Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gatver voor jou... wat jammer dat de dierenarts niet een keizersnee oid kan doen zodat ma niet alle ellende hoeft mee te maken.
Sterkte

• Like 1
Geplaatst:

e7118413931a39c0fbae80f8a738deac.jpg
Nou mams is in de benen!
Of ja. Eigenlijk ‘niet-mams’ dus. Arm wijfie.
Nou ja. Hoe dan ook. Ze stond vanochtend en wilde ook eten
In alle eerlijkheid denk ik niet dat alle biggen eruit zijn. Maar meer voelde ik er niet vannacht. We kunnen ook niet veel meer doen nu de ‘bevalling’ voorbij is en ze weer gesloten is. Keizersnede is bij varkens nl eigenlijk kansloos. Veearts wilde het ook niet doen trouwens ‘geeft altijd gelazer en zeug overleeft het vaak niet’.
We blijven haar temperatuur opnemen. En ze krijgt paracetamol-zetpillen tegen de pijn. Tenminste gisterenavond laat gegeven toen ze echt uiterst lamlendig en lethargisch was. Nu ze weer in de benen is, laten we het fjes zo.
Als ze koorts krijgt moet ze aan de antibiotica. Maar zo niet, hopen we er zo doorheen te zeilen.
Allemaal wel lichtelijk bekaf na al die gebroken nachten. Zijn we duidelijk niet gewend…
Afijn. Zal es een fotootje gaan maken. En dan hoop ik dat we dit verhaal kunnen afronden met het glas halfvol. (Beetje zurig halfvol. Maar toch)

Nb. Als je ooit je varken paracetamol wil geven. Het mag ook oraal. (In stukje brood ofzo). Of dus met een zetpil. (Beetje afleiden met kriebelen rond het reetje en dan op de juiste plek een zetje geven) Dosering is 30 mg per kg.
* disclaimer: dit is wat ik gevonden had op internet. En ik ook overlegd heb met de veearts. Verder uiteraard geheel eigen risico hè. Ik ben geen arts icon_e_wink.gif.1e2577195084b855bca49616db0eff95.gif

029c53549806333abc8d9d3daf0e1a09.jpg

wees bevriend met kleine dingen

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Zo. Eerst ff korte update: Mama-varken maakt het goed. Ze dartelt (of beter: stuift) weer vrolijk door de wei en schoffelt met haar snoet diepe kraters in het landje. Zoals het hoort. In januari gaat voor haar wel het doek vallen. Want ze is wel een beetje only the lonely natuurlijk. En dat is maar nix voor een knor. 

Maar ik heb ook weer een nieuw idee. 

Getriggered door dit artikel eigenlijk: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2454571-wildernisvlees-uiterwaarden-besmet-met-dioxine

Want weet je, wij hebben natuurlijk eigen 'vlees' op t landje met het idee dat we daar vreselijk gezond aan doen - want zonder hormonen en antibiotica enzo, alsmede voor het dierenwelzijn - dat is eigenlijk nummer 1 -  en natuurlijk dat het echt veel veel veel lekkerder is. Want oh oh oh: varkensgehakt van eigen varken is niet te vergelijken, nee lijkt zelfs niet op, varkensgehakt van de appie ofzo. Maar is het nu eigenlijk wel zo gezond? Want als er allerlei rare levels dioxine, pesticiden of fijnstof (we zitten onder de rook van schiphol) in het vlees zitten, dan schiet dat natuurlijk ook voor geen meter op. 

En dus dacht ik maar es een onderzoeksbureau te benaderen. Gewoon gezocht via google. En uitgekomen op "Eurofins". En vanochtend werd ik terug gemaild door een super aardige onderzoekster. Zij werd er ook enthousiast van. Normaal wordt hen gevraagd om "het standaard rijtje" (legionella, salmonella etc en zaken als vet / vlees verhouding) te testen. Dus dit is ff iets anders en ze vond het een leuk onderzoeksidee: of een buitenvarken nou idd beter vlees oplevert. En gaat zelfs even nadenken of ze wat aan de onderzoeksprijzen kan doen. Want die zijn niet mals:

- Pesticiden onderzoek kost 136 euro

- Dioxinen onderzoek kost 300 euro 

- Fijnstof ging ze nog voor me nazoeken

Dat zijn natuurlijk prijzen die commerciële partijen normaal betalen. En die ze ook nog op minimaal 3 (liever nog: 5) verschillende momenten / dieren herhalen om "toevalstreffers" te voorkomen en eea goed en wetenschappelijk verantwoord aan te pakken enzo. Nou dat  gaat er sowieso niet in zitten hiero. Ik ga nog even kijken waar de onderzoekster mee terug komt. Maar denk sowieso de eerste te laten doen. Gewoon. Om het es te weten enzo.

Hm. Eigenlijk zou ik dan ook meteen de geiten mee moeten nemen he. Want die eten veel meer gras... Maar goed. Dat zal wel weer extra kosten natuurlijk. Dus misschien beter alleen de geiten? Nou ja, jullie merken: de plannen zijn nog in ontwikkeling. Ik ga er nog es op kauwen (HA!) en kom er nog op terug. Zal niet heel snel gaan, want wil even goed nadenken hoe en wat. Maar ik houd jullie op de hoogte.

Oh en als er zelf mensen zijn met briljante ideeën: schroom niet en laat ze me gerust weten! 

• Like 6

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Super idee Charly. Wij zitten hier ook onder de rook van Schiphol en maken af en toe grapjes over onze "gezonde" groentes. Ik bedacht dat jouw uitkomst dus best representatief kan zijn voor een wat wijdere omgeving. Als er meer mensen zijn die denken dat een min of meer centraal onderzoek van betekenis kan zijn, is het misschien een idee om met met een wat groter aantal mensen een uitgebreid onderzoek op jouw varken en de geiten financieel te ondersteunen? Als het in het gras zit zit het vast ook in mijn sla. Niet dat ik van plan ben mijn moestuin op te geven, maar ik weet wel graag waar ik aan toe ben

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...