een beetje teveel? Ik vraag dit met name aan weknow die hier veel verstand van heeft [EDIT] Even een berekening tussendoor. Uitgaande van 12 kuub op 250 m2 grond (ik schat het iets lager) kom ik uit op zo'n 5 centimeter hoge laag. Het zou me niet verbazen als dit nog hoger uitvalt, aangezien die 250 m2 nog wel kleiner zou kunnen zijn. Het gaat hier overigens om veengrond. [/EDIT] En dan is de vervolgvraag voor ons: uiteraard spitten we niet. Maar we horen wel van veel mensen dat ze ghrelinetteren. Is dat nog nodig als je voor het tweede jaar een flinke toegift compost doet? Bij voorbaat dank! Quote ~ Vita rosa est ~
simke Geplaatst: 6 december 2016 Geplaatst: 6 december 2016 Wiebelen met je spit vork is voldoenden en in harken met de drie tand. Moet voldoende zijn. Ik spit ook niet ik wiebel met de spitvork en werk de compost in met de 3 tand. En dek het dan af met blad of een groen Beemster maar daar is het wat laat voor. Quote
weknow Geplaatst: 6 december 2016 Geplaatst: 6 december 2016 Voor veengrond durf ik het niet te zeggen. Als ik ervaringen van bijvoorbeeld Robo en Erny lees, is het nodig om die minstens mechanisch los te maken......(spitten is ook omkeren). Ik mulch al een aantal jaren met compost. (Zal die zeker niet inwerken...). Op zeeklei. De grondstructuur is hierdoor stevig, maar voldoende luchtig....ik heb geen enkele klacht over dat planten niet goed zouden groeien. Volgens Charles Dowding, van wie ik deze techniek overnam, kun je op grond die bedekt is met zo een permanente laag gewoon staan en lopen (hoewel ik dat zo weinig mogelijk doe). Ik weet dat grelinettes (in het Nederlands: "woelvork") bij veel ecologisch werkende mensen worden bezongen. In mijn ogen zijn ze - in ieder geval op klei, maar zeker op zand ook - volkomen overbodig en voegen ze niets toe. Als je je bodem gedekt houdt met compost, zal de structuur door bodemleven voldoende luchtig worden...beter en permanenter dan met mechanische bewerkingen mogelijk is. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
ADOPEG Geplaatst: 8 december 2016 Auteur Geplaatst: 8 december 2016 Dank jullie voor de reactie. We hebben ruim 12 kuub per tractor aangeleverd gekregen en zijn nu hard bezig het heen en weer te sjouwen naar ons stukje land We hebben de grond vrijgemaakt van stro, en dan gooien we de compost er zo overheen. We doen er verder niks aan. We zullen zien. Quote ~ Vita rosa est ~
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.