Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

How to varken


Charly

Aanbevolen berichten

Ja da’s waar Orakel-Jootje! Zes inderdaad, goeie voorspelling!

Kun je ook even in je glazen bol kijken mbt landelijke regenverwachting?

 

Vanochtend lagen de zes dwergen al lekker te slapen in het zonnetje. Dat plaatje stuur ik jullie graag even. Geniet van de mooie dag vandaag allemaal!

 

031ce6d40b176e256388406fe08a62e9.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vind je de raarste dingen in t wild.

Zo struikelde ik haast over een nestje varkens

 

99404cbe4af560b0dcd10d1484674ac0.jpg

 

1, 2, 3, 4, 5...

Hee waar is nummer 6?!

 

49099d929f27e5b0b1169b4d712079c6.jpg

Ah daaaar! Met de hele melkbar voor zich alleen. Die komt er wel

 

Nog even het nestje in close up. Want sjonge, ze zijn om op te vr... Nou ja. Je snapt het wel

 

37bc34c820f6b7ed8aa407ae52497447.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

5fa47cccdaee0d2189920766bfd107b0.jpg

Dordado, de gouden big, is een beetje zo niet de allerslimste. Ze kiest steeds de oelewapperigste plekken uit om te gaan slapen. Zoals bijvoorbeeld tussen haar moeders voorpootjes. Of net achter haar moeders achterpoten. Of tussen moeders rug en de muur... We staan steeds doodsangsten uit met haar. En gisteren moet het ergens in de middag misgegaan zijn. Want ze hinkelde en haalde wat amechtig adem. Ze heeft daarnaast ook een slecht tietje voor zichzelf veroverd, dus ze komt niet echt goed aan. En dus lag ze als enige steeds te rillen in t nest. En dus en dus... laten we de natuur haar werk doen. Natuurmensen als we zijn. Maar we hebben eerst wel even van een oude sok een truitje geknipt en ik heb ook maar een fles geitenmelk uit de vriezer gehaald...

(Natuurmensen met een peperkoeken stadshart soms hoor. )

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Goeieavond allemaal. Hier weer veel gebeurd. Maar gelukkig alleen positief. Dus geen nare verrassingen bij verder lezen

 

Allereerst heeft Dorade zich prima weten te herstellen. Ze was op t laatst de gangmaker van het stel. Kwiek dametje. Maar inimini. En laat dat nu de naam zijn die de nieuwe eigenaar heeft gekozen heeft. Ze staat samen met haar maatje (Tommy ) op een kinderboerderij in Voorschoten en stelen daar de show, las ik al. Voorschoten is lekker in de buurt dus we gaan zeker nog eens kijken!

 

De andere twee biggen die we verkocht hebben, zijn gisteren opgehaald en hebben in het Oosten van het land een verblijf gekregen, waar menig varken jaloers op zou zijn. Een groot omheind terrein middenin de bossen. En netjes dat het er allemaal uitziet ook joh! Werd er plaatsvervangend blij van voor ze. Die gaan zich wel vermaken met peuren in die bosbodem de komende tijd

2e91e878672c5b0fe5f3ca675a7b43f4.jpg

 

Nu hebben we nog twee mannekes over. Die houden we zelf. Ze zijn niet heel aanhankelijk (anders dan 3 van de vier verkochte biggetjes), maar dat is voor ons niet zo erg. Ze zijn verder wel lief natuurlijk he. Maar gaan niet zomaar liggen als je ze aait enzo.

Mams staat inmiddels weer apart van de biggen. En bij haar vroegere maatjes. Er werd even stevig gemat, maar ze kwam tot onze verbazing als winnaar uit de bus. Moederlijk overwicht ofzo?

We hebben nu nog 5 varkens, waarvan 2 bigjes. Eind deze maand gaat er nog eentje naar de slager. Met 4 knorren de winter in dus!

 

Ik zal even wat fotootjes posten van de afgelopen tijd hier nog.

fc98fdbb2975cd5ce261d72b4717ae01.jpg

5e6817c99ab881774b9fd7113186c177.jpg

881c19b8b9c55411d0154d0435bf5aaf.jpg

e6c13181c8287767cad8874becd5827c.jpg

88f7115f600e6d08001d0449c4128238.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 3 maanden later ...

Hallo allen,

 

Dit is mijn eerste post, dus ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Raymond Jansen en ik woon in Frankrijk. Binnenkort gaan we verhuizen naar de Creuse in Frankrijk. Daar hebben we meer land en meerdere schuren.

We hebben bijna 3,5 hectare tot onze beschikking, waarvan een 1,5 hectare omgekapt bos, een hectare bos/grasland en verder grasland. Hier willen we graag een aantal varkens houden voor de slacht.

 

Nu ben ik nog aan het uitzoeken wat vleesvarkens moeten eten. Op internet zie vooral verhoudingen die gelden voor hobby varkens, maar weinig over vleesvarkens.

 

Zou iemand mij kunnen vertellen wat het beste is voor vleesvarkens? Hoeveel ruwvoer, krachtvoer of helemaal geen krachtvoer? Er is immers ook voedsel te vinden in het bos.

Ik wil ook graag zelf voedsel verbouwen voor de varkens, dus adviezen daarover zijn ook welkom.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke plannen! Ik heb geen hoeveelheden voor je, ook geen verhoudingen Handig he?

Ik neem even aan dat je brokken bedoelt als je het over krachtvoer hebt? Die zou ik persoonlijk niet voeren. Doen wij ook niet. Er is niets op tegen ofzo, je varkens groeien ook echt wel flink sneller als ze elke dag brok krijgen. Maar dat lijkt mij niet helemaal 100% het doel van jullie avontuur; zo snel mogelijk een varken op gewicht krijgen. Ik kan het mis hebben natuurlijk...

 

Door meer gevarieerd te voeren krijg je een blijer en gezonder varken, met erg mooi vlees wat langzamer heeft mogen groeien. Een varken is helemaal in zijn nopjes als hij lekker mag zoeken in zijn voer. Of dat nou een emmer is met van allerlei groente-restjes, af en toe een brood of iets vergelijkbaars zoals een dikke pap van meel of juist een mislukte appeltaart. Je ziet hem proeven, zoeken, en uiteindelijk alles schoon opeten tenzij hij het echt echt niet lust.

Wij voeren onze vleesvarkens elke dag iets van brood of pap, als zijnde krachtvoer. Daarnaast krijgen ze groente/fruit/aardappels en wat hooi in de winter en veel groenvoer in de warmere maanden. Dat grazen en wroeten ze dan zelf bij elkaar.

 

De volwassen dieren (voor de fok) krijgen ook brood of pap als ze drachtig zijn of als ze biggen hebben. Zo niet dan krijgen ze weinig brood, om de paar dagen bijv. omdat ze anders toch best wel dik worden. Die zijn niet meer in de groei namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitleg!

 

Het is inderdaad niet onze bedoeling om ze snel te laten groeien.

En als het niet nodig is willen we geen brokken voeren.

Zoals als gezegd willen we groente en fruit voor de varkens telen, dus wat het krachtvoer betreft komt het wel goed.

En in het bos is natuurlijk ook nog genoeg te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik heb dit hele topic met veel plezier gelezen en veel geleerd. Vooral van de persoonlijke verhalen en dingen die gaandeweg zijn geleerd waren interessant, leuk en leerzaam. 

Het laatste stukje van een ongepland nestje is een leuke afsluiter, soort van. 

 

Nu denken wij (ik) zelf al langer om een paar varkens aan te schaffen om ze later te slachten. Sinds 1.5 jaar zijn wij verhuist en hebben we er de ruimte voor. Achter onze woning hebben we een veldje met een kleine camping, 6 plekken. Maar in de winter staat dit leeg. 

Als ik alle verhalen hier lees dan is het niet handig om hier grote varkens op te zetten ivm om ploegen maar kune kunes zou kunnen. (beetje ploegen is niet erg) 

 

Nu mijn vraag. Weet of heeft iemand toevallig nog kune kune biggen beschikbaar, het liefste van zo'n half jaar of iets ouder zodat ze rond april naar de slacht kunnen. Dan gaat de camping weer open namelijk. 

We wonen in Zevenhuizen (gr) en ergens in de buurt zou mooi zijn. Vervoer is geregeld en ook schrikdraad met benodigdheden staan klaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op die manier heb ik er nog niet over na gedacht. Ging er vanuit dat wanneer ze weg zijn en er weer gras is gezaaid de geur snel weg zal zijn. 

Daarnaast krijgen ze een behoorlijk stuk om te grazen. 

Maar misschien kan een van de experts op dit gebied meer zeggen over het blijven hangen van de geur nadat de varkens zijn vertrokken richting vriezer? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kune's ploegen dan weer niet genoeg om er een zandvlakte van te maken om daarna weer handig in te zaaien. Of je moet ze er langer op laten, maar dat kan dus niet want dan moeten er weer tenten op? Oh in april lees ik? Dan wil je ze eigenlijk al eerder slachten zodat het gras kan herstellen of je kunt zaaien en voordat dat dan een mooi veld is voor een camping...? En dat groeit nog niet goed in die maanden. 

Als je ze nou in een ander veldje kunt houden en ze dan in de tent-vrije-maanden af en toe lekker laat grazen op die 'camping', dan zou het nog kunnen. Die paar drollen kan je opruimen of uit elkaar spuiten met de tuinslang zodat ze sneller uiteen vallen en verdwijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad ook een idee. Om de paar dagen even met ze aan de wandel om op het veldje te grazen. Dan wordt het geen grote mesthoop. 

 

Dan de vraag, hebben jullie of weet iemand een adres waar kune kunes beschikbaar zijn? 

Het liefste dus van minimaal een half jaar oud. We zoeken er 2 en geslacht of kleur hebben we geen voorkeur voor. 

aangepast door Rick2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Hi all,

Zo hier heb ik al heel lang niet gepost!
Het heeft weinig zin om aan te geven wat er in de tussentijd allemaal gebeurd is. 

Maar in het heel kort: Een van de zusjes van Grote Zus (die met het ongeplande nestje) is naar @Nasuada gegaan. Ze heet daar nu Chanel

a2de2f79-a7a0-4984-bb19-630604e5edc5.jpg

 

(staat ook allemaal bij Nas haar topic. ) en zij heeft er toen een groot varken bij gelaten - uit mijn hoofd was dat een kruising 1/2 landvarken, 1/4 Duroc, 1/4... ehhh iets anders groots. En van dat nestje hebben wij dan weer twee roze biggetjes gekregen. 

 

d1e97fba-9a1c-4619-bdce-536896030ee5.JPG

 

Die biggen zijn bij ons gestaag gegroeid.

IMG_6419.jpg

 

Groter en groter.

 

IMG_6948.JPG

 

Meneer roze big is inmiddels ehhh. Nou ja. Hieronder. 

IMG_8475.jpg

 

Mevrouw (ze heet Wokkel) is eind juni gedekt door Hannes, een 'knappe' Berkshire beer in Groningen. 

2675ad22-e942-4dbe-a9ca-2064e476927e.JPG

 

 

En nu, 3 maanden, 3 weken, en 3 dagen later, komt er melk uit de tietjes. Whoop-whoop!

 

IMG_8374.jpg

 

Dat betekent: biggen op komst binnen 24 uur...

Super spannend. Ik dacht: ik zal er weer es een post aan wijden en jullie een beetje op de hoogte houden vandaag.

Geeft mij ook wat om handen. We hebben nl zeker niet altijd voorspoedige biggen-geboortes gehad hiero. Dus naast 'oh leuk'- spanning, is er ook behoorlijk wat "oh jee"- spanning, zeg maar. Afijn. We gaan het meemaken.

Ze puft nog niet. Dus het duurt is nog niet 'in volle gang ofzo.

In ieder geval een lekker zonnetje vandaag. Dat is belangrijk voor de setting - en bovendien hoef ik dan niet de hele tijd in de plenzende regen heen en weer naar de stal enzo 🙂

 

Keep ya posted!

 

 

  • Like 7

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nog helemaal nix mooi dus. Wel druk druk druk met laatste verbouwingen voor haar nestje.

d1f4e146717f669fc564cac8d46bad75.jpg

En een beetje staan zeurpieten om wat lekkers.
7f5910863cc65d4d125f16398388a6e2.jpg

Maar biggen… ho maar. Wordt dus was toch nachtwerk. Niet heel erg. En in theorie zou ik dan ook gewoon kunnen gaan slapen. Maar ja. De praktijk hè. Ik wil toch een beetje in de gaten houden. Zowel haar mams als haar zusje hadden geen heel vlotte bevalling. Dus nou ja. Ik ga gewoon elke twee à drie uur fjes kijken. Is ze ook niet zo alleen zo’n eerste keer enzo.

Super benieuwd wat voor kleurtjes de bigjes hebben trouwens. Zij is roze met vlekjes. Haar paps zwart / wit. Maar haar mams was knalrood met vlekjes. Zou toch geestig zijn als dat allemaal wat terugkomt
Afijn. Eerst die biggen er maar es gezond uit. Dat is het belangrijkste. Oh en met een stuk of 4 zijn we al heel tevreden trouwens. Dus liefst niet ineens 16 ofzo. (Als ik dan toch wensenlijstjes aan t maken ben, maar meteen zo volledig mogelijk hè. )

Ik laat het weten als er iets valt te laten weten!

  • Like 3

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...